Bilgigant øremærker trecifret milliardbeløb til elbiler

Daimler-koncernen vil købe battericeller for lidt over 149 mia. kroner frem mod 2030

ECQ er den første bil fra Mercedes-Benz, der udelukkende vil kunne fås som elbil. I 2025 skal de batteridrevne biler stå for 15 til 25 procent af salget. Foto: Thibault Camus/AP/Ritzau Scanpix
ECQ er den første bil fra Mercedes-Benz, der udelukkende vil kunne fås som elbil. I 2025 skal de batteridrevne biler stå for 15 til 25 procent af salget. Foto: Thibault Camus/AP/Ritzau Scanpix

Østens battericelle-specialister har kronede dage.

Bare en måned efter, at Volkswagen meldte ud, at man havde øremærket 370 mia. kroner til at købe battericeller, har Daimler-koncernen, der blandt andet står bag konkurrenten Mercedes-Benz, afsat lidt over 149 mia. kroner til køb af teknologien.

Bilgiganterne kan endnu ikke selv fremstille batterier til elbiler fra bunden, men er afhængige af, at underleverandører står for eksempelvis battericellerne.

Denne teknologi har en håndfuld asiatiske virksomheder nærmest monopol på, og de tyske bilgiganter forventer tilsyneladende, at det bliver ved sådan et stykke endnu. Hos Daimler regner man i hvert fald med, at de 149 mia. kroner skal bruges på at købe battericeller frem mod 2030.

Det skriver mediet Automotive News.

130 elektriske varianter i 2022
Daimler har planer om at lancere intet mindre end 130 personbilsvarianter inden 2022, der er drevet frem af strøm på den ene eller anden måde - det være sig som fuldt elektriske biler, pluginhybrider eller biler med hybridteknologi på 48 volt.

For at realisere denne ambition er Daimler allerede i gang med at bygge otte batterifabrikker i Tyskland, Kina og USA, hvor de færdige batterier skal samles - men ikke bygges fra bunden. Koncernen skriver i en pressemeddelelse, at den første fabrik i tyske Kamenz allerede er gået i gang med at serieproducere batterierne.

- Vores elektriske offensiv bliver ved med at øge farten. Efter at have investeret milliarder af euro i udviklingen af den elektriske flåde og udvidelsen af vores globale batterinetværk. tager vi nu det næste skridt, siger Daimler-chef Dieter Zetsche i pressemeddelelsen og tilføjer:

- Ved at købe battericeller for mere end 20 mia. euro fortsætter vi konsekvent med transformationen, der skal sende vores virksomhed ind i den elektriske fremtid.

Se også: Ud med motoren: Strøm skal sikre klassiske sportsvogne mod forbud

Forsker i nye batterier
Den første Mercedes-Benz personbil, som vil blive bygget udelukkende som elbil, bliver SUV'en EQC. Den blev fremvist tidligere på efteråret og ventes allerede at ramme vejene næste år.

Meget afhænger af SUV'en og de søskende, som vil følge i hælene på den. Daimler regner nemlig med, at de batteridrevne biler udgør mellem 15 og 25 procent af det samlede salg allerede i 2025

Det stiller også store krav til batteriproduktionen, og Daimler forsker derfor allerede nu i en ny generation af batterier. Håbet er, at man på sigt kan blive mindre afhængig af underleverandører og de sjældne og dyre materialer, som i dag bliver brugt til at producere battericellerne.

Ifølge Automotive News gælder det eksempelvis grundstoffet kobolt, der hovedsageligt udvindes i Congo. I den elektriske EQC-model vil kobolt udgøre 20 procent af battericellerne, mens ingrediensen angiveligt kun vil udgøre 10 procent i de elbiler, der ligger lidt længere fremme i den tyske koncerns produktionsplan.

Se også: Bilgigant: Sidste benzin- og dieselmotor kommer om 8 år

97 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere