Rapport: Sådan snyder bilfabrikkerne dig

Bilfabrikkerne bruger såkaldte golden cars, når de skal have forbrugstallene pumpet op, fortæller forfatteren til en ny rapport om snyd med forbrugstallene

Mercedes-Benz er ifølge rapporten det bilmærke, hvor det opgivne forbrug er længst fra virkelighedens forbrug. En A-klasse 180 CDI er oplyst til 27,8 km på literen, men kører ifølge Spritmonitor.de blot 16,9 km/l
Mercedes-Benz er ifølge rapporten det bilmærke, hvor det opgivne forbrug er længst fra virkelighedens forbrug. En A-klasse 180 CDI er oplyst til 27,8 km på literen, men kører ifølge Spritmonitor.de blot 16,9 km/l
Følg Biler

Bilfabrikkerne manipulerer med nye bilers brændstofforbrug, og bilerne bruger langt mere brændstof end fabrikkerne lover. Det fastslår forfatteren til den nyligt publicerede rapport Mind the Gap report.

Bilfabrikkerne er yderst opfindsomme, når det kommer til at finde metoder, som skal nedbringe forbrugstallene, påpeger forfatteren Greg Archer. Lave forbrugstal - altså mange km på literen - giver nemlig billigere biler i mange EU-lande og er derfor blevet den konkurrenceparameter, som vejer tungest i bilbranchen.

Greg Archer er ansat i miljøorganisation Transport and Environment, T&E, en NGO-virksomhed finansieret af EU, som sidste år i marts udgav rapporten Mind The Gap, og nu igen har udgivet en opfølgning på selvsamme rapport. Og endnu engang gennemgår rapporten, hvordan bilfabrikkerne skyder genveje, når de eftertragtede forbrugstal og CO2-udledningstal skal måles i den såkaldte NEDC-måling.

Rapporten konkluderer i denne pressemeddelelse, at gabet mellem de opgivne og reelle forbrugstal bliver stadig større. i 2001 var forskellen mellem bilfabrikkernes test  og de reelle forbrugstal på vejene 8 procent. I 2013 var forskellen 31 procent. For biler i firmaklassen er forskellen helt op til 45 procent, hvilket vil sige, at bilen kører godt og vel halvt så langt på literen som fabrikstallene lover. Forskellene er baseret på en sammenlignende test mellem seks forskellige nye biler foretaget på et uafhængigt laboratorium.

Og det er Mercedes der har sværest ved at opnå de oplyste forbrugstal, oplyser rapporten.

Rapporten afslører, at CO2-tallene og forbrugstallene fra bilfabrikkerne er 31 procent lavere i gennemsnit end den uafhængige test, som Transport and Environment har fået foretaget.

Greg Archer fortæller til Ekstra Bladet, at bilfabrikkerne ikke selv mener, at manipulationen er "snyd".

- Du får dem ikke til at indrømme, at de snyder. De vil sige, at de udnytter hullerne i regelsættet, fortæller Greg Archer, der dog ikke selv holder sig tilbage for at kalde manipulationen for decideret snyd.

- Men du får ikke en bilfabrik til at sige, at de snyder, og du kan ikke finde en person på en bilfabrik, som giver en officiel indrømmelse, men vi får det at vide hele tiden, når vi taler med nuværende og tidligere ansatte på de europæiske bilfabrikker.

OK at forskønne tallene
Hos de Danske Bilimportører er der ikke store indrømmelser at hente:

- Det er noget som kunder en gang imellem påtaler - at der er en difference mellem fabrikstallene og de virkelige tal, siger Gunni Mikkelsen direktør hos de Danske Bilimportører.

-  Men folk kører jo på meget forskellige måder. Men omvendt er testen den eneste og dermed det bedste sammenligningsgrundlag mellem de forskellige biler, siger Gunni Mikkelsen.

Gunni Mikkelsen mener heller ikke, at man kan kalde det for snyd, at fabrikkerne optimerer indenfor rammerne af reglerne, men Gunni Mikkelsen anerkender, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis bilfabrikker for at få bilerne til at gå længere på literen ændrer bilerne alene med henblik på at forskønne tallene uden at ændringerne har en egentlig funktion.

Gunni Mikkelsen glæder sig over, at der er nye metoder til at opgøre forbruget på vej.

Gyldne biler
Greg Archer taler om såkaldte golden cars - gyldne biler, som er særligt forberedt til at opnå de flotte forbrugstal.

Bilfabrikkerne monterer specielle dæk, pumper dækkene urealistisk hårdt op, ændrer hjulvinkler for at nedbringe luftmodstanden, bruger specialolier, optimerer på motorens programmer, piller generatoren af, benytter højere gearing, skubber bremseklodser helt ind i bremseågene og taper samlinger over for at nedbringe luftmodstanden.

Desuden manipulerer testcentrene, som får penge af bilfabrikkerne for at udføre testen, selve målemetoden og ændrer omgivelserne, og tager fordel af de "positive tolerancer" som ligger i selve testen, fastslår Greg Archer.

Fabrikkerne skal ikke bevise tallene
Bilerne man tester er prototyper, og et af problemerne er, at der ikke er krav til dokumentation på, at de biler, som produceres og vi kører rundt i rent faktisk lever op til de oplyste forbrugstal.

- Der er ikke noget med, at myndighederne snupper en bil fra samlebåndet og tester den. Bilfabrikkerne skriver blot under på, at bilerne lever op til testen. Myndighederne er på ingen måde inde over testen, fortæller Greg Acher til Ekstra Bladet.

- Siden første gang vi udgav rapporten er vi blevet oplyst om flere metoder, fortæller Greg Archer

Rapporten, som Transport and Environment genudgiver for at hjælpe processen med at få skabt en ny teststandard hurtigere frem,  konkluderer, at den nuværende testmetode bør lukkes ned og erstattes med en anden og mere troværdig testmetode, fortæller Greg Archer, der er projektleder i Transport and Environment.

Du kan se alle snydemetoderne i billede 2 i galleriet herover! Du kan downloade hele rapporten her eller nøjes med et resume af rapporten her.

Jeppe Juul trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd, der tidligere har kaldt metoderne for manipulation.

- Det står klart, at dette misforhold i stort omfang skyldes bevidst manipulation med de test, der ligger bag tallene. Fabrikkerne udnytter reglerne groft, fortæller Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.

- Problemet er, at der er en masse ting, der ikke står i reglerne, og når der står noget, går fabrikkerne helt til grænsen.

Økologisk Råd: Manipulation
Hos FDM, som vi har talt om emnet i flere omgange, går man lidt mere forsigtigt til værks, men er grundlæggende enige i konklusionen fra Det Økologiske Råd:

Det er blevet værre
Hos FDM oplever man, at det bliver værre og værre. Især med de nye biler, der kører meget langt på literen, er der stor forskel på, hvad man kan opnå i laboratoriet, og hvad man kan som almindelig bilist, fortæller politisk redaktør Torben Lund Kudsk til Ekstra Bladet.

FDM og vores europæiske søsterklubber har i en årrække arbejdet politisk og teknik på at få en mere virkelighedsnær forbrugscyklustest i EU, fortæller Torben Kudsk.

- Det arbejde er for tiden intensiveret frem mod en ny testprotokol fra 2017. Det er vores forventning, at den nye testcyklus bliver bedre, men langt fra perfekt, dertil er der for mange store lande med klare interesser i at sikre de økonomiske rammebetingelser for bilindustrien.

Forfatteren til rapporten, Greg Archer, anbefaler at man bruger den tyske hjemmeside spritmonitor.de for at tjekke virkelighedens forbrugstal, som er målt og noteret af virkelighedens bilister.

Mere fra Ekstra Bladet+

Den 4. november 2020 forgreb Danmarks regering sig på demokratiet

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind