Peugeot slår VW af tronen

Efter at have haltet bagefter er Peugeot atter det mest populære bilmærke herhjemme. Men det kan hurtigt vende ...

Peugeot 108, som alene i januar solgtes i 1134 styks. Den simple forklaring er, at Peugeot tilbød bilen i leasing med en meget lav udbetaling og månedlig ydelse
Peugeot 108, som alene i januar solgtes i 1134 styks. Den simple forklaring er, at Peugeot tilbød bilen i leasing med en meget lav udbetaling og månedlig ydelse

VW har de sidste fem år været de mest dominerende bilmærker målt på rene salgstal - eller indregistreringer. Og i samme periode er Peugeot blevet sat lidt af vognen.

Peugeot har hele tiden været godt med, men vi skal helt tilbage til 2009 for at se Peugeot helt i top målt på antal indregistrede personbiler pr. år. Dengang kunne Peugeot prale af 11.400 indregistreringer, og Ford, Toyota, Citroen kom som perler på en snor efter franskmændene. VW lå langt bagefter, og var dengang et nærmest ubetydeligt mærke på det danske marked med blot 6.400 indregistrede biler på ét år.

Skidt start
I januar introducerede Peugeot en næsten historisk god kampagne på deres mindste bil, som havde fået en ret dårlig start ved introduktionen sidste sommer. Peugeot havde som de to andre mærker (Toyota og Citroen) svært ved at få gang i salget af deres mindste, da de alle tre blev introduceret i rap i sommeren sidste år.

Men nu går det altså igen strygende for Peugeot 108, som alene i januar solgtes i 1134 styks. Den simple forklaring er, at Peugeot tilbød bilen i leasing med en meget lav udbetaling og månedlig ydelse, som i praksis betyder, at det ikke er nødvendigt at optage et lån i banken og samtidig undgår man at binde en stor sum penge i en bil, som skal afleveres igen.

Bilsalget de første to måneder

PEUGEOT 108 1.730 5,8%

PEUGEOT 208 1.418 4,8%

VOLKSWAGEN UP! 1.053 3,6%

TOYOTA AYGO 975 3,3%

MITSUBISHI SPACE STAR 955 3,2%

TOYOTA YARIS 874 2,9%

PEUGEOT 308 871 2,9%

VOLKSWAGEN GOLF 804 2,7%

FORD FIESTA 800 2,7%

KIA PICANTO 734 2,5%

RENAULT NY CLIO 721 2,4%

VOLKSWAGEN POLO 705 2,4%

HYUNDAI I10 665 2,2%

SKODA OCTAVIA 593 2,0%

RENAULT CAPTUR 572 1,9%

OPEL CORSA 564 1,9%

SKODA CITIGO 522 1,8%

SUZUKI SWIFT 488 1,6%

KIA RIO 483 1,6%

CITROEN C4 CACTUS 459 1,5%

Som mærke gik det faktisk endnu bedre for Peugeot, som i perioden solgte hele 2.575 biler mens Toyota og VW solgte hhv. 1528 og 1465 biler.

Skal vi tage de første to måneder som rettesnor for salget i det kommende år, bliver det Peugeot, der tager teten i 2015. Det er dog helt sikkert for tidligt at tage pulsen på hele året, meget kan ske, og alting handler om markedføring, nye modeller og ikke mindst kampagner. Med kampagner menes gode tilbud, som kan sætte skub i tingene.

Yaris går frem
En af de biler, der har oplevet en betydelig fremgang den seneste tid er Toyota Yaris. Forklaringen er todelt: Et facelift i september kombineret med en lavere pris på hybridmodellen.

- De bedre priser har selvfølgelig en vis betydning. Markedet er følsomt over for kampagner, fortæller Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota Danmark.

Det ses tydeligt hos importøren af Mitsubishi, som har oplevet rigtigt dårlige salgstal de sidste 15 år, men sidste år barslede med en ny model, som var billig og gav masser af smart udstyr for få penge - noget som danskerne ser ud til at gå meget op i.

Nye tider for Mitsubishi
Mitsubishi, som solgte 2.260 biler i 2014, har haft et par fantastiske måneder. Til sammenligning solgte Mitsubishi 86 personbiler i 2013.Seksogfirs! Det er gået støt ned ad bakke for det bilmærke, der i slutfirserne var markedsledende, men den billige og veludstyrede Space Star har Mitsubishi måske igen fået fat i danskerne - i hvert fald dem, der går mest op i udstyr for pengene ...

 

21 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere