Bilgigant: Elmotoren skal overtage automatisk i forurenede byer

BMW arbejder på en ny løsning, der skal gøre mærkets pluginhybrider i stand til at slå forbrændingsmotoren fra af sig selv

Den nye BMW X5 med pluginhybrid-teknologi kan ifølge BMW køre 80 kilometer på ren strøm. Foto: BMW
Den nye BMW X5 med pluginhybrid-teknologi kan ifølge BMW køre 80 kilometer på ren strøm. Foto: BMW

Elmotoren er der, batteriet er tilstrækkelig stort, og rækkevidden er lang. Så hvorfor blive ved med at køre på en blanding af strøm og benzin gennem den forurenede by i sin pluginhybridbil?

Det synes at være ræsonnementet hos BMW, der vil lade sine 'grønne' biler slå den traditionelle forbrændingsmotor fra automatisk, når de passerer byskiltet. Ifølge Reuters er den tyske bilproducent allerede i gang med at demonstrere systemet overfor myndighederne i flere tyske byer.

BMW har dog først løftet sløret for ideen for den brede offentlighed på den igangværende motorudstilling i Los Angeles. Det sker samtidig med, at producenten fremviser pluginhybrid-versionen af sin nye X5 firehjulstrækker, der på papiret har en elektrisk rækkevidde på 80 kilometer.

Rigeligt, mener BMW, til at dække de fleste behov i byen.

Se også: Endnu en bilgigant dropper diesel

Miljøzoner breder sig
En pluginhybrid forener lidt populært sagt forbrændingsmotorens rækkevidde med elmotorens miljøvenlige drivkraft. Det er en biltype, som markedsføres som et fleksibelt alternativ til en ren elbil, og bilerne bliver mere og mere udbredt.

Det sker samtidig med, at mange europæiske byer indfører skærpede miljøkrav til biler. Især de traditionelle firehjulstrækkere er jaget vildt, fordi de ofte er drevet frem af en dieselmotor af anseelig størrelse, der udleder store mængder af de skadelige NOx-gasser.

Netop denne type forurening er ilde set i særligt Tyskland, hvor syv byer indtil videre har indført skærpede restriktioner for dieselbiler af ældre dato.

Det er i dette lys, BMW's nye teknologi skal ses. Lykkes det producenten at få sine pluginhybridbiler til automatisk at slukke deres forbrændingsmotor i byerne, så kan det nemlig være med til at sikre eksistensgrundlaget for de store SUV-modeller som BMW X5.

Systemet, som BMW arbejder på i øjeblikket, skal helt konkret kunne koble bilens navigationssystem med data fra skyen, der fortæller bilen, når den kører ind og ud af en miljøzone.

Se også: Efter flere klager: Nu dropper man nummerplader med racistisk øgenavn

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen