Vil kun tillade elbiler i bymidten: Bør Danmark gøre det samme?

Transportstyrelsen i Sverige vil vende op og ned på trafikken i byerne

Svenske politikere har fået nok af forurening i byerne. Foto: Thomas Borberg/Polfoto
Svenske politikere har fået nok af forurening i byerne. Foto: Thomas Borberg/Polfoto

Det ses gang på gang rundt i verden, at der bliver oprettet betalingsringe eller endda direkte forbudt biler i centrum af de store byer. Senest havde vi bilfri søndag i København.

Men nu vil svenske politikere indføre miljøzoner i de store byer, hvor der kun må køre bestemte biler, der kan leve op til forskellige krav.

En af zonerne, zone 3, kræver, at man kun må køre i den, hvis man kører på el eller brint, lige meget om man kører i en personbil, motorcykel, knallert eller lastbil eller bus. De tunge køretøjer må dog gerne være hybrider, hvis de lever op til Euro 6 dieselstandarderne - og de skal køres med elmotoren inden for zonen.

Idéen med miljøzonerne er at skabe mere frisk luft i de store svenske byer.

Det skriver Mest Motor.

Kan blive dyrt
Der er dele af bymidterne, hvor det vil være tilladt at køre i biler, der kører på almindeligt brændstof. Det sker i den zone, der kaldes zone 2, hvor man må køre ind med sin dieselbil - men kun hvis den lever op til Euro 6 standarderne. Benzinbiler skal lave op til kravene i Euro 5.

Det betyder, at hvis du har et ønske om at køre i bymidten i din dieselbil, så må du sørge for, at du har en meget ny bil fra det seneste års tid. For en benzinbil skal de fleste være fra 2012 eller nyere for at kunne leve op til kravene.

Hvis lovforslaget går igennem, så har den svenske transportstyrelse kigget på, hvor dyrt det bliver for svenskerne.

- Vi kan se, at omkomstninger for personer og virksomheder kan være meget store, afhængigt af hvor store de grønne zoner bliver og den hastighed, forslaget bliver indført med, fortæller Krostofer Elo, der er forsker for Transportstyrelsen til Mest Motor.

58 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere