Vild elbil: Vi kører Tesla S

Tesla S er lige så hurtig som en BMW M5. Det tegner godt for fremtiden med elbiler

Testbilen er en Tesla S Signature med Performance-pakken, der øger effekten, så den har hele 416 hk, mod 362 i hk den almindelige udgave. Det giver en 0-100 tid på 4,6 sekunder, og gør bilen lige så hurtig som en BMW M5.
Testbilen er en Tesla S Signature med Performance-pakken, der øger effekten, så den har hele 416 hk, mod 362 i hk den almindelige udgave. Det giver en 0-100 tid på 4,6 sekunder, og gør bilen lige så hurtig som en BMW M5.

Det her er ren science fiction.

Vi skal kun røre let ved håndtaget, før der overlegent glider fire forkromede skjulte dørgreb ud fra karrosseriet. Cool detalje!

SE STORT BILLEDE AF BILEN

Vel indenfor i kabinen dominerer en 17-tommers touch-screen som en iPad størrelse XXL, mens karrosseriet med de brede katteagtige hofter og det Jaguaragtige touch nærmest smyger sig over limousinekonturerne a la designersnit på en modelkrop.

Læs også: Ny Corvette Stingray med 450 hk

Et karrosseri, der for øvrigt kan flytte den fem meter lange store femdørs sag fra 0-100 km/t. på 4,6 sekunder. Og så er der lige motorbrølet … som ikke er der ...

Vi taler om den nye, hypede Tesla S. Modellen, der er udråbt som den mest gennemførte elbil til dato. Og ikke kun på grund af designet.

Ifølge fabrikken klarer bilen, trods superpræstationer, en rækkevidde på mellem 375 km og 500 km på en opladning, alt efter model, og rummer endda op til syv personer, når det minimale børnebagsæde i bagagerummet tages med.

Vi har fået mulighed for en prøvetur ved det første officielle arrangement på dansk grund, hvor Tesla viser bilerne frem for en række af de flere hundreder danskere, der har betalt et depositum på 30.000-230.000 kr. for at kunne bestille en Tesla S, der koster fra 563.000 kr. og op til 854.000 kr.

Testbilen er en Tesla S Signature med Performance-pakken, der øger effekten, så den har hele 416 hk, mod 362 i hk den almindelige udgave.

Læs også: Audi flirter med hybridteknikken

Vi går om bord, hvor alt ånder luksus med alcantara og læderinteriør.

Storskærmen i midten kan vi både bruge til navigationsanlægget, surfe på nettet eller sætte bilen op i en af de mange indstillinger. Og så er den for øvrigt udstyret med det største bakkamera, vi nogensinde har set.

Letkørt limousine
Og så af sted på lydløse fjed, hvor Tesla S opleves usædvanlig letkørt, især når vi tænker på størrelsen, som er på niveau med Audi A6. Vi befinder os på limousine-niveau, og det er også som lydløs motorvejslokomotiv, vi oplever S'en.

På et stykke øde vej kan vi lade det enorme moment på 600 newtonmeter folde sig ud. Sømmet i bund, baghjulene pifter let rundt, indtil traction controllen får fat, og vi bliver løftet frem som af en enorm hånd. Nu gav den korte testtur i omegnen af Kastrup Lufthavn ikke mulighed for den vilde kurvekørsel. Men umiddelbart opleves Tesla S som en rejselimousine, hvor komforten er i højsædet frem for rå race-fornemmelse.

Plads er der masser af foran og på bagsæderne, hvor selv Ulf Pilgaard kan strække ben i ro og mag.

Læs også: TV: Renault vil banke Audi på Le Mans

Bagagerummet under den store bagklap giver hele 745 liter, men der er også plads til yderligere 150 liter under fronthjelmen som i en gammel VW Boble. Motoren, som er placeret mellem baghjulene, fylder jo intet ude foran.

De to bagerste pladser i bagagerummet er ikke noget at skrive hjem om. Fabrikken siger, at der kan sidde børn på op 10 år. Vi mener, at det nærmer sig en ren straffeaktion at sætte poderne duknakkede deromme.

Til gengæld kan de ombordværende glæde sig over superluksus, hvor topmodellen også byder på luftaffjedring, nappa-læder interiør, carbon-bagspoiler og 21-tommers alufælge – testbilen havde dog 19- tommers fælge. Kvalitet og finish opleves på europæisk niveau.

Læs også: Månedens bilbabe: jeg er en Lamborghini

Opladningen klares ved at sætte et kabel i stikket ved venstre baglygte. Det tager otte-ni timer hjemme i stikkontakten og er nede på fire-fem timer med den højere ampere-styrke, de offentlige ladestandere nu er ved at geare op til.

Norsk test af rækkevidde
Du kan tilkøbe et abonnement ved Clever eller Better Place. Clever har allerede et net af hurtigladere, som kan klare en opladning på cirka to timer, mens Tesla selv er på vej med en stribe superladere, der gør det på en time.

Da vi kun havde bilen kort tid, kunne vi ikke teste rækkevidden. En artikel i New York Times har dog givet anledning til debat. Journalisten kørte nemlig tør for strøm under sin test af Tesla S i USA, og tillagde blandt andet det kolde vejr skylden i sin kritiske artikel om rækkevidden.

Ifølge den danske importør har vedkommende dog ikke kørt som foreskrevet og heller ikke ladet bilen helt op. Importøren fortæller, at kulde dog godt aflade batterierne hurtigere end normalt, på den anden side behøver de ikke så meget strøm for at afkøle, så det burde være neutral, lyder det.

Fabrikken får nu lavet en ny kuldetest i Norge sammen med norske journalister, som skal påvise, at batterierne holder, hvad de lover.

Læs også: Biler udsættes for gnaverangreb

Læs også: E-klasse med op til 585 hestekræfter

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Så hvad laver vi i Guinea?