Overflødig

Mod slutningen af sin model-levetid er Nissan Almera Tino blevet introduceret på det danske marked. Det var der ingen grund til

Skærmen på instrumentbrættet viser billeder fra bak-kameraet og bruges til menu-styring af en række funktioner.
Skærmen på instrumentbrættet viser billeder fra bak-kameraet og bruges til menu-styring af en række funktioner.
Meget sent i dens model-levetid er Nissan Almera Tino kommet på det danske marked, og det kunne importøren egentlig godt have sparet sig, da den ikke i nogen henseende har noget nyt og bedre at tilbyde i klassen for kompakte MPV´er.

Tino kom sent til festen, da Renault med sin Scénic havde defineret den nye klasse for mini-MPV´er, og de øvrige fabrikanter indledte deres forfølgelsesløb. Heller ikke den gang tilførte den klassen noget nyt, og da den private danske importør ikke kunne få den til en konkurrencedygtig pris, valgte man klogeligt at lade være med at markedsføre den herhjemme.

Efter syv års forløb er Tino ved at have udspillet sin rolle på de europæiske markeder, og Nissan er åbenbart blevet til at tale med, når det gælder prisen. Tino er derfor introduceret i Danmark til 260.000 kroner med 1,8 liter benzinmotor og højeste udstyrsniveau kaldet Visia, som bl.a. omfatter bakkamera og automatisk aircondition.

I mellemtiden er de vigtigste konkurrenter kommet i nye og mere moderne udgaver med væsentlige forbedringer, som distancerer Tino yderligere.

Bak-kamera
Den virker bedaget i både udseende, køreegenskaber og indretning. Den høje bil er sidevindsfølsom, og karrosseriet er længe om at komme i ro efter vognbaneskift. Motoren er temmelig støjende og gearskiftet slapt. Bak-kameraet, som vi kender fra andre Nissan-modeller, er en fin detalje, som man kan imponerer rejseledsagere med, og som også kan være med til at spare en og anden ridse i kofangeren eller trehjulet cykel i indkørslen.

Klima-anlæg er en behagelighed ikke mindst i biler med store glasarealer. I prøveeksemplaret var solsensoren, der skal sørge for ekstra afkøling i direkte solskin, dog rigeligt aggressiv i sin virkemåde, da det var nødvendigt at skrue meget højt op for temperaturvælgeren for at få tempereret den kolde luftstrøm. Samme indstilling sørgede om natten for saunatemperatur.

Klimaanlæg, radio og en række andre funktioner er menu-styret via en skærm og et kontaktpanel på instrumentbrættet. Den slags er Nissan ikke alene om, og som ejer af bilen lærer man vel efterhånden at trykke på de rigtige knapper uden at skulle følge med på skærmen.

Kold luft
Når det f.eks. for en ny bruger kræver så megen opmærksomhed at få noget kold luft ledet til ansigtet, at man bagefter ikke kan huske, hvordan man egentlig kom over Vejlefjord-broen, er menu-styringen efter min mening gået for vidt.

Er Tino da en dårlig bil?

Næh, men den er på trods af prisen uattraktiv og temmelig overflødig, eftersom det er svært at komme i tanke om et eneste argument for at anskaffe netop den frem for nogen af konkurrenterne.