Drop sardindåsen - og gå en klasse op

Drop de små blikæsker og overvej en rumæner, der er større end en Polo - og prissat som en VW Up med fem døre

Vi regner med at Dacia Sandero med en 75 hk benzinmotor lander på 90.000 kr. når den kommer til landet i august måned. Turbomodellen med 90 hk kommer til at koste omkring 100.000 kr.
Vi regner med at Dacia Sandero med en 75 hk benzinmotor lander på 90.000 kr. når den kommer til landet i august måned. Turbomodellen med 90 hk kommer til at koste omkring 100.000 kr.

Stockholm: Alle bilmærker har brug for noget, de kan brande sig på - et eller andet der gør det nemt at fortælle, hvad bilen dur til. Rumænske Dacia slår sig ikke op på at være bedst. Heller ikke næstbedst. Næ, Dacia skal bare være billig - forførende billig.

I sidste uge skrev vi om den helt nye og yderst rummelige MPV kaldet Lodgy, som kan købes for 130.000 kr. Men denne her er måske endnu mere interessant, fordi den rammer lige ned i den klasse, hvor der bliver solgt allerflest biler: Miniklassen hvor VW Up har førertrøjen på.

Alternativ til sardindåserne
Men Sandero er ikke en minibil, men en bil på størrelse med VW Polo. Men på trods af sin størrelse, skal den altså koste blot en smule mere end Chevrolet Spark, Suzuki Alto og trillingerne fra Peugeot, Citroen og Toyota, som danskerne af ubegribelige årsager bliver ved med at kaste gode penge efter.

Hvad er Dacia egentlig for noget? Dacia er et 100 procent Renault-ejet selskab med hovedsæde i Mioveni i Romænien. Den første model baseret på en Renault 8 og blev kaldt Dacia 1100. I September 1999 blev Dacia købt af Renault for at gøre Rumænien til Renault's hovedsæde i Central- og Østeuropa. Samtidig blev investeringerne i Dacia øget.

Fire fine motorer
Selvom Dacia er billige biler, er der heldigvis ikke sparet på motorerne. Sandero er en helt ny bilmodel, som bliver introduceret til danskerne med formentlig fire motorvarianter - allesammen kendt fra Renaults ganske glimrende motorprogram. På dieselsiden tilbyder Dacia en 1,5 med hhv. 75 eller 90 hk. Er du til benzin er du næsten endnu bedre stillet med Renaults helt nye 0,9'er med turbo og 90 hk. Det var i øvrigt den eneste model, vi nåede at køre i forbindelse med præsentationen i Stockholm forleden. Den mindste og billigste Sandero får en 1,2'er på 75 hk.

110.000 for en diesel
Oprindelig var det planen, at Sandero udelukkende skulle markedføres med dieselmotor på det danske marked, men på pressemødet var vi med til at overbevise Renault om, at man bør have mindst én benzin-model på programmet. Og det handler ikke om at dieslerne er dårlige eller dyre - tværtimod: den 75 hestes diesel kommer til at koste omkring 110.000 kr. i Danmark - eller cirka 40.000 mindre end eksempelvis Kia Rio 1,1 CRDI. Problemet med dieselen er, at den danske regering endnu engang har gjort det mere surt eje en dieselbil. De nye udligningsafgifterne pålægger alle dieselbilister en ekstra ejerafgift på op til 5.010 kr. om året. Og det gør det naturligvis mindre interessant at købe diesel med mindre du har et rigtigt stort kørselsbehov. I Daciaens tilfælde vil merudgiften blive 1.000 kr. om året.

Lækker turbomotor
Men tilbage til bilen: Mekanikken er i orden og får Sandero til fremstå som den nye bil, den er. Den lille trecylindrede benzinmotor er en af markedets bedste småmotorer. Den smutter gesvindt op i omdrejningerne og træder godt til i pedalerne. Det kan du takke turboen for. Gearkassen er en fornuftigt skiftende femtrins sag, og samlet set er Dacia Sandero en af de bedste motor-gearkasser i klassen - kun overgået af Fords Ecoboost 1,0 - der koster over 140.000 kr. Bilen kører fornuftigt - styretøjet er ikke Renaults allernyeste, men det går bestemt an og er ikke mærkbart ringere end f.eks. det som findes i Kia Rio eller Toyota Yaris.

Der hvor Sandero står stærkest, er på pladsen - bilen er nemlig en af klassen mest rummelige biler. Alene bagagerummet på 320 liter overgås ikke af nogle af konkurrenterne. Men også i kabinen opleves Sandero som en stor bil. Måske især i bagsædet, hvor den klasseledende Yaris får kamp til stregen.

Dårlig sikkerhed
Der hvor Sandero må give fortabt i forhold til Polo, Kia Rio og Ford Fieste er på materialekvaliteten og designet, som virker bevidst forsimplet i forhold til eksempelvis Clio, som den jo deler en del af teknikken med. Knapper og greb kendes fra Renault, men instrumentbræt er bestemt ikke fancy - men for den sags skyld lige så pænt som i f.eks. Hyundai i20 eller Toyota Yaris.

Sandero nøjes desuden med fire airbags - gardinairbags må du drømme dig til. Det er altså prisen for prisen. Men ESP er selvfølgelig standard.

Sandero er endnu ikke testet af EuroNCAP, men den forrige udgave klarede sig ikke synderligt godt med tre stjerner. Og med tanker på hvor dårligt den store Lodgy klarede sig i testen, skal du nok ikke satse på at Sandero flytter grænser her.

Vi regner med, at Dacia Sandero med en 75 hestes benzinmotor lander på 90.000 kr., ved introduktionen i august måned. Turbomodellen med 90 hk kommer til at koste omkring 100.000 kr.

Dacia betalte turen til Stockholm

1 af 5 Dacia Sandero er på størrelse med VW Polo
2 af 5 Overordnet er kvaliteten i orden i Dacia Sandero. Men Fancy er den ikke. Knapper og teknik er hentet fra Reanult
3 af 5 Dacia Sandero fås med Renaults fine berøringsbetjente media-system med navi, lyd og bluetooth for 5.000 kr.
4 af 5 Selvom Dacia er billige biler, er der heldigvis ikke sparet på motorerne. Og dyrk lige den der teleskopstang. Den ser du ikke engang i en VW Polo
5 af 5 Vi regner med at Dacia Sandero med en 75 hk benzinmotor lander på 90.000 kr. når den kommer til landet i august måned. Turbomodellen med 90 hk kommer til at koste omkring 100.000 kr.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere