Med en topfart på 231 km i timen og en 0-tid på 7,3 sekunder er Octavia 1,8 TSI næsten lige så hurtig som den forhenværende udgave af Golf GTI - og langt mere praktisk. En basispris på 280.000 kr. gør det helt umuligt at få øje på en konkurrent, der matcher den rummelige og hurtige Skoda Octavia.
Karosseri og plads: Skoda Octavia 1,8 TSI har med 269 cm akselafstand 5 cm mere mellem akslerne end den de øvrige biler på samme platform. Det giver så meget plads ved bagsædet, at det er lige før man tænker: hvad skal jeg dog bruge al den plads til? Men det betyder blandt andet, at du kan montere en stor bagudvendt autostol og stadigvæk have plads til lange ben i forsædet. Bilen er yderst gennemtænkt og bærer præg af, at Skoda har tænkt det meste til ende. Hvad siger du f.eks. til en telefon-boks i midterkonsollen, som forstærker telefonens signal? Det er godt tænkt - og koster 6.000 kr. sammen med en telefonforberedelse.
Motor/gearing: 1,8'eren med turbo og 180 hk er en af de bedste firecylindrede motorer på markedet. Den lyder godt, når du giver den gas, er stille ved langfart og får den store bil til at opføre sig som en GTI. Samtidig er den temmelig sparsommelig i hverdagen. I samme uge kørte vi en Opel Astra med en helt nyudviklet 200 hestes motor, som sammenholdt med Skodaens motor, virkede decideret sløv! VW har ikke noget tilsvarende indtil videre. Den nærmeste VW er en Golf 1,4 TSI med 140 hk.
Køreegenskaber/komfort: De grundlæggende køreegenskaber er rigtig fine - den lange akselafstand gør, at den ikke opleves helt så hurtig i indstyringen som en Golf eller en Seat Leon, og servoassistancen er lige i overkanten til mig - men hele pakken - sammen med den fine motor - giver en ret underholdende familiebil, som samtidig støjer væsentligt mindre end forgængeren.
Sikkerhed/miljø: Octavia klarede sig glimrende i EuroNCAPs kollionstest - kun på et enkelt punkt har Skodaen det svært: Den barske pæletest var hård ved førerens brystkasse. Se mere her. Normforbruget er 16,4 km på literen - og slapper du lidt af på gassen, er 14 på literen ikke urealistisk.
Udstyr/værdi for pengene: Det er her, at Skoda Octavia 1,8 TSi brænder igennem. Den grundlæggende bil med manuel sekstrins gearkasse og Ambition-udstyr som giver dig aircon, fire elruder, fartpilot og 16 tommer stålfælge står i 280.000 kr. Den fabelagtige 7-trins dsg-gearkasse står i 20.000 ekstra, og den veludstyrende Elegance-udgave med fuldautomatisk klima, fjernlys der selv blænder ned, parkeringfølere, træthedsovervågning, 16 tommer alu, læderrat, en 5,8 tommer farveskærm og en masse andre mindre luksus-tilføjelse koster ekstra 24.000 kr. En absolut rimelig merpris.