Alfas første SUV har sporten i højsædet

Alfa Romeo Stelvio er køreglad som få i klassen

Alfa Stelvio er en del af den store plan, som skal genoplive det historisk stærke italienske mærke. Resultatet er en vellykket SUV. Foto: Christian Schacht
Alfa Stelvio er en del af den store plan, som skal genoplive det historisk stærke italienske mærke. Resultatet er en vellykket SUV. Foto: Christian Schacht

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 Aut. First Edition

En firehjulstrækker, som går 230 km/t. på toppen og skyder forbi de 100 km/t. efter 5,7 sekunder.

Det tyder på, at Alfa har bevaret tråden til den sportslige dna under udviklingen af mærkets nye SUV ved navn Stelvio, selvom kombinationen af Alfa og SUV muligvis er svær at sluge for entusiasterne.

Spørgsmålet er så, om det er lykkedes at overføre de sportslige køreegenskaber fra den berømmede Giulia til den nye Stelvio? Svaret er et rungende ja, i hvert fald efter at jeg har testet den næstdyreste model, Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 Aut. First Edition, der stiller op med en firecylindret benzinmotor, firehjulstræk og en udstyrsliste så lang som udvalget af Chianti Classico.

Multimedieanlægget styres med drejehjul over en skærm, der kan opgraderes til 8,8 tommer. Foto: Christian Schacht
Multimedieanlægget styres med drejehjul over en skærm, der kan opgraderes til 8,8 tommer. Foto: Christian Schacht
 

Stort modelprogram
Prismæssigt er vi på 930.000 kr. (testbilen med ekstraudstyr: 1.003.000 kr.), mens den mere relevante beskatningsmæssige værdi udgør 699.000 kr. Der er yderligere 100.000 kr. at spare ved at vælge den mere ydmygt udstyrede Super-variant, eller selvfølgelig kigge efter de to dieselvarianter med 180 hk og baghjulstræk eller 210 hk med firehjulstræk.

Her starter priserne ved 648.000 kr., og skatteværdien ved 550.000 kr. Senere i år kommer der også en variant med 150 dieselmotor.

Der er tre køreprogrammer, hvor N står for Normal, A for All-Weather, og D for Dynamic.

Drop de to første, og gå direkte til desserten: I Dynamic strammes styringen op, så det er meddelsomt som en gestikulerende italiener, den elektroniske antiskrid løsner grebet, mens speeder og motor reagerer prompte på det mindste vip med foden.

Den kører med smittende appetit, og styringen er en gokart værdig: et lille vrid på rattet, og bilen dykker ind i sving, som var der udlagt skinner på vejen. Stelvio krænger næsten ikke, selvom den vejer 1,8 ton.

Alfa Stelvio er om ikke nogen skønhed så i hvert fald en af de mere dynamiske SUV'er. Foto: Christian Schacht
Alfa Stelvio er om ikke nogen skønhed så i hvert fald en af de mere dynamiske SUV'er. Foto: Christian Schacht
 

Stenhård affjedring
Helt uden primadonnanykker er italieneren dog ikke, for prisen for de skarpe køreegenskaber er en affjedring, som er den kompromisløse type, der sætter hårdt mod hårdt, når den møder en ujævnhed på vejen, så nogen oplagt rejsevogn bliver Stelvio QV på 20 tommer fælge aldrig.

Kabinen lægger ellers op til det. Dørene smækker med dybe drøn, og kabinen oser af god stil, selvom kvaliteten ikke helt når til sydtyske konkurrenter, samtidig med at infotainmentsystemet heller ikke er alt for overbevisende.

Skærmen er lidt gnidret og bøvlet at betjene. På bagsædet kunne der også godt være mere plads til benene, og Stelvio er langt fra at være den rummeligste vogn i klassen.

Men for dem, der sover med køreskoene på og gerne står op midt om natten for at se Formel 1, må Alfa Stelvio være drømmebilen.

Selve motoren kaster 280 hk af sig, men det er mere måden, den gør det på, som imponerer.

Rent og fuldstændigt lineært trækker maskinen op til den røde streg på omdrejningstælleren og udsender også en fræk serenade undervejs.

Jeg bliver til gengæld aldrig venner med automatgearets lettere koleriske adfærd: Måske Alfa tror, at kunderne er vilde med den ultradirekte facon, når man mærker alle skift og ryk, når bilen eksempelvis ruller hen mod et lyskryds, men det tror jeg altså ikke, mange sætter pris på.

Jeg er dog tilbøjelig til at tilgive Alfa, for det er befriende, at de er gået så rendyrket efter det sportslige islæt.

Den nye Alfa Romeo Stelvio udsender de helt rigtige signaler fra første fløjt og følger på den front lige efter den vellykkede Giulia, der blev lanceret tidligere på året.

Specifikationer

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 HK Q4 Aut. First Edition

Pris: 930.000 kr. (testbilen med ekstraudstyr: 1.003.000 kr.)

Beskatningsmæssig værdi: 699.999 kr. uden ekstraudstyr

Forbrug: 14,3 km/ l, EU-snit

CO2 per km: 161 g

Motor: 4-cylindret benzin med turbo

Hk: 280/ 5.000 omdr./ min.

Nm: 400/ 2.250 omdr./ min.

Gearkasse: ottetrins automatik Tophastighed 230 km/ t.

Acc.: 0-100 km/ t. 5,7 sek.

Køreklar vægt: 1.844 kg Anhængervægt med/ uden bremser: 2.300 kg/ 750 kg

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

En fuldtonet skandale