Så særpræget har du aldrig set en elbil før

Designlinjen hos den franske bilproducent udfordrer endnu en gang konventionerne – ny topløs elbil fra Citroën viderefører Cactus-stilen

E-Mehari er navnet på Citroëns nye elbil, som i begyndelsen af det nye år bliver sendt på markedet i Frankrig. (Foto: PR)
E-Mehari er navnet på Citroëns nye elbil, som i begyndelsen af det nye år bliver sendt på markedet i Frankrig. (Foto: PR)

Citroën har netop annonceret, at de til foråret sender en ny elbil på gaden. Navnet er E-Mehari, og selvom den med elmotor og kaleche adskiller sig markant fra den iøjnefaldende C4 Cactus, så er der bestemt også mange ligheder mellem de to biler designmæssigt.

Cactus' topløse søster
Citroën C4 Cactus blev kåret som Årets Bil i Danmark 2015, og den atypisk designede bil er da efterhånden også ved at være temmelig udbredt på de danske landeveje. Alligevel har der været mange kritiske røster, som har svært ved at se det charmerende eller kønne i det spøjse design med bobleplast på dørene.

Priserne for en Tesla Model S begynder ved en halv million. Alligevel er den blandt de allermest solgte modeller i Danmark. (Finn Frandsen, Polfoto) Bilnyheder Nu slår danskerne til: Tesla-salget går amok

Plasticbulerne på siden er ikke længere en del af designlinjen, men den karakteristiske front med de ekstremt smalle lygter og runde former gør det tydeligt, at Cactus og E-Mehari er nært beslægtede.

Citroën C4 Cactus blev med sit karakteristiske design kåret til Årets Bil i Danmark 2015. (Foto: PR)
Citroën C4 Cactus blev med sit karakteristiske design kåret til Årets Bil i Danmark 2015. (Foto: PR)
 

Elbilen har desuden mange referencer til den historiske Mehari fra 1968, som var en lille åben bil fremstillet mellem 1968 og 1988 i knap 150.000 eksemplarer. Den oprindelige Mehari havde en lille 0,6-liters motor med sølle 28,5 hk, som også var at finde i den ikoniske 2CV, så sammenlignet med forgængeren har E-Mehari trods alt lidt mere kraft med sine 68 hestekræfter.

Udstillet i Paris
Mehari skulle efter sigende betyde dromedar, men hvor dromedaren kan fylde depoterne op til flere dage og mange hundrede kilometer, kniber det lidt mere med rækkevidden for den nye elbil. Blot 100 kilometers landevejskørsel lyder den teoretiske rækkevidde på. I byen skulle den kunne køre det dobbelte.

Hvis navigationen i bilen fejler, er det bedst at lade manden finde vej - det er hans hjerne nemlig meget bedre til, viser norsk forskning. (Arkivfoto: Laurence Mouton) Bilnyheder Derfor er mænd meget bedre til at finde vej

Bilen lanceres til foråret i Frankrig, men udstilles for første gang i disse dage under COP21 i Paris. I en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med udstillingen bliver der ikke sparet på de rosende vendinger fra den franske bilproducent:

- I takt med tiden, frejdig, anderledes og utraditionel … der er mange måder at beskrive Citroëns nye model på. E-Mehari er humørfyldt og kæk og passer rigtig godt til Citroën. Det er en bil til dem, som søger det anderledes og det optimistiske, og som har sans for tidens strømninger og for miljøet. Uden lige, uden stress og uden støj. E-Mehari er en fri elektron i bilernes univers, lyder Citroëns egen beskrivelse af den spøjse bil.

Den første rent elektrisk drevne Porsche bliver i løbet af de kommende år en realitet. (Foto: PR) Bilnyheder Nyt gennembrud? Så hurtigt oplader Porsches vilde elbil

1 af 3 Citroën lægger med navnet ikke skjul på, at den gamle Mehari-model fra 1960'erne er en inspirationskilde til E-Mehari. (Foto: Stanze, Flickr)
2 af 3 Citroën lægger med navnet ikke skjul på, at den gamle Mehari-model fra 1960'erne er en inspirationskilde til E-Mehari. (Foto: Stanze, Flickr)
3 af 3 E-Mehari er navnet på Citroëns nye elbil, som i begyndelsen af det nye år bliver sendt på markedet i Frankrig. (Foto: PR)
22 kommentarer
Vis kommentarer