Ford Kuga: Mere plads, mindre sjov

Ford Kuga er blevet en del større, langt mere praktisk - men også mindre sjov at køre

Langt mindre karismatisk. Ford Kuga er fremover en bil til hele verden og det kræver et design, der ikke vover for meget og dermed kan tiltale købere globalt. Bilen skal bygges på tre kontinenter.
Langt mindre karismatisk. Ford Kuga er fremover en bil til hele verden og det kræver et design, der ikke vover for meget og dermed kan tiltale købere globalt. Bilen skal bygges på tre kontinenter.

Valencia: Den første Ford Kuga var en ren europæisk bil.

Smag og behag er heldigvis forskellig jorden rundt, når det gælder biler. Både indretning, undervogn og udstyr skal sammensættes specielt til den verdensdel, hvor bilen skal sælges.

Derfor bliver en bil, der skal sælges i hele verden et kompromis, og den læresætning har for alvor ramt den kommende udgave af Ford Kuga.

Flabetheden er strøget
Fords ide er at sælge den samme bil over hele verden for at spare penge. I USA erstatter vognen den 10 år gamle Escape. På det amerikanske marked er der tale om en helt nyudviklet model i forhold til den bedagede forgænger. På vore breddegrader er forandringerne noget mindre.

Hvor den gamle var et skulpturelt stil-ikon, er den ny glattet af det globale design-strygejern og undervognen prioriterer stabil komfortabel kørsel ligeud, frem for skarphed i måden chaufføren oplever bilen bag rattet på.

Smallere og lavere
Dermed er Kuga blevet 8 cm længere, men globaliseringen betyder også, at Kuga er lidt smallere og lidt lavere. Samme syndrom, som for nylig ramte Hondas CRV.

Ford vil gerne have os til at opfatte bilen som helt ny, men faktum er, at platformen er overtaget fra forgængeren. Om bilen er ny er lidt af en akademisk diskussion, for hele karosseriet er nyt og også komponenterne i hjulophæng osv. er justeret, ikke mindst for at kunne spille optimalt sammen med et nyt avanceret 4-hjulstræk, der har premiere i Kuga.

Super firehjulstræk
Systemet er af den fuldelektroniske type, der via en lamelkobling i oliebad kan levere kræfter til de hjul, der har bedst fat på et splitsekund. Systemet er ekstremt hurtigt til at opfange, at eksempelvis forhjulene roterer en anelse hurtigere end baghjulene, og i praksis er det umuligt at få forhjulene til at spinde ved igangsætning. Det skyldes, at differentialet er elektronisk låst op til 30 km/t.

Fuld lokalbedøvelse
Lad os få overstået bilens køreegenskaber, for det er her, at mødet med Kuga gør ondt for en chauffør, der godt kan lide, at en bil kommunikerer gennem rattet og bevægelserne: hvordan hjulene står på vejen og om du er på kanten af, hvad der er dynamisk kørsel eller regulær overkøring af bilen.

Ny billigbil:

Se også: Drop sardindåsen - og gå en klasse op

Ford har valgt, at elektronikken gennem en række avancerede systemer skal camouflere momentreaktioner i rattet, når chaufføren giver fuld gas ud af et snævert sving.

Ingen ønsker tiden tilbage, hvor kraftige forhjulstrækkere med Saab i spidsen nærmest kunne flå rattet ud af ukyndige hænder ved for meget gas med hjulene pegende alt andet end ligeud. Men Ford Kuga er gået i den modsatte grøft og tilbyder en lettere bedøvet køreoplevelse, hvor man ikke føler sig et med bilen, når man lægger pres på dækkene.

Klumpedumpe fra Rumænien:

Se også: Utrolig billig - utrolig gammeldags

Du mærker først, at du er ved at nå grænsen, når det såkaldte Curve Control griber ind og bremser det inderste hjul i en snæver kurve. Systemet er yderligere udviklet i forhold til det, der sidder i eksempelvis Focus ST. Her virker systemet kun, når du har foden på speederen, men i Kuga kommer der en blød indgriben, selv når foden ikke rører speederen.

Hvor den nuværende Note er en mini-MPV - eller sagt så alle kan forstå det: en høj stationcar med en variabel indretning - er den nye Note en bil, som skal konkurrere direkte med biler som VW Polo og Ford Fiesta. Bilanmeldelser - 18. feb. 2013 - kl. 21:27 TV: Nissan klar med lækker Polo-rival

Langt tilbage
Kuga’s nye form betyder en fladere frontrude, og dermed er chaufføren også rykket længere tilbage, og kørestillingen kan ikke helt finjusteres til min smag. Jeg ender med at sidde lidt for højt og for langt fra rattet.

Designet er lige så funktionelt som i en Focus, men sæderne opleves som lidt for flade uden at tilbyde nok støtte sideværts, når vejen snor sig.

Se også: TV: Fattigfolkets AMG

Lavt bagsæde
Bagsædet er ganske lavt i den nye Kuga, og sæderne hårde og flade til gavn for pladsen, når sæderne med et enkelt greb lægges ned. En god detalje er det næsten helt flade gulv, hvilket betyder, at også midterpladsen er brugbar. Vi noterer også, at der er separat friskluftdyse til bagsædet, og så er der generelt mere plads end i den nuværende.

Præsentationen gav desværre kun mulighed for at prøve den velkendte diesel på 2,0-liter og 4WD. Langt de fleste biler i klassen sælges i Danmark som rene forhjulstrækkere og Kuga leveres som noget nyt med 1,6-liters turbo og 150 hestekræfter. Den er forhjulstrukket og leveres også som 4WD Aut. med 182 hestekræfter.

Ingen bilproducenter tør i øjeblikket introducere nye modeller, der medfører højere priser, og Ford er ingen undtagelse. Priserne er i gennemsnit reduceret med i omegnen af 20.000 kr. og billigste mulighed for at blive Kuga ejer er i runde tal 375.000 kr.

Ford havde inviteret EB til Valencia

1 af 6 Selv om Ford Kuga kun er fem år gammel, kommer der nu en ny version, som skal sælges næsten identisk over hele verden.
2 af 6 Interiøret er meget lig det, der sidder i Ford Focus og C-Max. Desværre betyder det også en noget uoverskuelig midterkonsol.
3 af 6 Den bedste nyhed ved Kuga er, at den er blevet større. Det gælder ikke mindst på bagsædet, hvor den nu kan udgøre det for en rigtig familiebil.
4 af 6 Også i bagagerummet er der mærkbart mere rum, i alt 456 liter, når bagsæderne er i brug.
5 af 6 Den gamle Kuga var modigere og kørte langt sjovere end den nye
6 af 6 Langt mindre karismatisk. Ford Kuga er fremover en bil til hele verden og det kræver et design, der ikke vover for meget og dermed kan tiltale købere globalt. Bilen skal bygges på tre kontinenter.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere