Bilgiganter anklaget for at bidrage til overvågning i Kina

Op mod 200 bilproducenter sender angiveligt løbende en række informationer om deres elektriske biler til de kinesiske myndigheder

Dataudvekslingen betyder, at medarbejderne på kinesiske datacentre kan følge med i elbilejernes færden i realtid. Foto: Frank Augstein/AP/Ritzau Scanpix
Dataudvekslingen betyder, at medarbejderne på kinesiske datacentre kan følge med i elbilejernes færden i realtid. Foto: Frank Augstein/AP/Ritzau Scanpix

Placering, kilometerstand og batteriniveau. Det er bare tre af de 61 forskellige informationer, som bilproducenterne som minimum skal sende til datacentre i Kina for at leve op til landets lovgivning.

Reglerne gælder kun for elbiler, men ifølge verdens største nyhedsbureau, Associated Press, videregiver over 200 bilproducenter, herunder mange vestlige bilgiganter, informationer om deres kinesiske biler til de særlige datacentre.

Det giver medarbejderne her mulighed for at følge bilerne i realtid, og ifølge de kinesiske myndigheder bruges dataen til at kvalificere planlægningen af ny infrastruktur og holde øje med snyd med offentlig understøttelse.

Flere kilder, som nyhedsbureauet har talt med, er dog urolige for, at myndighederne ikke stopper her.

Antallet af elbiler vokser
Kritikerne, der tæller menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch og Michael Chertoff, der er tidligere amerikansk minister for sikkerhedsministeriet Homeland Security, peger på, at dataen i sidste ende kan blive brugt som et led i en mere vidtrækkende overvågning.

For Michael Chertoff er det især den løbende indsamling af data, der giver anledning til bekymring.

- Du lærer meget om folks daglige aktiviteter, og det bliver en del af det, jeg vil kalde allestedsnærværende overvågning, hvor stort set alt, hvad du gør, bliver optaget og gemt og potentielt kan bruges til at påvirke dit liv og din frihed, siger den tidligere minister til AP.

Ud over lokale datacentre, der er er non-profit og støttet af den kinesiske stat, findes der ifølge AP også et nationalt center, der indsamler data fra helt op til 1,1 mio. biler over hele landet. Et tal, der forventes at stige mærkbart, efterhånden som antallet af elbiler vokser.

Nyhedsbureauet skriver, at de kinesiske politikere har en ambition om at løfte salget af elektriske biler fra 2,6 procent i 2017 til 20 procent i 2025.

Anonym kilde: De fik en belønning
Ifølge Ding Xiaohua, der er vicedirektør for et datacenter i Shanghai, er dataen på ingen måde egnet til generel overvågning. Men hvis myndighederne vil have adgang til den, kan de få det gennem en formel ansøgning.

- Vi kan bidrage med forbrugerdata til regeringen, der kan hjælpe den med at forbedre lovgivning og planlægning, siger han til AP og tilføjer:

- For at sige det lige ud, så har regeringen ikke brug for at overvåge gennem en platform som vores.

Det er ikke noget nyt, at nye biler sender data til bilproducenterne. Men normalt stopper de her. Derfor gjorde producenterne angiveligt også modstand, da de blev bedt om at udlevere oplysningerne til de kinesiske myndighederne.

Ifølge en anonym kilde, der arbejder som konsulent i den kinesiske regering og har været med til at evaluere lovgivningen, stoppede protesterne dog, da producenterne blev tilbudt en belønning.

- De gav snesevis af grunde til, hvorfor de ikke kunne give os dataene. De gav os masser af undskyldninger. Så tilbød vi dem incentiver, og så ville de gerne give os dataen, for det er en del af deres profit, siger kilden til AP.

Se også: Efter flere klager: Nu dropper man nummerplader med racistisk øgenavn

Ligesom en smartphone
En lang række bilproducenter har takket nej til at kommentere nyhedsbureauets artikel. Volkswagen er dog en undtagelse, og her nikker Jochem Heizmann, direktør for Volkswagen Group China, genkendende til, at man deler data med myndighederne.

Han medgiver desuden, at han ikke kan garantere, at dataen ikke bliver brugt til overvågning. Men ifølge Heizmann adskiller de delte informationer sig ikke meget fra den, man allerede deler gennem sin smartphone.

- Der er ikke nogen principiel forskel på at sidde i en bil og at være i et storcenter og have en smartphone med sig, siger Jochem Heizmann til AP.

VW e-Golf 'McDrive Edition' kan både holde maden varm, milkshaken kold og afspille autentiske lyde fra McDonalds-restauranterne. Foto: Volkswagen Holland/McDonalds Biler - 28. nov. 2018 - kl. 22:43 Noget for dig? McDonald's går sammen med VW om unik burgerbil

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen