Bilgigant vil fyre 5000

Fyringerne er en del af en større omstrukturering hos den amerikanske bilgigant Ford

Ford har omkring 53.000 ansatte i Europa og fabrikker i otte europæiske lande. Foto: Ford
Ford har omkring 53.000 ansatte i Europa og fabrikker i otte europæiske lande. Foto: Ford

Fiesta- og Focus-modellerne, motoren i Grand C-Max og gearkassen i Mondeo.

Det er bare nogle af de ting, som den amerikanske bilgigant Ford bygger på sine tyske fabrikker i Köln og Saarlouis. Bilgiganten har tusindvis af medarbejdere ansat i landet, men nu skal den tyske afdeling skære 5000 stillinger fra. Det sker som et led i en større sparerunde, der har været længe undervejs.

I september sidste år kom det frem, at Ford planlagde at skære 24.000 medarbejdere fra, og i januar meldte Ford så ud, at spareplanerne ville gå hårdt ud over producentens europæiske medarbejdere. Ford har dog først nu sat tal på, hvor mange der skal fyres i Tyskland, mens planerne for producentens øvrige europæiske fabrikker stadig er ukendt.

Det skriver Automotive News Europe.

Taber penge i Europa
Sparerunden skyldes ifølge mediet, at Ford i mange år har tabt penge på sin europæiske forretning. Bilgiganten har omkring 53.000 medarbejdere i Europa og ifølge BBC fabrikker i otte lande, der foruden Tyskland tæller blandt andet Spanien, Storbritannien, Frankrig, Belgien og Rumænien.

Ford sagde i januar, at målet med den store omstrukturering var at opnå en overskudsgrad på seks procent.

Her er nedlæggelsen af 5000 stillinger bare et lille skridt på vejen, og producenten skriver i en pressemeddelelse fredag, at man håber at erstatte mange af fyresedlerne med frivillige fratrædelser.

Derudover vil man skære en række midlertidige stillinger fra.

Se også: Bilgigant i krise: Planlægger fyring af 24.000 medarbejdere

Færre modeller
Foruden fyresedlerne vil Ford skære flere bilmodeller fra, som ikke sælger godt nok. I april sidste år meldte producenten ud, at man indenfor en overskuelig fremtid vil stoppe med at sælge en bred vifte af almindelige personbiler i Nordamerika. I stedet vil man med Fords egne ord satse på bilklasser, hvor 'Ford kan vinde.'

Det gælder især SUV-modeller og pickupper.

Strategien får også betydning for Fords europæiske afdeling, og i fredagens pressemeddelelse skriver producenten, at man vil 'forbedre eller stoppe produktionen af mindre profitable bilmodeller'.

Ifølge Automotive News forventes det, at Ford vil stoppe produktionen af familiebilen C-Max, der bliver bygget på fabrikken i Saarlouis.

Se også: Ford overrasker: Giver dødsstødet til næsten hel biltype

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere