TV: Nissan klar med lækker Polo-rival

Nissan Note bliver den største bil i Polo-klassen og får teknologi, som vi kender fra langt dyrere biler - vi har som eneste danske medie set bilen

Hvad?
Med en plads i hjertet af Polo-klassen udfordrer den nye Nissan Note de bedst sælgende konkurrenter med et anderledes design og teknologi, som ellers hører til i langt dyrere biler. Note er designet til europæiske kunder hos af Nissan i Storbritannien og Spanien, og produktionen er ved at blive kørt i ind på Nissans fabrik i Sunderland i Storbritannien.

Hvor stor?
Hvor den nuværende Note er en mini-MPV - eller sagt så alle kan forstå det: en høj stationcar med en variabel indretning - er den nye Note en bil, som skal konkurrere direkte med biler som VW Polo og Ford Fiesta. Spørger du os er Note dog stadig skåret over samme læst som den nuværende Note.

Med 410 cm i længden (+ 2 cm) , 170 cm i bredden (+ 0,4 cm) og 153 cm i højden (- 1,5 cm) er Note i store træk på størrelse med forgængeren. Designet er dog væsentligt mere friskt og mindre MPV-agtigt, og får i sig selv Note til se mere sportslig ud.

Trods det friske design er Note umiddelbart vurderet Polo-klassens mest rummelig bil. Det fremgår tydeligt i TV-indslaget.

Bliver den sjov at køre?
Sandsynligvis ikke - Nissan understregede på pressemødet, at Note skal tilfredsstille den almindelige køber - og at det har været vigtigt for Nissan at skabe en bil, hvor der er lagt mere vægt på komfort og dagligdags brug end sportslighed. Men vi får se ...

Hvad kan den ellers?
Det er under huden og i kabinen, at Note for alvor skiller sig ud fra forgængeren.

Den nye Note bliver den første bil i verden, der i B-segmentet kan tilbyde Nissans nye Safety Shield - en pakke bestående af teknologier, der indtil nu kun kunne fås i biler i større klasser. Systemet giver tre funktioner: 1) Advarsel om biler i den blinde vinkel, som man kender det fra eksempelvis Volvo. 2) En vognbaneassistent , der advarer dig hvis du kommer ud over de hvide striber på vejen . 3) Et avanceret "Moving Object Detection-system" som holder øje med ting eller personer der bevæger sig bag bilen.

Parkeringshjælper
Alle tre funktioner benytter en avanceret vidvinkelkamera som sidder under bagsmækken. Alle der har prøvet at bruge et bakkamera, ved formentlig, at de er temmelige ubrugelige når de snavser til. Men det har Nissan fundet en sjov løsning på, hvor kameraet har en indbygget selvrensende funktion - Det kan du også se i TV-indslaget.

Den nye Note er endvidere den første bil i B-segmentet med Around View Monitor (AVM) - Nissans anderledes parkeringshjælp, der giver billede i fugleperspektiv, og et 360 graders overblik over bilens placering på vejen. Se hvordan det virker i dette indslag.

Tre motorer
Købere vil kunne vælge mellem tre motorer: En 1.2 liters benzin motor med 80 hk, 1.2 DIG-S med kompressor og 98 hk og en 1.5 dCi dieselmotor med 90 hk. Alle har fem gear som standard.

Produktionen af den nye Note starter til sommer, og salget i Danmark forventes at finde sted i efteråret 2013.

Prisen har vi på ingen måde fået en indikation på, men når Nissan selv siger, at bilen er i klasse med Ford Fiesta, må vi antage at priserne lægger sig op ad Fiestas priser. En femdørs Fiesta koster fra 130.000 kr. - så det bør en Note også koste, for at kunne gøre sig gældende på markedet mellem den og andre hårde nysere som Kia Rio, Peugeot 208 og den nye Renault Clio.

1 af 4 
2 af 4 
3 af 4 Note er yderst rummelig, og instrumenteringen er frisk. Nissan holder dog fast i overflader i hård og lidt trist plast.
4 af 4 Hvor den nuværende Note er en mini-MPV - eller sagt så alle kan forstå det: en høj stationcar med en variabel indretning - er den nye Note en bil, som skal konkurrere direkte med biler som VW Polo og Ford Fiesta.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere