Dufour 36 er værftets seneste skud på stammen fra franske Dufour Yachts
Konstruktøren Marco Felci fra Italien har tydeligvis ladet sig inspirere af bådene i jordomsejlingen, Volvo Ocean Race, hvor stævnen er smal og samtidig lodret, så bølgerne skæres endnu bedre og samtidig giver båden en længere vandlinje, hvilket også øger farten.
Marco Felci har gjort hækken maksimal bred, det giver skroget en bedre bæring, hvilket betyder at båden krænger mindre, ved kryds mod vinden. Cockpittet er åbent og stort, måske en anelse for åbent, hvis man sejler med små børn om bord. Dufour 36 kan dog også fås med en lukket hæk.
Bred røv
En bred hæk hjælper til, at båden lettere kan surfe på bølgerne, dog skal selve underskroget være fladt, som den er det på Dufour 36. Agter i sejlbåden er designet en såkaldt chine, der er et skarpt knæk i fribordet over vandlinjen.
Chinen begynder næsten midtskibs og går helt ud til hækken og giver lidt ekstra fartgivende stabilitet og lidt mindre afdrift, fordi den giver et skarpere "bid" i vandet. Kølen på båden er en moderne, effektiv T-køl med bulb, der stikker hele 2,2 meter, men den dybde går fint i de fleste danske havne.
Bedst under krængning
På grund af den store bredde agter, skal Dufour 36eren helst sejles med lidt krængning, så båden har mindst mulig våd overflade. Båden var balanceret på roret, der var let at dreje uden den mindste friktion.
Se mange flere billeder af båden her
Det fandt vi ud af, mens vi krydsede 20 sømil fra Marseille til La Ciotat i Sydfrankrig i fornylig. Ved 4-5 m/sek. krængede båden og farten steg til mellem 6 og 6,4 knobs fart, mens båden krængede tyve grader. Da det blæste op til 6-7 m/sek. øgede farten så vi lå helt oppe på 6,5 knob. Den fart er bestemt godkendt. Det er vores indtryk, at båden vil klare sig rigtigt godt under kapsejlads.
God ståhøjde
Ståhøjden er over 1,95 meter de fleste steder i kahytten, der er lys og har mange luger til udfluftning. Der er ikke kælet specielt for indretningen, der primært er sørget for ikke er for tung, så båden ikke vejer for meget.
Der kan sove fem personer i båden og der kan laves hurtige skillerum i for og agterkøje. Fordi båden også er lavet til kapsejlads er apteringen i den minimalistiske ende, til gengæld er den lettere og det giver hurtigere fart til den 6,4 ton båd.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.