Bilgigant siger farvel til benzinbilen

Deres biler skal udlede nul CO2 fra vugge til grav

Bilgiganten vil arbejde på at udfase benzinbilen på vejen mod at blive CO2-neutrale. Foto: Toyota
Bilgiganten vil arbejde på at udfase benzinbilen på vejen mod at blive CO2-neutrale. Foto: Toyota

I 2050 skal alle Toyotas nye biler og fabrikker i Europa udlede nul CO₂, mens man på globalt plan vil reducere CO₂-udslippet med mindst 90 procent.

Det betyder på sigt et farvel til benzinbilen.

- Som en af verdens største bilproducenter er det vigtigt, at vi går forrest og tager ansvar for klima og miljø. Vi har derfor sat os seks udfordringer for at nedbringe CO₂-udledningen til nul, fortæller Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

- Vores biler skal bygges af genanvendelige og bæredygtige materialer, vores fabrikker skal bruge vedvarende energi, og vi vil minimere vores vandforbrug samt sikre, at bilerne skrottes, så miljøet ikke tager skade, siger han.

Desuden vil Toyota arbejde målrettet på at øge bevidstheden om bæredygtighed samt beskytte natur og dyr i de lokalområder, hvor de har fabrikker - blandt andet i samarbejde med NGO'er og naturfredningsforeninger.

Global ambition med lokal indsats
Toyotas globale klima- og miljøudfordring involverer alle fabrikker og kontorer i hele verden til hver enkelt lokale Toyota-bilforhandler i Danmark. Toyota vil blandt andet sørge for, at alle 27 forhandlere og mekanikere - som det første forhandlernetværk - nu er forpligtet til at tage et miljømæssigt ansvar i deres daglige arbejde.

- Helt konkret betyder det, at alle forhandlere og mekanikere dagligt har fokus på energiforbedringer og løbende måler, hvilket aftryk de sætter på miljøet. Vi holder for eksempel øje med, at vandforbruget bliver reduceret, og har også et skarpt fokus på håndteringen af normalt og farligt affald, forklarer Anders Tystrup.

Toyota erkender, at de har sat sig nogle meget ambitiøse udfordringer, og at de ikke kan komme i mål uden forbrugernes opbakning.

- Det ville være helt urealistisk, hvis vi gik ud med en målsætning om, at både vores biler og fabrikker skal reducere CO₂-udledningen til nul om fem år. Det ville ganske enkelt ikke være muligt - hverken produktionsmæssigt eller salgsmæssigt, lyder det fra Anders Tystrup.

Han oplyser, at Toyota udviklings- og produktionsmæssigt i mange år har haft et skarpt fokus på, hvordan de producerer biler, så de skåner miljøet mest muligt.

- Det gælder alt fra udvikling af miljørigtig lak og reducering af vandforbrug til genanvendelse af batterier og kobber. Derudover er det også vigtigt, at vi har bilisterne med på rejsen. Bilisterne skal være enige i, at det er en bedre løsning at skifte fra en traditionel benzin- eller dieselbil til en miljørigtig hybrid- eller brintbil, siger Anders Tystrup.

Se også: VW vinder international bilpris for anden gang

Hybridbilen er vigtig
For Toyota er hybridbilen blevet en vigtig brik i deres miljømålsætning samt i skiftet fra benzin til grønnere biler og udgør i dag omkring en tredjedel af det samlede salg i Europa.

- Tilbage i 1997 lancerede vi verdens første masseproduceret hybridbil, og salget går stærkere end nogensinde før. I dag markedsfører vi 33 forskellige bilmodeller med hybridteknologi i over 90 lande og har solgt næsten 11 millioner hybridbiler på verdensplan. I 2016 solgte vi 6106 hybridbiler i Danmark - og vi forventer at sælge 7500 hybridbiler i år, fortæller Anders Tystrup.

Toyotas Miljøudfordring 2050

Toyota har sat sig seks udfordringer for at nedbringe CO2-udledningen til nul i Europa samt reducere CO2-udslippet med mindst 90 procent på globalt plan – og det skal ske senest i år 2050.

- Udfordring 1: Nul CO2-udslip for nye biler

- Udfordring 2: Nul CO2-udslip i bilens livscyklus

- Udfordring 3: Nul CO2-udslip fra fabrikkerne

- Udfordring 4: Minimering og optimering af vandforbrug

- Udfordring 5: Etablering af genbrugsbaserede samfund og systemer

- Udfordring 6: Etablering af et fremtidssamfund i harmoni med naturen

Kilde: Toyota

Biler - 29. nov. 2017 - kl. 18:46 Tyve kan stjæle din bil på et minut: Sådan beskytter du dig

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen