Bilgigantens elbil er landet: Sådan er den

Ford har klistret Mustang-navnet på en elektrisk SUV, og her kan du få et førstehåndsindtryk fra en dag med et eksemplar

Sådan tager den nye elbil Ford Mustang Mach-E sig ud, når den holder parkeret på Refshaleøen. Foto: Niels Friis
Sådan tager den nye elbil Ford Mustang Mach-E sig ud, når den holder parkeret på Refshaleøen. Foto: Niels Friis
Følg Biler

De største traditionalister vil betragte det som helligbrøde, at Ford har brugt det ikoniske Mustang-navn på en ny elektrisk SUV, mens andre vil se det som et naturligt skridt i takt med udviklingen.

For at blive klogere på Fords nye elbil, kaldet Mustang Mach-E, har Ekstra Bladet Biler lånt nøglerne til et eksemplar i en dags tid.

Det første, der slår, er, hvor mange designhenvisninger til sportsvognsudgaven af Mustang, som Ford har formået at indkorporere i SUV'en. Det står blandt andet klart, når man sidder inde bag rattet og kigger ud af forruden. Udsynet er ikke som på enhver anden stor SUV, fordi en lav siddeposition og en meget skrånende forrude gør, at man godt kan fornemme Mustang-ånden, når man kigger ud på den potente kølerhjelm.

At den så ikke gemmer på en prustende V8-motor, men blot et ekstra bagagerum med plads til 100 liter, er en anden side af historien.

Bilgigant investerer gigantisk milliardbeløb

Velkørende
Når det gælder køreegenskaber, gør den nye el-Mustang navnet ære. Den kører hverken så råt eller livligt som en Mustang-sportsvogn med V8-motor, men som elektrisk SUV er modellen et godt miks mellem komfort og sport. Den er meget støjsvag, og selv ved høj fart på motorvej kan man føre samtaler uden at skulle hæve stemmen overhovedet.

Kabinen er domineret af en gigantisk opretstående touchskærm, som er placeret i midten, og herfra betjenes langt de fleste af bilens funktioner.

Artiklen fortsætter under billedgalleriet ...

Billedgalleri

Designet er harmonisk, og det er nok ikke dumt at være Mustang-fan, hvis man falde for detaljerne. Foto: Niels Friis
Baglygterne er en af de tydeligste referencer til designet på sportsvognen Mustang. Foto: Niels Friis
I kabinen løber den store skærm med al opmærksomheden. Foto: Niels Friis
Via skærmen og Fords egen app kan man styre adskillige funktioner. Foto: Niels Friis
Her er ingen traditionelle dørhåndtag. Foto: Niels Friis
Bagsædepladsen er fornem, og særligt benpladsen imponerer. Foto: Niels Friis
Der er både bagagerum i bag og i bilens frunk i front. Foto: Niels Friis

Den fulde oplevelse af Fords nye elbil må vente til en fuld test senere på året.

Ford Mustang Mach-E kan fås fra lige under 400.000 kr., og de første danske kunder får bilen til sommer.

Afslører ny model: Nu vil de bygge lynhurtig elbil

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

LIGE NU
Fiduskunst og magistervrøvl

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

LIGE NU

Udforsk Ekstra Bladet+