Anmeldelse af Suzuki Baleno - Når fornuften sejrer

Suzuki Baleno er rummelig og selv i topversionen til at betale. Den bedste udgave af bilen er med en 4-cylindret motor og let hybridteknik

Den har plads til en lille familie, moderne sikkerhedsudstyr, og komfortdetaljerne er i orden. Nogenlunde sådan kan Suzukis Baleno beskrives, og den sælger da også godt til kunder, der efterspørger en notorisk bundsolid bil med en god totaløkonomi.

Baleno kan fås med tre forskellige motorer. En klassisk 4-cylindret Suzuki-maskine, der skal have godt med omdrejninger for at levere moment. Motoren er på 1,2 l og findes også i en version med en lille hybridløsning. Desuden er Suzuki hoppet med på turbovognen med en 3-cylindret 1,0’er. Denne motor er topmotoren.

Vi har kørt Baleno med alle motoriseringer og er mest glad for versionen med såkaldt mild hybrid.

Baleno Dualjet SHVS hedder bilen, der med et lille batteri giver en bedre benzinøkonomi end versionen uden.

Hvor meget der er at spare, afhænger af, om man kører meget bykørsel, men den danske importør vurderer, at besparelsen ligger i området omkring 5 pct.

Se også: Dristigt designet MPV

Som den eneste af de tre motoriseringer har hybriden desuden start/stop, og det fungerer perfekt. I praksis mærker man ikke systemets indgriben, men må nøjes med at følge med på et lille display.

I en direkte sammenligning med samme motor uden hybrid opleves effekten af mere moment dog som lidt mere lethed i en mellemacceleration.

Den store forskel på Suzukis hybrid og eksempelvis Toyotas er, at Suzukis er et lille, enkelt system, der ikke kan drive bilen på strøm alene. Hos Toyota starter bilen på strøm de første meter.

Simpel affjedring
Vi kører her Baleno med højeste udstyrsmulighed, der hedder Exclusive, og her er virkelig, hvad man har brug for. Man skal dog være opmærksom på, at noget af udstyret godt kan forekomme lidt simpelt. Det gælder eksempelvis bilens adaptive cruisecontrol, der via radar kan holde afstanden til bilen foran.

Skærmen ser måske lidt billig ud, men den fungere ganske glimrende og er især let at betjene. Foto: Jens Høy
Skærmen ser måske lidt billig ud, men den fungere ganske glimrende og er især let at betjene. Foto: Jens Høy
 

Det fungerer ikke helt ned til, at bilen foran holder stille, og du skal derfor selv bremse fra ca. 20-30 km/t. og selv slå det til igen, når hastigheden er over ca. 30 km/t. I praksis kan systemet derfor mest benyttes på motorvej. Balenos nøglefri start er også lidt simpel. Bagklappen har således en knap, så man kan åbne bilen uden at skulle trykke på nøglen.

Se også: Nu kører BMW lige op med Mercedes

Med på bilens udstyrsliste er også nødbremse, Bi-Xenonforlygter, multimedieanlæg med navigation og bakkamera, alufælge samt klimaanlæg. Bakkameraet er dog uden baksensor, så her skal du selv holde øje med forhindringen. Her er ingen bipper, der advarer, når du kommer tættere på forhindring-en. Den eneste lyd er, hvis du rammer et eller andet.

Instrumenteringen byder på et væld af informationer. Et lille display mellem instrumenterne kan således vise, om bilen accelererer, hvor meget drejningsmoment/effekt motoren udvikler m.m. Desværre kan man ikke se hastigheden digitalt, og det må siges at være en mangel i en moderne bil. Baleno er usædvanlig rummelig og blandt de største modeller i klassen.

Suzuki Baleno er en overraskende rummelig minibil, især på bagsædet. Foto: PR
Suzuki Baleno er en overraskende rummelig minibil, især på bagsædet. Foto: PR
 

Det kan godt friste til, at man eksempelvis fylder bilen godt op med bagage og personer. Men affjedringen er lidt simpel og med stor last formår den ikke at glatte vejens ujævnheder helt så godt ud som visse af konkurrenterne. Bilens styretøj kræver også lidt tilvænning, for der skal styres konstant, idet styretøjet savner lidt selvopretning.

Se også: Toyotas nye cityjeep: Sportslig crossover som er sjov at køre

På positivlisten er bilens 4-cylindrede motor, som med 90 hk gør Baleno ganske hurtig, hvis man udnytter alle kræfterne, der udvikles højt oppe i omdrejningsfeltet. Gearskiftet er også meget præcist. Som hybrid er det officielle forbrugstal hele 25 km/l. Under testen nåede vi omkring 18 km/l som bedste resultat.

Totalt set giver Baleno rigtig meget bil for pengene, og udstyrslisten er lang.

Baleno 1,2 Dualjet

Motor: 4 cyl. DOHC, 16V med dobbeltindsprøjtning i hver cylinder. ISG – elmotor, integreret starter/generator, der assisterer benzinmotoren for mindre forbrug (3 hk og 50 Nm).

Effekt: 90 hk v. 6.000 o/min.

Moment: 120 Nm v. 4.400 o/min.

Forbrug blandet kørsel: 25 km/l.

Tophastighed: 180 km/t.

0–100 km/t.: 12,3 sek.

Pris: 164.999 kr.

8 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere