Årets bil er også i fin form med mindste motor

Test: Vi sammenligner Peugeot 3008 i de mindste motoriseringer med benzin-og dieselmotorer på henholdsvis 130 hk og 120 hk

Den høje Peugeot 3008 ligner intet andet i klassen for de høje biler. Den holder skansen som en bil, der byder på noget særligt. Foto: Jens Overgaard
Den høje Peugeot 3008 ligner intet andet i klassen for de høje biler. Den holder skansen som en bil, der byder på noget særligt. Foto: Jens Overgaard

Peugeot 3008 1,2 e-THP Active

5

Titler forpligter.

Det gælder også i bilernes verden, hvor den høje Peugeot 3008 siden sidste efterår har kunnet smykke sig med prædikatet "Årets Bil 2017".

Siden er det væltet frem med høje biler i flere prisklasser, men 3008' eren holder stadig skansen som en af de mest nyskabende familiebiler på markedet.

Det viser en test, hvor vi gennem en uge kører 3008' eren med de to mindste motoriseringer, en 1,2 THP med 130 hk benzinmotor og udstyret Active, som er det andet trin til 313.990 kr., samt en HDI 1,6 med 120 diesel hk, der med tilsvarende udstyr koster 30.000 kr. mere.

Dieselmotoren er både støjsvag og letløbende. Men hvis du ikke har et kørselsbehov over 20.000 km om året og samtidig kører mindre ture, så peger alle pile mod den elastiske benzinmotor, som på papiret klarer 20,0 km/ l mod dieselversionens 26,3 km/ l.

Der er dømt loungestemning i kabinen, hvor den digitale instrumentering er standardudstyr. Foto: Jens Overgaard
Der er dømt loungestemning i kabinen, hvor den digitale instrumentering er standardudstyr. Foto: Jens Overgaard
 

Som et lydstudie
Udefra ligner den 4,45 meter lange Nissan Qashqai-konkurrent intet andet, og det gælder også inden døre, hvor det lagkageopdelte instrumentbord med tæppebeklædning og digital instrumentering som standard mere giver en oplevelse af højteknologisk lounge frem for kabine.

Her møder vi en finish, som faktisk nærmest opleves på niveau med den i et sydtysk mærke med fire ringe, mens den otte tommers berøringsskærm, som troner i midten af instrumentbordet, byder på klar og lynhurtig grafik.

Peugeot var en af de første bilproducenter, som arbejdede med skærmbetjening af instrumenterne.

Det spillede ikke helt i første versioner af den mindre 308. Men i 3008 er det ligefrem et tåleligt alternativ til de klassiske drejekontakter.

Den spiller sammen med en stribe nærmest klaveragtige kontakter, hvor du med hurtige tryk alternativt kan styre en række funktioner, mens radioens volumen-knap stadig er af den klassiske type.

Altså point til den intuitive funktionalitet i modellen, hvor det lille rat, der er sænket under instrumenthuset, følger resten af Peugeot-familien.

Se også: Ingen midtvejskrise hos Peugeot

Begge motorer er pakket usædvanligt godt ind, så lyden suges væk, nærmest som var du i et lydstudie - godt hjulpet af de tykke tæpper i kabinebeklædningen.

På motorfronten hælder vi klart til den trecylindrede benzinmotor med turbo, som leverer et moment på 230 nm allerede fra 1.750 omdrejninger. Så vi følger med bytrafikken fra første fløjt, selv om gearskiftet er lidt knoklet.

I de mindste motoriseringer har 3008 en 120 hk dieselmotor og en benzinmotor på 130 hk. Foto: Jens Overgaard
I de mindste motoriseringer har 3008 en 120 hk dieselmotor og en benzinmotor på 130 hk. Foto: Jens Overgaard
 

Udtryk og oplevelse
På vejen ligger den høje bil forholdsvis stabilt. Men du kan godt mærke, at tyngdepunktet er hævet i forhold til 308, så vi ligger ikke klippefast.

Det er noget, som ikke ligefrem indbyder til skarp kurvekørsel.

Men for den almindelige hverdagsbilist rammer vi ideallinjerne med pæn skarphed, uden at vi på noget tidspunkt vil kaldes sportslige.

Med sin høje indstigning, fem døre og et bagagerum på pæne 591 liter er 3008' eren en bil for den lille familie. De, der vil mere, kan med fordel vende blikket mod den større 5008'er med plads til syv, som er lige på trapperne herhjemme.

Peugot 3008 matcher konkurrenter som Seat Ateca i størrelse, men har sin egen stil. Foto: Jens Overgaard
Peugot 3008 matcher konkurrenter som Seat Ateca i størrelse, men har sin egen stil. Foto: Jens Overgaard
 

Med et pænt grundudstyr, som ud over den digitale instrumentering også omfatter en sikkerhedspakke med automatisk nødbremse, linjevogter og vejskilteaflæser allerede fra grundversionen, Access, er vi godt med.

Som bilkøber kommer der mange alternativer, og det bliver interessant at holde bilerne i det nye kuld op mod hinanden. Men indtil videre er den højbenede franske løve ganske godt med.

Specifikationer

Peugeot 3008 1,2 e-THP Active

Pris: 313.990 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 310 kr.

CO2 per km: 115 gram

Brændstofforbrug: 20,0 km/ l (EU-norm)

Motor: Trecylindret motor på 1,2 liter

Effekt: 120 hk

Ydelse: 230 Nm/ 1.750 omdr.

Acceleration: 10,6 sek.

Topfart: 188 km/ t.

L/ B/ H: 4,45/ 1,84/ 1,62 meter.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen