Politikere raser: Fotovogne skovler millioner ind

Antallet af fartbøder er næsten fordoblet siden sidste år, men trods ekstra penge i statskassen er ikke alle politikere tilfredse med stigningen

Trafiksikkerhed eller pengemaskine? Meningerne er mildest talt delte i forhold til politiets fotovogne. Se her, hvordan de fungerer.

Der bliver blitzet på livet løs på de danske landeveje. Og det er ikke paparazzi-fotografer, der holder til bag buske og i indkørsler langs vejene. Nej, det er politiets fotovogne, der ivrigt fotograferer de danske bilister.

Hvis man dykker ned i de seneste tal fra Rigspolitiet, er det tydeligt, at det er politiets fotovogne, som bærer størstedelen af ansvaret for, at pengene fosser ind i statskassen.

Tidligere Top Gear-trio navngiver nyt tv-program

Det viser sig nemlig, at mens der i årets tre første måneder i 2015 blev uddelt 46.146 bøder med det velkendte portrætfoto, er tallet i samme periode i år steget til 87.490 – altså næsten en fordobling på bare et år.

Placeres som pengemaskine
Det er ifølge Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti en helt forkert udvikling.

- Der er en klar tendens til, at fotovognene bliver placeret på steder, hvor man kan fange mange, men hvor det ikke nødvendigvis øger sikkerheden, lyder det fra Dansk Folkepartis retsordfører.

Tør du? Bliv klar til bilkøb med et klik

Med en minimums-bødesats på 1000 kroner skal der ikke meget hovedregning til, for finde ud af, at de fotoglade vogne har været en særdeles lukrativ investering.

Ifølge tal, som DR tidligere i år kom i besiddelse af, blev der i 2015 tjent mere end en halv milliard på fotovognene. 516.430.571 kroner for at være helt nøjagtig.

Men med noget nær en fordobling i årets første måneder, kan staten samlet set – hvis tendensen fortsætter – se frem til op mod en milliard kroner i indtægter fra fotovognene, når året er omme.

Forkert strategi
Heller ikke hos Socialdemokraterne er der tilfredshed med den markante stigning i antallet af fotovogns-bøder.

- Jeg synes, stigningen er tankevækkende. Man kan frygte, det afspejler, at politiets strategi har handlet om måltal og indtjening og knap så meget som sikkerhed, når man med samme værktøj pludselig får langt flere penge i kassen. Vi skal have flyttet fokus, så det er trafiksikkerhed og ikke indtjening, der er på dagsordnen, lyder beskeden fra Socialdemokraternes Rasmus Prehn.

Vild auktion: Køb Simon Spies' gamle mercedes

Han siger, at Socialdemokraterne gerne vil drøfte mulighederne for at lave en grundlæggende ændring af systemet.

- Venstre har selv sagt, at de vil lægge ordningen om, så folk bliver advaret om, at der er fartkontrol. Hvis de stadig mener det, vil vi gerne være med til den ordning. Når politiet bare ligger på lur, har det ikke det store formål. Hvis man varsler, sætter folk hastigheden ned, så det er oplagt, at Venstre indfører advarsler.

Dansk bilist sætter ny verdensrekord

Ifølge transportminister Hans Christian Schmidt er regeringen allerede i gang med at se på alternative løsninger.

- Regeringen er i gang med at undersøge brugen af stærekasser og lignende teknologier i den automatiske hastighedskontrol. Det er stadig min opfattelse, at antallet af fotovogne med politifolk skal nedbringes, lyder det fra ministeren i en mail til Ekstra Bladet.

Ministeren vil dog ikke forholde sig til antallet af fotovogne uden politifolk, hvilket ser ud til at blive en tendens, efter at Østjyllands Politi for nylig slog et jobopslag op, hvor de søger civile til at betjene fotovognene. Du kan læse mere om det noget atypiske jobopslag her.

Genialt trick: Sådan snyder du biltyven