Dufour 36: Sejler godt, men koster kassen

TEST: Dufour 36 sejler fantastisk og er godt indrettet, men den er for dyr

Dufour 36 krydsede 6,2 knob i 5 m/sek. Det er en absolut godkendt fart.
Dufour 36 krydsede 6,2 knob i 5 m/sek. Det er en absolut godkendt fart.

Dufour 36 er værftets seneste skud på stammen fra franske Dufour Yachts

Konstruktøren Marco Felci fra Italien har tydeligvis ladet sig inspirere af bådene i jordomsejlingen, Volvo Ocean Race, hvor stævnen er smal og samtidig lodret, så bølgerne skæres endnu bedre og samtidig giver båden en længere vandlinje, hvilket også øger farten.

Marco Felci har gjort hækken maksimal bred, det giver skroget en bedre bæring, hvilket betyder at båden krænger mindre, ved kryds mod vinden. Cockpittet er åbent og stort, måske en anelse for åbent, hvis man sejler med små børn om bord. Dufour 36 kan dog også fås med en lukket hæk.

Bred røv
En bred hæk hjælper til, at båden lettere kan surfe på bølgerne, dog skal selve underskroget være fladt, som den er det på Dufour 36. Agter i sejlbåden er designet en såkaldt chine, der er et skarpt knæk i fribordet over vandlinjen.

Chinen begynder næsten midtskibs og går helt ud til hækken og giver lidt ekstra fartgivende stabilitet og lidt mindre afdrift, fordi den giver et skarpere "bid" i vandet. Kølen på båden er en moderne, effektiv T-køl med bulb, der stikker hele 2,2 meter, men den dybde går fint i de fleste danske havne.

Bedst under krængning
På grund af den store bredde agter, skal Dufour 36eren helst sejles med lidt krængning, så båden har mindst mulig våd overflade. Båden var balanceret på roret, der var let at dreje uden den mindste friktion.

Se mange flere billeder af båden her

Det fandt vi ud af, mens vi krydsede 20 sømil fra Marseille til La Ciotat i Sydfrankrig i fornylig. Ved 4-5 m/sek. krængede båden og farten steg til mellem 6 og 6,4 knobs fart, mens båden krængede tyve grader. Da det blæste op til 6-7 m/sek. øgede farten så vi lå helt oppe på 6,5 knob. Den fart er bestemt godkendt. Det er vores indtryk, at båden vil klare sig rigtigt godt under kapsejlads.

God ståhøjde
Ståhøjden er over 1,95 meter de fleste steder i kahytten, der er lys og har mange luger til udfluftning. Der er ikke kælet specielt for indretningen, der primært er sørget for ikke er for tung, så båden ikke vejer for meget.

Der kan sove fem personer i båden og der kan laves hurtige skillerum i for og agterkøje. Fordi båden også er lavet til kapsejlads er apteringen i den minimalistiske ende, til gengæld er den lettere og det giver hurtigere fart til den 6,4 ton båd.

Dufour 36 Performance i tal

Design Umberto Felci, Italien

Længde 10,99 m

Bredde 3,61 m

Dybgang 2,20 m

Vægt 6.400 kg

Sejlareal – fok og storsejl 72,1 m2

Motor Volvo MD 2030 29 hk

Brændstoftank 90 l

Vandtank 220 l

Køjer 4-6

Værft Dufour Yachts, Frankrig

Forhandler Floor Marine, floor.dk<http://floor.dk>, Egå

Pris 1,25 mio. kroner

Kort fortalt: Dufour 36 er en køn, velsejlende og praktisk indrettet sejlbåd til tur- og især kapsejlads. Prisen på 1,25 million kroner for en båd uden sejlgarderobe er dog helt klart i overkanten.

1 af 3 Der er fem køjeplader, og der kan laves hurtige skillerum i for og agterkøje. Fordi båden også er lavet til kapsejlads er apteringen i den minimalistiske ende, til gengæld er den lettere og det giver hurtigere fart til den 6,4 ton båd.
2 af 3 Dufour 36 er seneste skud på stammen fra franske Dufour Yachts. Båden er skabt til den sporty sejler, der vil sejle både tur- og kapsejlads. Dufour 36 har hurtige skroglinjer, og holder god fart
3 af 3 Dufour 36 krydsede 6,2 knob i 5 m/sek. Det er en absolut godkendt fart.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere