Vild BMW M4: Vandsprøjt i motoren giver 70 hk ekstra

Ved hjælp af vandindsprøjtning har BMW øget antallet af hestekræfter i M4 GTS med 70 hk, så den hårde sportsvogn rammer 500 hk

Ved hjælp af et vandindsprøjtningssystem bliver temperaturen i indsugningsluften sænket. (Foto: PR)
Ved hjælp af et vandindsprøjtningssystem bliver temperaturen i indsugningsluften sænket. (Foto: PR)

BMW M4 GTS har været længe ventet blandt bilnørder og entusiaster. Rygterne har svirret omkring den benhårde gaderacer, men nu er der både nye informationer og ikke mindst billeder af bilen.

Vand i maskineriet
Noget af det helt særlige ved M4 GTS er, at den er udstyret med en 3-liters rækkemotor med seks cylindre, turbo og et nyt vandindsprøjtnings-system, der sænker temperaturen af indsugningsluften og derved giver flere kræfter.

Systemet har en lille vandtank, der er forbundet med en dyse, som sprøjter forstøvet vand ind i indsugningsluften. Temperaturen bliver på den måde sænket med 25 grader. Det giver en mere effektiv forbrænding og dermed flere kræfter.

Se også: Ny Opel Astra kaster dagslys om natten

Teoretisk set kan samme metode bruges til at køre længere på literen, men det er tydeligvis ikke det formål, BMW har haft med at integrere denne nye teknologi. M4 GTS kører nemlig kun en anelse mere end 10 km/l.

Til gengæld giver systemet masser af power til M4 GTS - hele 500 hk. Det er nok til at sende bilen fra 0-100 km/t på 3,8 sek. Og den stopper først med at accelerere ved 305 km/t.

Rekord på ringen
Selvom bilen er beregnet til gadekørsel, klarer den sig fremragende på en bane. Det beviste BMW, da de sendte M4 GTS et smut forbi Nürburgringen, hvor den tilbagelagde de i alt 20,8 kilometer på blot 7 minutter og 28 sekunder. Til sammenligning klarede den almindelige M4 Coupe en omgang på 7 minutter og 52 sekunder.

Se også: Få svar på dine spørgsmål om VW's diesel-skandale her

BMW M4 GTS vejer blot 1.510 kg takket være brugen af letvægts-materialer. Racersæderne er 50 procent lettere end sæderne i den almindelige M4, ligesom midterkonsollen og instrumentbræt selvfølgelig er udført i kulfiber. Også taget er af kulfiber, hvilket er seks kilo mindre end et tag i metal, mens kølerhjelmen er 25 procent lettere end aluminiums-udgaven på den almindelige M4.

Desværre skal man vanen tro være usædvanligt velpolstret og have sine kontakter i orden, hvis man vil i betragtning til en af de unikke modeller. Der bliver nemlig kun produceret 700 eksemplarer af den vilde BMW M4 GTS.

1 af 6 BMW M4 GTS har sat rekord på Nürburgringen med en tid på 7 minutter og 28 sekunder. (Foto: PR)
2 af 6 Vingen på bagenden er - ligesom mange andre dele af bilen - lavet af kulfiber. (Foto: PR)
3 af 6 Knivskarpe linjer og store fælge. BMW M4 GTS ser benhård ud. (Foto: PR)
4 af 6 BMW M4 GTS bliver kun produceret i 700 eksemplarer. (Foto: PR)
5 af 6 Ved hjælp af et vandindsprøjtningssystem bliver temperaturen i indsugningsluften sænket. (Foto: PR)
6 af 6 Ved hjælp af et vandindsprøjtningssystem bliver temperaturen i indsugningsluften sænket. (Foto: PR)
29 kommentarer
Vis kommentarer