Charmerende prisbombe

Vi prøvekører Danmarks eneste bil til under 100.000 kroner, Chevrolet Matiz 0,8 S

Den nye Matiz er mindre nuttet at se på end forgængeren, men til gengæld mere moderne i detaljerne
Den nye Matiz er mindre nuttet at se på end forgængeren, men til gengæld mere moderne i detaljerne
Som journalist med det privilegium at prøvekøre biler med den fineste og nyeste teknik løber man en åbenlys risiko for at blive så forvænt og blasert, at man ikke orker at interessere sig for noget, der koster mindre end 400.000 kroner.

For at blive bragt lidt ned på jorden bad denne prøvekører om at få den nye Chevrolet Matiz leveret i absolut basis-udgave. Den udmærker sig på papiret først og fremmest ved at være Danmarks billigste bil og den eneste, der koster under 100.000 kroner.

S'et i modelbetegnelsen står i hvert fald ikke for Sport. Motoren er på ydmyge 796 kubikcentimeter - 0,8 liter. Accelerationstiden til 100 km/t. opgives til godt 18 sekunder. For en utålmodig natur tegnede det til at blive en lang uge.

Men overraskende nok kan det lille apparat sagtens følge med den almindelige bytrafik. Hvor lang tid, det tager at nå 100 km/t., er jo ligegyldigt, når man kun må køre det halve, og her volder den lille motor ingen problemer. Den er blød og rund i lyden og går villigt til opgaven.

Indkøb
Matiz opfylder alle vigtige krav til en bybil. Den har lille vendediameter og let og præcis styring. Det er let at komme ind og ud, udsynet er fint, pedaler og gear kræver ikke mange kræfter. Bagagerummet på 170 liter rummer weekendindkøbene, og i kabinen er der masser af rum i forskellige faconer til alle småtingene.

I det åbne land viser det sig, at lille Matiz også har personlighed. Man får ikke noget ud af at jage med den. Matiz gør tingene i sit eget tempo. Den hverken snerrer eller lyder anstrengt, når man træder speederen i bund for at overhale f.eks. en bil med trailer. Der sker bare ikke noget mærkbart. Farten kommer så langsomt, at man snarere kan tale om tilvækst end om acceleration.

Hold farten
Paradoksalt nok betyder det, at man let kommer til at køre hurtigere, end man må, fordi det gælder om at holde farten oppe for enhver pris. Med kun en eller to i bilen og uden for store bakker er det ikke noget problem at holde trit med motorvejstrafikken, så længe man kan undgå at bremse op.

Og når man har lært Matiz' karakter lidt bedre at kende, kan man også foretage velplanlagte overhalinger uden stress. Faktisk er bilen ikke uden charme, og den hyggelige knurren fra den 3-cylindrede motor har sikkert en del at gøre med det. Matiz er 3,5 meter lang, 1,5 meter bred og 1,5 meter høj. Den er konsekvent understyrende og krænger i kraft af sin højde en del i sving.

Matiz hed tidligere Daewoo til fornavn, men er nu en Chevrolet. Det er ikke kun navnet, der er ændret. Platformen og det nye karrosseri er væsentligt forstærket, der er kommet ny torsionsbagaksel og dermed bedre styreegenskaber og tilfredsstillende kørekomfort, ligesom sikkerheden har fået et par tiltrængte nøk opad. Bilen har nu sideairbags foruden fører- og passagerairbag.

Udstyr
Til den pris er der selvfølgelig ikke ruttet med udstyret. Man skal have hånden ud ad vinduet for at justere sidespejlene, men de forreste sideruder er elektriske, ligesom der er centrallås, men uden fjernbetjening. Der er omdrejningstæller, men ikke noget ur, og også et håndtag til fjernåbning af bagageklappen er sparet væk. Det samme gælder højdejustering af rat og førersæde.

Det meste af det manglende plus en større motor kan fås, hvis man vælger et højere trin i modelrækken. Så er Matiz bare ikke Danmarks billigste mere, og attraktive alternativer som f.eks. Kia Picanto og Fiat Panda kommer ind i billedet.

Men hvis det simple spørgsmål lyder, om man kan være tjent med at køre Danmarks i øjeblikket billigste bil, er svaret ja.