E-klasse med op til 585 hestekræfter

Mercedes-Benz E-klasse rykker forbi S-klassen. Vi har prøvet den. Læs også om den endnu nyere AMG-model, som er på vej med op til 585 hk fra en monster-V8'er

Helt sin egen. Det nye fjæs pynter på E-klassen og bilen fremstår mere dynamisk. For at tækkes det kinesiske marked, kan bilen stadig leveres med klassiske stjerne. Foto: Mercedes
Helt sin egen. Det nye fjæs pynter på E-klassen og bilen fremstår mere dynamisk. For at tækkes det kinesiske marked, kan bilen stadig leveres med klassiske stjerne. Foto: Mercedes

Ekstra Bladet, Barcelona

Hvad?
Mercedes E-klasse har fået hvad der nok er verdens mest omfattende opdatering. Den har kostet over 7 milliarder kroner, men i modsætning til eksempelvis VW, som ved præsentationen af den faceliftede VW Passat påstod, at der er tale om en ny bil (selvom alle vidste at det ikke var det) nøjes Mercedes med at kalde det et facelift. Reelt er faceliftet så gennemgribende, at der er tale om en ny bil på samme platform og stort set alle pladedele er fornyet. Mest markant er en ny kølerhjelm samt en ændret profil hen langs siden af bilen. Fremover leveres bilen enten med klassisk stjerne-front eller som Avantgarde med mere sportslig front med indbygget stjerne i stil med CLS.

Hvad har de proppet i?
Hvad E-klassen ikke har i dynamik i forhold til en BMW 5-serie, ja det har den fremover i sikkerhedsudstyr, hvis man ellers vil betale for de mange systemer, som er så komplekse, at det virkelig sætter sælgerne af E-klassen på en kommunikationsopgave. Og hvor andre bilmærker introducerer nye teknikker i topmodellerne, vælger Mercedes at stoppe sin bedst sælgende model med alt det udstyr, som en moderne bil kan trække i 2013.

Tre radarer, der totalt rækker 500 meter frem og 80 meter bagud kombineret med et stereokamera, og vupti har man en faceliftet Mercedes E-klasse, der på den facon er en af verdens mest avancerede biler.

I alt er der tale om 11 nye eller opdaterede sikkerhedssystemer i forhold til den udgående model, som herhjemme først og fremmest genkendes som en af de mest populære taxa-modeller. Sammenfattende kalder Mercedes de nye systemer for ’’Intelligent Drive’’ og der er noget om snakken, for systemerne er så sofistikerede, at de også kan registrere, hvis en fodgænger er på vej ud foran bilen og E-klassen bremser nu ned med op til 50 km/t, hvis en fodgænger går ud foran bilen.

Nye motorer?
Ja, men den mest spændende motor fik vi desværre ikke prøvet, men på papiret ser den imponerende ud. Bag betegnelsen, E250 gemmer sig en ny 2-liters benzinmotor med 211 hestekræfter og et forbrug på bare 17,2 km/l. De imponerende cifre betyder, at Mercedes som den eneste kan tilbyde en business-limo i energiklasse, A. Trods det beskedne forbrug er topfarten lige over 240 km/t og 0-100 km/t sker på under 8 sekunder.

En anden nyhed i motorrummet er E 400, der er 3,0-liters benzin-V6 med biturbo. Den lyder interessant for kunder, der ikke orker en E 350 men som heller ikke vil tanke så ofte, som den 8-cylindrede E 500 kræver.

Her i Barcelona lægger vi ud med den 4-cylindrede diesel, som er en fin motor i bunden af det brede program. Motoren på 2,2-liter findes i tre varianter og vi kører den kraftigste med 204 hestekræfter og silkeblød gang. Ingen raket, men den trækker den store bil fornuftigt.

 



Faceliftet syner ikke af alverden i selve E-kabinen. Mercedes-Benz fremhæver, at materialer og finish er løftet, men målt op mod en BMW 5-serie, kan stjerne-bilen ikke rigtig være med og at tyskerne ikke har valgt at bløde lidt op i vrimmelen af små sorte grundknapper til valg mellem eksempelvis, navigation, radio osv. er en gåde, for det er ikke særligt funktionelt og svært aflæseligt i dagslys.

Topmodel med 585 hk

 
Mercedes har netop præsenteret topmodellen (som vi ikke havde adgang til i Barcelona). AMG-modellen, som er udstyret med en ottecylindret 5,5 liters biturbo-benzinmotor med 557 hk (tidligere 525 hk) og 720 Nm (før 700 Nm). Den præsterer en topfart på 250 km i i timen og en 0-100-tid på 4,2 sekunder (og 3,7 med firehjulstrækket 4Matic). En endnu hurtigere model kaldet E 63 AMG S er udstyret med en endnu kraftigere motor på 585 hk og 800 Nm. Herefter er 0-100-tiden 3,6 sekunder. Så skal vejen ikke være særlig fugtig før selv de allerhurtigste motorcykler ikke har en chance for at følge med. For at stoppe monstrummet er S-modellen ekviperet med carbon-keramik-bremser med 6-stemplede kalibere for og firestemplede kalibere bagpå.

AMG-modellen har 48 mm større sporvidde foran, en syvtrins automatgearkasse, spær på bagakslen, stålfjedre på fortøjet og luftaffjedring ved baghjulene. Styretøjet er mere direkte med en udveksling på 14:1, og AMG-modellen har som standard 18 tommer hjul med 255/40 dæk for og 255/35-dæk bag. Den firehjulstrukne variant kører dog med 19 tommer hjul som med endnu lavere profilering (255/35 og 285/30).



Mindre vejstøj og mere komfort
Der er i alt fire forskellige undervognsopsætninger og i den ’’billige’’ version med normale stålfjedre, er forskellen fra den gamle til den nye markant. Støjniveauet fra undervognen er bedre dæmpet og oplevelsen af komfort i måden bilen fjedrer på er løftet. Den tager de skarpe ujævnheder uden rystelser og holder alligevel behørigt krængningen i ave, når svinget krøller. Ingen sportslig opførsel, men en fin balance mellem kontrol og en komfort, der betyder, at man kan køre rigtigt mange kilometer i bilen dag efter dag. Med til denne oplevelse hører, at E-Klasse nu har fået samme optimerede styretøj, som CLS-modellen.



Seks år at udvikle lygterne
Alle bilfabrikker arbejder i disse år på at udvikle komplette LED-lygter, og selv en Seat Leon kan i dag fås udelukkende med de små lys-udsendende dioder som lyskilder.

 
Men i E-klassen er det standard! Fremover er køre- og nærlys fremover komplet LED og har man pengene, kan bilen udstyres med adaptivt fjernlys med LED. Så kan man køre med det lange lys hele tiden, idet et sindrigt system sørger for, at den skarpe lyskegle ’’afdækkes’’ i det felt, hvor der måtte være en eller flere modkørende biler. Det lyder enkelt, men det har taget ingeniørerne knap seks år at udviklet den anordning, der via mekanik helt præcis og på 1/100 af en millimeter sørger for, at modkørende ikke bliver blændet.

 

Bang og Olufsen ombord
E-klassen får som standard et multimediasystem, som Mercedes kalder Audio 20 CD-radio som betjenes via et 15 cm stort display, Bluetooth-opkobling, SMS-funktion og MP3-indgang. Vil du have ordentlig lyd, kan du som ekstraudstyr kan du få en CD-skifter med plads til seks CD'er. En Becker® MAP PILOT kan også købes og kan i øvrigt eftermonteres til os stakler i Danmark, som ellers ville skulle betale registreringsafgift af navien. Desuden kan du købe den fulde pakke med 10 GB lagerplads, så du kan lytte til musik i MP3, AAC eller WMA-format, se tv, høre DAB-radio - via et Bang & Olufsen Surround-system med 1000 watt effektforstærker og 11 højttalere.



 

Så avanceret er teknikken

- Aktivt bremsesystem advarer om trafik fra sideveje og forgængere. Kan bremse bilen op til 50 km/t. Mellem 50 og 72 km/t bremses også maksimalt og hastigheden ved sammenstødet reduceres markant.

- Fartpilot holder både afstand til bilen foran og hjælper med at styre inden for striberne. Du kan kortvarigt slippe rattet for at åbne en sodavand. Efter få sekunder bliver du bedt om igen at holde på rattet. Små vægte i rattet afgør, om du holder i rattet!

- Ved hastigheder over 60 km/t kan bilen bremse højre hjulpar (for & bag) hvis kamera vurderer, at du er på vej over mod en modkørende bil. Mercedes har i denne funktion fravalgt, at bilen styrer via rattet, for det kunne betyde, at du bag rattet begyndte at styre kontra.

- Bilen kigger bagud og advarer med blinkende bremselys, hvis en bil nærmer sig med risiko for påkørsel bagfra. Kan det ikke undgås er bilens bremser 100 procent aktiveret i ulykkesøjeblikket. Det modvirker, at din bil bliver slynget frem og rammer en forgænger eller en modkørende bil.

1 af 8 Mercedes E-klasse har fået hvad der nok er verdens mest omfattende opdatering. Den har kostet over 7 milliarder kroner,
2 af 8 Mercedes er klar med alle modellerne i E-klassen, også en cabriolet og en coupe. Desuden har Mercedes netop præsenteret AMG-modellen, som får en 5,5 liters biturbo-V8'er med op til 585 hk
3 af 8 Faceliftet syner ikke af alverden i selve E-kabinen. Mercedes-Benz fremhæver, at materialer og finish er løftet, men målt op mod en BMW 5-serie, kan stjerne-bilen ikke rigtig være med og at tyskerne ikke har valgt at bløde lidt op i vrimmelen af små sorte grundknapper til valg mellem eksempelvis, navigation, radio osv. er en gåde, for det er ikke særligt funktionelt og svært aflæseligt i dagslys.
4 af 8 
5 af 8 
6 af 8 
7 af 8 
8 af 8 Helt sin egen. Det nye fjæs pynter på E-klassen og bilen fremstår mere dynamisk. For at tækkes det kinesiske marked, kan bilen stadig leveres med klassiske stjerne. Foto: Mercedes
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere