VW Up på gas er billigere at køre

VW Up, som kører på gas koster 10.000 kr. ekstra, men er billigere at køre pr. km

Det er nemt at tanke Eco Uppen. Det foregår med en tankkobling, som sluser sig til. Foreløbig findes der kun en gastank herhjemme. Men flere er på vej. Den næste åbner i Fredericia til sommer.
Det er nemt at tanke Eco Uppen. Det foregår med en tankkobling, som sluser sig til. Foreløbig findes der kun en gastank herhjemme. Men flere er på vej. Den næste åbner i Fredericia til sommer.

40 km tilbage i tanken og kun 20 km til Odense. Så må vi tage en omvej…

Det er sjældent, du ligefrem ønsker at køre tør på motorvejen. Men denne gang er det anderledes. Vi befinder os bag rattet af en tornadorød Volkswagen Eco Up. De tre ekstra bogstaver betyder, at der ligger både en gastank og en benzintank i bilen, som altså kan køre på begge slags brændstof, og som har en rækkevidde på henholdsvis 380 km og 220 km med hvert brændstof. I alt 600 km.

Det er netop skiftet mellem den komprimerede naturgas og oktan 95 benzinen, vi ser frem til. Det sker nemlig helt automatisk, og skal være med til at gøre gasbilen til at nyt kort herhjemme i jagten på et lavere CO2-udslip, og hvor gasbilerne udsender mindre af den miljøskadelige gasart. Vi vil gerne opleve, hvordan bilen skifter, og hvordan den kører med begge slags brændstof i halen på hinanden. Det princip skulle give mere fleksibilitet og betyder, at du aldrig bliver afhængig af gas alene og altid kan finde en benzintank, hvis du kommer for langt væk fra den foreløbig ene gastank, der er herhjemme.

VW er optimistisk
I Tyskland, hvor gasbilerne sælges i stort tal, ligesom i Sverige og Italien, er der 911 gastanke. Den danske VW importør mener også, der må være et marked herhjemme, hvor naturgasnettet er udbygget, og hvor regeringen nu har afsat 20 millioner kroner til at opbygget et net af tankstationer.

LÆS OGSÅ: Se også: Meningsløse brintbiler? Meningsløse brintbiler?

Derfor kommer der nu en stribe naturgas VW’er på markedet. Den billigste er Eco Up, der som High Up, altså højeste udstyrstrin, og tre døre udstyr koster 130.000 kr. eller 10.000 kr. mere end en tilsvarende benzindrevet Up med – næsten - samme motorkraft. Det er nemlig en trecylindret sag på 68 hk, og det er den 75 hk motor, som er naturligt neddroslet, hvilket også betyder, at momentet er på 90 Nm, mod normalt 95 Nm.

En tank indtil videre
Vi har hentet bilen i Aarhus og er nu på vej mod Odense for at tanke Uppen med gas på Danmarks hidtil eneste tankstation for naturgas. Den ligger hos Naturgas Fyn nær det store Rosengårds Center i Odense. Undervejs er der ikke meget at bemærke undervejs på Uppen, bortset fra en tankmåler med skala for CNG gas(Compressed Natural Gas) i højre side og benzin i venstre, mens der også er to tankmålere med angivelse af rækkevidde i kørecomputeren. Og så selvfølgelig to tankstudser under dækslet.

Umiddelbart er der ikke den store forskel på den måde Eco Uppen, som er 100 kilo tungere end en almindelig Up, kører på. Og dog. Den mindre motorkraft og det tungere tryk på badevægten sætter sit trods alt sit præg. Den lille motor, som ikke i forvejen er nogen sprinter, har ikke meget at give af, og den er på papiret også tre sekunder langsommere end den rene benzinfætter. Så der går valium i fremfærden. Det er noget, som du mest mærker, når der skal flettes i bytrafikken og lige mangler det sidste. Når du først ruller på motorvejen, er det ikke noget, som du lægger mærke til. Altså indtil gastanken er tom, og vi skifter til benzin. Det sker nu.

Skiftet fra gas til benzin
To klik fra instrumentbordet. Et lille ryk, med et ophold i accelerationen, det dobbelte viserur hopper ned på benzin, og bilen får et skud energi, da motoren nu fødes med benzin. Ah.

Vi fortsætter til gastankstationen, hvor selve optankningen foregår let og ukompliceret. Et enkelt tryk, og trykkoblingen låser med et sug. Så skal der bare trykkes på tankens ”Start-knap”, og den komprimerede gas strømmer ind til en pris af 10 kr. per kubikmeter. Ifølge de beregninger Naturgas Fyn har lavet, kører Uppen en tand længere på literen end benzinudgavens 23,8 km/l, og den er faktisk 11 procent billigere at køre i ved 20.000 km om året, eller 3 øre per kilometer.

Mindre CO2
CO2-udledningen er 19 procent mindre end benzinbilen.

På bundlinjen står VW Eco Up som en bil, der er ukompliceret og nem at betjene. I modsætning til andre grønnere alternativer som el- og brint, opleves gas lige til og med forholdsvis få gener. Den amputerede motorkraft er en hæmsko, men ikke invaliderende. Man kan vænne sig til meget. Men det kan klares med en stærkere motor ...

1 af 7 Ud over et lille ”Eco-skilt”, er der ikke noget udefra, som afslører, at det er en gasdrevet Up.
2 af 7 
3 af 7 
4 af 7 En dobbeltdelt tankmåler viser, hvor meget gas og benzin, der er tilbage. Når gastanken er tom, springer motoren over på benzindelen. Udstyret med to gastanke med i alt 11 kg gas (svarende til 72 l) – der er skjult i bilens undervogn og ikke gør krav på bagagerumspladsen, kan Eco Up køre 380 km på en gasoptankning og yderligere 220 km på reservetanken, der indeholder 10 liter benzin. Tegning: VW
5 af 7 Den komprimerede gas koster 10 kr. per kubikmeter/kg. Gastanken er placeret i reservehjulsbrønden og fylder derfor ikke i bagagerummet.
6 af 7 
7 af 7 Det er nemt at tanke Eco Uppen. Det foregår med en tankkobling, som sluser sig til. Foreløbig findes der kun en gastank herhjemme. Men flere er på vej. Den næste åbner i Fredericia til sommer.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere