Bilkoncern advarer mod hård Brexit: Investeringer for 680 mia. er på spil

Storbritanniens største bilkoncern risikerer at miste milliarder på Brexit, og det kan gå ud over koncernens investeringer, påpeger topchefen

Fabrikken i Solihull ved Birmingham skal efter planen bygge elbiler, når Jaguar Land Rover flytter en del af sin produktion til Slovakiet i det nye år. Meget afhænger dog af Brexit, påpeger koncernens topchef. Foto: Jaguar Land Rover
Fabrikken i Solihull ved Birmingham skal efter planen bygge elbiler, når Jaguar Land Rover flytter en del af sin produktion til Slovakiet i det nye år. Meget afhænger dog af Brexit, påpeger koncernens topchef. Foto: Jaguar Land Rover

Det er ingen hemmelighed, at mange af Storbritanniens største virksomheder er alt andet end tilfredse med udsigten til, at landet forlader EU.

Men for Storbritanniens største bilkoncern, Jaguar Land Rover, er man i særlig grad nervøs for, hvordan det økonomiske forhold bliver skruet sammen. Noget, de britiske politikere i øjeblikket forhandler om.

Hvis ikke det lykkes at skabe en gnidningsfri adgang til EU, forventer Jaguar Land Rover nemlig, at det vil koste producenten cirka 10 milliarder kroner om året.

Det får koncernens topchef, Ralf Spath, til at advare de britiske politikere om, at Brexit i sidste ende kan få betydning for de rundt regnet 680 milliarder kroner - cirka en tredjedel af Danmarks samlede BNP - som firmaet planlægger at investere i nye biler og teknologi over de næste fem år.

Det skriver Automotive News.

Toldmur vil forsinke produktion
Skræmmescenariet indtræffer, hvis det ikke lykkes at få en aftale med EU om at forblive i det indre marked og toldunionen, selv om nationen træder ud af det øvrige samarbejde.

I så fald vil det blive dyrere for producenten at få tilsendt dele fra de underleverandører, der ligger uden for Storbritannien, ligesom forsendelserne risikerer at blive forsinkede af en toldmur.

- Som en konsekvens af dette vil vi være nødt til at tilpasse vores udgifter drastisk, skriver Jaguar Land Rovers topchef, Ralf Speth, i en email til Automotive News.

Koncernen melder sig dermed i koret af selskaber, der har luftet tanken om at lægge låg på sine investeringer. Det samme har blandt andet BMW Group, der ejer de britiske bilmærker Rolls-Royce og Mini, gjort.

Se også: Her vil man af med motorvejens overpriser på brændstof

Elektrisk satsning er på spil
En talsperson for Jaguar Land Rover har over for Automotive News påpeget, at alle koncernens investeringer i Storbritannien i princippet er på spil.

Det betyder ifølge mediet, at planerne om at omdanne to store fabrikker til elbilproduktion også er i fare for at løbe ud i sandet - til trods for at de kun er ganske få måneder gamle.

Den ene fabrik ligger i Solihull, hvor det hele begyndte for Land Rover, men den vil snart stå tom, når produktionen af Land Rover Discovery flyttes til Slovakiet. En beslutning, der til gengæld ligger helt fast.

- Hvis Storbritanniens bilindustri fortsat skal være konkurrencedygtig på globalt plan og beskytte de 300.000 job hos Jaguar Land Rover og vores forsyningskæde, så må vi opretholde vores toldfrie adgang til handel og arbejdskraft uden ændringer i gældende EU-regler, siger Ralf Speth til Automotive News.

Koncernen står ifølge mediet for lidt under en tredjedel af de omkring 1,7 millioner biler, der årligt bygges i Storbritannien.

Se også: Hvilken bil er årets bedste brugtkøb? Fem favoritter kæmper om sejren

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen