Bilgigant: Sidste benzin- og dieselmotor kommer om 8 år

I 2026 vil VW udvikle sin sidste generation af biler med en almindelig forbrændingsmotor

Volkswagen satser stort på sin I.D.-serie, som vil blive bygget på koncernens nye MEB-platform. Bilen på billedet er en prototype på den model, der skal introduceres i 2020. Foto: Martial Trezzini/AP
Volkswagen satser stort på sin I.D.-serie, som vil blive bygget på koncernens nye MEB-platform. Bilen på billedet er en prototype på den model, der skal introduceres i 2020. Foto: Martial Trezzini/AP

Det er ikke mere end et par uger siden, Volkswagen meldte ud, at man havde i sinde at bruge 370 milliarder kroner frem mod 2023 på at udvikle elbiler.

Koncernen lod vide, at man fra 2025 vil køre over én million elektriske biler af fabrikkernes samlebånd om året, og det efterlod publikum med et gabende spørgsmål: For hvad så med bilerne med konventionel diesel- eller benzinmotor?

Det spørgsmål har VW's strategiske chef, Michael Jost, nu italesat på en konference i Tyskland: Allerede året efter, i 2026, vil koncernen udvikle sin sidste generation af biler med forbrændingsmotor.

Det skriver Reuters.

- I 2026 vil vi påbegynde den sidste produktion på en forbrændingsmotor-platform, sagde Michael Jost ifølge nyhedsbureauet på konferencen, der blev afholdt i VW's hovedkvarter i Wolfsburg.

Første I.D.-model i 2020
En talsperson har siden bekræftet udtalelsen og uddybet, at skiftet sker for at kunne fokusere fuldt ud på produktionen af elbiler. Koncernen har indtil videre præsenteret fire modeller, der udelukkende vil kunne fås som elbiler og skal indgå i en ny serie kaldet I.D.

Volkswagen har allerede udviklet den platform, som de elektriske biler skal bygges på, mens det ifølge CNN stadig er usikkert, om VW selv skal stå for batteriproduktionen. Skal koncernen blive ved med at købe batterier af en underleverandør, kan den elektriske satsning blive dyr for den tyske bilproducent.

Den første bil i I.D.-serien forventes at blive introduceret i 2020, og den bliver efter alt at dømme på størrelse med en VW Golf. Sidstnævnte fås allerede som elbil, men bygges ikke på koncernens nye platform.

Det er dog ikke ensbetydende med, at den nye I.D. model skal afløse den vellidte Golf lige foreløbig. Under konferencen i Wolfsburg forsikrede VW's strategiske chef angiveligt også tilhørerne om, at Volkswagen vil blive ved med udvikle modellerne med forbrændingsmotorer, så de lever op til de stadigt strengere miljøkrav gennem deres levetid.

Se også: Volvo i klemme: Trumps importkrig skaber rystelser i Sverige

Diesel er på vej ud
Ifølge Reuters er Michael Josts udmelding blot det seneste kapitel i en strategiomlægning, som koncernen gik i gang med umiddelbart efter dieselskandalen begyndte at rulle i 2015.

Her blev Volkswagen afsløret i at manipulere med motorstyringen i sine dieselbiler, så de kunne miljøgodkendes, selv om de forurenede for meget. En afsløring, der siden har kostet koncernen milliarder af kroner og givet dieselmotoren et så blakket ry, at flere bilproducenter har set sig nødsaget til helt at droppe den.

Det gælder eksempelvis konkurrenterne fra Toyota, Nissan og senest Honda, der i år har meldt ud, at man ikke længere vil sælge personbiler med konventionel dieselmotor i Europa. 

Samtidig arbejder myndighederne i flere lande på enten at indføre stramme dieselrestriktioner eller fuldstændig udfase biler med konventionel forbrændingsmotor. I Tyskland har man besluttet at indføre særlige miljøzoner i foreløbigt syv byer, mens Norge helt vil droppe diesel- og benzinbiler i 2025.

Herhjemme har regeringen også en ambition om at stoppe salget af nye benzin- og dieseldrevne biler i 2030.

Se også: Endnu en bilgigant dropper diesel

kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen