Test af Peugeot 508 GT

Peugeot har smidt en lækker motor i et lækkert design og døbt den 508 GT

Især de elegante og skarpskårne forlygter giver den store Peugeot 508 et sporty udseende. Kun et lille GT-skilt afslører, at der gemmer sig 204 hestekræfter bag køleren.
Især de elegante og skarpskårne forlygter giver den store Peugeot 508 et sporty udseende. Kun et lille GT-skilt afslører, at der gemmer sig 204 hestekræfter bag køleren.

Peugeot 508 2,2 HDI GT:

Det ligner umiddelbart en helt almindelig 508. Men det lille GT-skilt på køleren afslører, at det her er noget lidt særligt. Udover en bunke af udstyr og en kraftfuld 2,2 liters dieselmotor skal forskellen findes ved forhjulsophænget.

I stedet for det klassiske McPherson forhjulsophæng er 508 GT blevet udstyret med et dobbelt wishbone ophæng, som du blandt andet også finder på den velkørende Mazda MX5. Det giver en dejlig styring og stabilitet og er med til at sikre, at selv når speedometernålen går over i det uartige område, føler du aldrig, at du mister kontrollen over køretøjet. Med en vægt på 1515 kilo på tom tank og en topfart på 234 km/t er 508 GT ellers en tung og kraftfuld herre at flytte rundt på vejene.

Karosseri og plads: Det er lækrest at sidde bag rattet i en 508 GT, men bagsædet er på ingen måde en straf takket være de store, velstøttende sæder og rigeligt med plads

Motor/gearing: Dieselmotoren på 2,2 liter leverer masser af kraft til den ellers tunge 508. De mindre motorer kan ellers hurtigt virke lidt sløve. Den automatiske 6-trins gearkasse gør, hvad den skal, og kombinerer fart og komfort.

Køreegenskaber/komfort: Du har en dejlig fornemmelse af asfalten uden at kunne mærke hvert et bump. Ideel til de lange ture på landevejene.

Design/Interiør: Designet hører til i toppen af klassen sammen med kvaliteten i kabinen. Desværre bliver sidstnævnte lidt uoverskuelig, fordi den er proppet til med knapper og kontakter. Navigationsanlægget er det mest ubrugelige, jeg har prøvet til dato.

Sikkerhed/miljø: ESP, 6 airbags og 5 stjerner Euro NCAP-testen er selvfølgelig en del af 508 GT. Det var dog tæt på at blive fire stjerner, da den flotte front er hård, hvis du påkører en fodgænger. 17,5 km/l er fint for en stor og kraftfuld cruiser.

Udstyr/værdi for pengene: Multijusterbart læderrat, 18 tommer alu-fælge, fartpilot med fartbegænser og el-justerbare sidespejle med varme er bare lidt af det udstyr, der følger med til 508 GT. Men så skal du også hoste op med knap 570.000 kroner. En pris, der nok skræmmer mange, men som giver fuld valuta for pengene.

Garantier: Peugeot giver 2 års garanti på de mekaniske dele, 3 år på lakken og 12 års garanti mod rust.

1 af 3 Den grimme plastic-skærm foran rattet, de mange knapper og et forfærdeligt navigationsanlæg er med til at skabe unødvendig irritation i en ellers lækker kabine.
2 af 3 Den nye Peugeot 508 GT er en fryd for øjet fra alle vinkler.
3 af 3 Især de elegante og skarpskårne forlygter giver den store Peugeot 508 et sporty udseende. Kun et lille GT-skilt afslører, at der gemmer sig 204 hestekræfter bag køleren.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere