Anmeldelse: Klassisk minibil har gennemgået en revolution

Helt ny Nissan Micra er en lille revolution. Den gør det hele til et 12-tal og byder på fuld sikkerhedspakke inklusive nødbremse. Hvis prisen bliver rigtig herhjemme, kan Micra blive et hit i miniklassen

Komplet fornyet. Micra er blevet en maskulin bil med en klar profil. Kun navnet har bilen til fælles med de fire foregående generationer. Foto: Nissan
Komplet fornyet. Micra er blevet en maskulin bil med en klar profil. Kun navnet har bilen til fælles med de fire foregående generationer. Foto: Nissan

Dubrovnik (Ekstra Bladet Biler): Den har det hele. Kører op med de bedste og byder på meget udstyr. Den klassiske Nissan Micra lander i Danmark til maj, og det eneste, den har til fælles med forgængeren, er navnet.

Tidligere var Micra en 'pigebil', men den nye har skiftet køn. Væk er det nuttede, og Micra siger i stedet goddag til dynamisk formgivning og masser af muligheder for at gøre bilen individuel.

Den nye Micra deler platform med Renault Clio, og det er da også Renaults 0,9-liters motor, der leveres som eneste benzinmotor til Micra fra salgsstart. Bortset fra, at bilerne bygges på samme fabrik, har de ikke meget til fælles ud over at være konkurrenter .

Flotte materialer. Nissan holder fast i analoge instrumenter. Bløde materialer og lækker finish dominerer. Foto: Nissan
Flotte materialer. Nissan holder fast i analoge instrumenter. Bløde materialer og lækker finish dominerer. Foto: Nissan
 

Fælles for bilerne i det, der populært hedder Polo-klassen, er et fantastisk niveau, som man nærmest ikke fandt i klassen over for blot få år siden. Det gælder både teknikken, oplevelsen og mulighederne for udstyr samt priserne, der fortsat falder i bilbranchen.

Micra er endnu ikke prissat. Vi gætter på priser fra 140.000 kr. Det betyder, at en version med 90 hk benzin med godt udstyr kommer til at koste ca. 170.000 kr.

Tyngde på vejen
Det er ikke kun designet af Micra, der er blevet meget mere maskulint. Køreegenskaberne følger med, og det mærker man fra sekundet 1. gear lægges ind. Styretøjet er tungt som i en rigtig køreglad bil ved langsom kørsel og direkte og kontant oppe i fart.

Samtidig krænger bilen minimalt og fjedrer rigtigt godt. Vi kører udgaven med 90 hestes turbomotor, og den sikrer fint med power og behagelig lyd.

Fra feminin til drivers car. Micra kører fladt og sportsligt uden krængning. Foto: Nissan
Fra feminin til drivers car. Micra kører fladt og sportsligt uden krængning. Foto: Nissan
 

Den lille motor får senere i år selskab af en variant uden turbo, og desuden kan Micra leveres med en 4-cylindret diesel på 1,5-liter. Nissans danske importør tager dieselversionen til landet, men forventer kun at sælge ganske lidt til pendlere med rigtig stort kilometerforbrug.

Sådan skal man sidde
Kørestillingen i Micra er perfekt med en stol, der kan komme så langt ned, at selv meget høje finder sig til rette, for samtidig kan rattet forskydes meget både op og ned og ind og ud.

Du sidder simpelthen fremragende i Micra.

Selve bagsædet er dog forholdsvis begrænset i rummelighed, og bilens design dikterer et lille rudeareal bagude. Bagsædet er med andre ord prioriteret lidt ned, men det er fint nok, for Nissan forsøger ikke at bilde os ind, at bagsædet er klassens bedste.

Bagagerummet er på 300 liter, hvilket absolut er i den pæne ende i forhold til konkurrenterne. Foto: Nissan
Bagagerummet er på 300 liter, hvilket absolut er i den pæne ende i forhold til konkurrenterne. Foto: Nissan
 

Micra kan leveres med bunker af muligheder for at individualisere bilen visuelt. Tæller man alle muligheder for farver og lister/spejlkapper med, ja, så er der 125 forskellige modeller.

Den nye Micra fås i fem udstyrsversioner: Visia City, Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna. Ikke alle motorer er tilgængelige til alle udstyrsversioner.

Alle versioner af den nye Micra leveres med tofarvet interiør, som findes i tre forskellige udgaver – en til Visia City og Visia, en anden til Acenta og N-Connecta og en tredje til Tekna.

Alle danske Micraer har sikkerhedspakke inklusive nødbremse, der virker op til bilens topfart. I pakken er også vognbaneassistent samt fuldautomatisk styring af fjernlyset.

Konklusion
Trods alle Nissan Micras fine egenskaber og forventelig massiv marketing-gas om bilens fantastiske design står indtrykket af en bil uden ret meget X-faktor dog tilbage efter første møde. Micra gør alt det, den skal, perfekt, men charmen og de sjove detaljer findes ikke

Ekstra Bladet Biler var inviteret til Dubrovnik af Nissan.

Nissan Micra 0,9 turbo

Pris: Cirka 170.000 kr.

Basispris: Formentlig fra 140.000 kr. med 0,9 motor uden turbo

Forbrug: 22,7 km/l

CO2 per km: 99 gram

Grøn ejerafg. halvår.: 310 kr.

Motor: 0,9 liters benzinmotor med turbo

HK: 90/5.500 o/min.

NM: 140/2.250 o/min.

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/t.: 12,1 sek.


Motorer
1,0-liter/75 hk

0,9-liter/90 hk

1,5-liter diesel/90 hk

Alle leveres udelukkende med 5-trins manuel gearkasse.

 

Priser: Micra er endnu ikke prissat.

Vi gætter på priser fra 140.000 kr.

Det betyder, at en version med 90 hk benzin med godt udstyr kommer til at koste ca. 170.000 kr.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Nej Lars, dansk politik har ikke brug for dig – det er omvendt