TV: Velkommen tilbage køreglæde: 208 har det hele ... næsten

Peugeot 208 giver hele pakken med fedt design, gode køreegenskaber og stærke priser - og et par dumme smuttere

Den nye 208 ser anderledes spændende ud end 207eren. Den er 8 cm kortere og vejer 110 kg mindre end forgængeren. Og det er med til at gøre den sjovere at køre i.
Den nye 208 ser anderledes spændende ud end 207eren. Den er 8 cm kortere og vejer 110 kg mindre end forgængeren. Og det er med til at gøre den sjovere at køre i.

Ekstra Bladet, Lissabon:
Måske husker du den gamle 205 – jeg gør i hvert fald. Den kom nemlig til Danmark nogenlunde samtidig med at jeg fik kørekort i 1983 - og dengang var bilen en revolution.

Den var smart formgivet, rummelig og kunne køre om hjørner om konkurrenter som Ford Escort og Opel Kadett. Og så blev den en enorm succes for Peugeot, som solgte 5,3 millioner af dem, mens bilen blev fremstillet fra 1983 til 1998.

Endnu bedre gik det det for 206, men med 207 mistede franskmændene grebet om de unge kvinder og familierne, som skulle ha' en bil nummer to i garagen. Den solgte nemlig blot i 2,4 millioner eksemplarer.

Så derfor har Peugeot formenlig svedt angstens sved samtidig med, at man arbejdede hårdt og entusiastisk på en afløser, som heldigvis er lykkedes til fulde - og med nogle få undtagelser er Peugeot 208 utrolig vellykket.

Her kniber det
Lad os begynde med det, der godt kunne være bedre: Peugeot påstår at bagsædepladsen er øget med fem cm, men det føles ikke sådan, og personer over 175 cm har det svært deromme.

Og så er der lige et par smuttere, som formentlig handler om at holde produktionsomkostningerne nede: Når man skal åbne tankdækslet skal man bruge nøglen - det er besværligt og virker billigt. Det samme gør den grimme tagantenne og til en vis grad også den store hårde plastflade ovenpå instrumentpanelet, der giver genskin i forruden.

Sidst men desværre ikke mindst er de fleste motorer hooket op på slatne femtrins gearkasser, som vi har brokket os over i evigheder, men som PSA-koncernen åbenbart har et varigt kærlighedsforhold til.

Få resten med i indslaget herover

29,4 på literen
De to største motorer - hhv. den 156 hestes benziner og 112 hestes diesel er derimod udstyret med fine sekstrins gearkasser, som er helt og aldeles tidsvarende. Desuden kan du, hvis du vælger 1,4 HDI-motoren med den semiautomatiske 5-trins gearkasse slippe for selv at skifte gear samtidig med at du får en bil, der på papireret klarer hele 29,4 km på literen. Det udløser samtidig en rabat på den grønne afgift. Godt gået! Prisen er 190.000 kr.

Der hvor 208 virkelig stikker af fra konkurrenterne er den flotte kombination af sjove køreegenskaber og fin komfort. 208 kører skarpt og følger de mindste vink på styretøjet, og er samtidig forbløffende støjsvag.

Kvalivare
Samtidig er udstyr og materialer af høj tilsyneladende kvalitet. Instrumentbrættet med det sjove lille rat, som gør at du ser urene over ratkransen fremfor igennem ratkransen, er flot bygget med masser af lækre detajler - omend der ikke er meget plads til mobilen, tegnedrengen og kaffekruset.

Sidst med absolut ikke mindst er priserne bare i orden - basisprisen på 127.000 kr. for en slatten (men velsnurrende) 1.0'er med tre døre og basisudstyr er måske i overkanten i en klasse hvor Kia Rio står til 120.000 kr., men når der kommer lidt udstyr og lidt mere krudt i møllen under motorhjelmen er priserne lige pludselig helt i orden.

Topudstyret
For blot 160.000 kr. får en 1,2 VTI med 82 hk med elektrisk justerbare sidespejle med varme, aircondition, multifunktionsrat, splitbagsæde, sædevarme, fartpilot og en syv tommer berøringsfølsom skærm med bluetoothforbindelse og USB-indgang - det er lige før man bliver forpustet af dén liste!

Ved du allerede nu at du vil have den store dieselkværn med 114 hypper og det skæppefede Allureudstyr med klima, LED-forlygter, læderrat, alufælge og en masse andet gejl, slipper du med 250.000 kr.

Peugeot har i den nye 208 skabt en minibil, der nok skal få de tabte kunder tilbage i folden!



Se foromtalen af den helt nye Kia Cee'dSe foromtalen af den helt nye Kia Cee'd



1 af 3 Billigste Peugeot koster 127.000 kr. og er udstyret med en 1.0er med tre cylindre og 68 hk. Fem døre koster 6.000 ekstra.
2 af 3 Flot interiør med høj åbenbar kvalitet (med nogle få smuttere). Læg mærke til at rattet er så lille. Det handler om at man skal se henover rattet for at se instrumenterne. Det fungerer fint
3 af 3 Den nye 208 ser anderledes spændende ud end 207eren. Den er 8 cm kortere og vejer 110 kg mindre end forgængeren. Og det er med til at gøre den sjovere at køre i.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere