Sælgere vælger klassisk kæmpe-stationcar

De høje crossovere blev kørt agterud, da Opel Insignia Sports Tourer hentede titlen som Businessbilen 2018

Den nye Opel Insignia trådte i karakter ved kåringen af årets businessbil 2018, mens de høje crossover-alternativer blev skubbet i baggrunden. Fotos: Jonas Ahlstrøm
Den nye Opel Insignia trådte i karakter ved kåringen af årets businessbil 2018, mens de høje crossover-alternativer blev skubbet i baggrunden. Fotos: Jonas Ahlstrøm

Det er fortsat den klassiske firmastationcar, som er de professionelle sælgeres favorit. Det står klart, efter den nye Opel Insignia er kåret som Årets Businessbil 2018.

Helt præcist er det Insignia Sports Tourer 2,0 Turbo D Dynamic Best Line Plus aut. med 170 hk, som kørte titlen hjem i en dyst med en buket på en halv snes af årets relevante bud på en firmabil, hvor den nye Opel-model hentede hæderen i et finalefelt foran Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 ST-Line aut. og BMW 320d Touring 190 hk aut.

Kåringen foregik i det fynske, hvor Ekstra Bladet sammen med fagforeningen Business Danmark over to dage testede bilerne i en dyst, hvor fire høje crossover-modeller udfordrede de lavere firmabiler.

Da dommen skulle falde, var Opel Crossland X, Peugeot 5008, Mazda CX-5 og Nissan Qashqai dog kørt langt agterude af juryen, som bestod af otte professionelle bilister, to motorjournalister og en fysioterapeut.

Med på listen over bilerne var også VW Arteon 2,0 TDi Elegance, VW Passat GTE og Audi A4 Avant Sport Limited Edition 2,0 TDi 190 hk. Plug-in-hybriden VW Passat GTE var den eneste af den modeltype i feltet, der ellers bestod af biler med dieselmotor.

Den maksimale skatteværdi var 400.000 kr. hvor VW Arteon dog kom med på dispensation. Afgiftsnedsættelsen fra oktober har også slået igennem på beskatningsværdien for en række af de erhvervsleasede modeller, der er faldet væsentligt.

Det gælder også vinderbilen, der med en beskatningsværdi på 322.261 kr. for Dynamic Best Line Plus-udstyret 170 hk dieselmotor og automatgear er godt med, og som kostede 350.000 kr. før.

Scorer højt
Fravalget af de høje biler fortsætter et mønster, hvor mellemklassebiler og mpv’ere blev dømt ude som alternativer ved tilsvarende kåringer tidligere år. I den endelige bedømmelse, hvor de klassiske stationcars røg helt til tops i finalefeltet, lagde juryen også vægt på, at Opel Insignia giver meget firmabil til en fornuftig beskatningsværdi.

Lars Bundgaard, formand for trafikpolitisk udvalg i Business Danmark, forklarer, hvilke ting som trækker op ved den nye Opel Insignia, der kom på markedet i år.

- Opel Insignia udgør en god arbejdsplads for de professionelle bilister. Det er en meget allround bil til en fornuftig pris, som byder på gode køreegenskaber og fin komfort, mens der er rigeligt med plads i kabine og bagagerum, siger Lars Bundgaard.

Mikkel Carlsen, der er ansat ved firmaet B.E.G. Danmark Aps. og kører 65.000 km årligt, havde både VW Passat og Opel Insignia som favoritter, men valgte i sidste ende Insignia, fordi den favner bredere.

- Insignia giver rigtig meget bil for pengene. Opel har rettet op på mange af de fejl, der var på den tidligere model. Den nye model kører godt og har en lækker kabine, hvor tingene fungerer intuitivt rigtigt, og den scorer i det hele taget højt på alle parametre, lyder det fra Mikkel Carlsen.

Han vil ikke afskrive de høje crossover-modeller, men han mener, at de klassiske store firmabiler, som var med i feltet, er bygget bedre. Her oplevede han de høje deltagere som enten for rustikke eller som biler, der manglede motorkraft.

- De høje biler har helt klart en berettigelse. Her er der fordele ved en høj indstigning, godt udsyn og som regel regulær plads, siger Mikkel Carlsen.

Han peger på modeller som VW Tiguan og den kommende Volvo XC40 som nogle af de modeller, han kunne se sig selv i, hvis de altså havde været med i feltet.

Køregenskaber tæller
Bjørn Amdi Sloth, som er ansat ved firmaet Go Dream og kører 65.000 km om året, havde Insignia og Mondeo som bedste bud, hvor Opelen endte med flest stemmer.

- Jeg havde også Nissan Qashqai som en af mine favoritter. De høje biler har god indstigning og ergonomi, men der er mindre kabinestøj og bedre køregenskaber i de lavere biler, og det tæller mere, siger han.

- Opel Insignia er en bil, som giver value for money. Der er en række små detaljer, som trækker op. Her er f.eks. mere aflæggeplads i Insignia end Mondeo, siger han.

Mette Linding Nygaard, der sammenlagt kører 55.000 km om året for firmaet Krüger, endte med at falde for firma-klassikeren Ford Mondeo. Hun havde også den høje Mazda CX-5 som en af sine favoritter.

- Mazda CX-5 har stilrent design, og den ligger godt på vejen. Bagagerummet har en praktisk indretning. Men den falder på, at den ikke har så gode udstyrspakker som Mondeo, siger Mette Linding Nygaard, der peger på kvaliteter som gode køreegenskaber, en støjsvag fremfærd og gennemtænkte detaljer som plusser ved Ford Mondeo.

* * *

Maria Skovgaard, 40 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Commaxx

Kørsel: 35.000 km årligt

Favorit: Ford Mondeo

Begrundelse: Jeg er solgt til stanglakrids. Rattet falder godt i hånden, og jeg sidder godt i sæderne. Her er ro på, der er ingen anstrengelse. Her er total køreglæde.

 

Kim Vibjerg Hansen, 49 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: DK Company

Kørsel: 70.000 km årligt

Favorit: VW Passat

Begrundelse: Det er en gennemført køreoplevelse. Her er god plads og komfort. Tingene fungerer, og der er ikke noget unødvendigt. Den er støjsvag og ligger fantastisk på vejen.

 

Mette Linding Nygaard, 41 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Krüger

Kørsel: 55.000 km årligt

Favorit: Ford Mondo

Begrundelse: Den ligger godt på vejen. Den er lydsvag, og motoren lyder godt. Her er kvalitet og gennemtænkte detaljer.

 

Mikkel Carlsen, 34 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: B.E.G. Danmark Aps.

Kørsel: 65.000 km årligt

Favorit: Insignia

Begrundelse: Har Insignia og Mondeo som favoritter, men der er bedre komfort end i Mondeo, og den er mere støjsvag. Cockpittet i Insignia er meget lækrere end i Mondeoen, hvor alderen trykker.

 

Claudia Bundgaard, 33 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Onemed, Aarhus

Kørsel: 56.000-66.000 km årligt.

Favorit: Ford Mondeo

Begrundelse: Mondeo giver meget bil for pengene. Den er meget støjsvag og ligger godt på vejen. Her er meget udstyr for pengene. Jeg kan godt lide, at forsædet selv kører tilbage, når du skal ind og ud af bilen.

 

Bjørn Amdi Sloth, 34 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Go Dream

Kørsel: 65.000 km årligt

Favorit: Opel Insignia

Begrundelse: Insignia og Mondeo er ret ens mht. køreegenskaber. Det er en bil, som giver value for money. Her er en række små detaljer, som trækker op. Her er mere aflæggeplads i Insignia.

 

Linda Brogaard, 50 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Dragsbæk A/S

Kørsel: 84.000 km årligt.

Favorit: Opel Insignia

Begrundelse: har både Mondeo og Insignia som favoritter. Men Insignia vinder, fordi den byder på god økonomi, og så er den praktisk indrettet med mange gode aflæggerum.

 

Karl Dyhre, 60 år

Foto: Jonas Ahlstrøm
Foto: Jonas Ahlstrøm
 

Firma: Horto Aps.

Kørsel: 45.000 km årligt

Favorit: Ford Mondeo

Begrundelse: Den kører rigtig godt. Den har gode sæder og er nem at komme ind og ud af. Og så har den gode køreegenskaber med et præcist styretøj.

Årets Firmabil 2018

Det er 12. gang, at Business Danmark kårer Årets Firmabil. Det er syvende gang, at det sker i samarbejde med Ekstra Bladet. Juryen består af otte professionelle firmabilister og to motorjournalister samt en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi i bilerne.

Test og kåring foregår over to dage i Middelfart, hvor juryen bl.a. vurderer bilerne på køreegenskaber, komfort, sædeergonomi, udstyr og økonomi.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen