TV: Ford Focus med super-motor

En helt nyudviklet og meget lille motor gør underværker for Ford Focus

Barcelona, Ekstra Bladet

Det hører til sjældenhederne at den mindste motor er værd at skrive hjem om. De er som regel både sløve og støjende, og spænder alt for ofte ben for totaloplevelsen.

Men bilfabrikkernes såkaldte downsizing - som grundlæggende bare betyder, at motorerne gøres mindre - har på ret kort tid vendt op og ned på den sag. VW-koncernen har i nogle år været førende på de små motorer, men Ford har endelig taget sig sammen og præsenterer nu en helt ny basismotor, som foreløbig får plads i Focus, den nye B-max og efterfølgende i Fiesta og muligvis også Fords større bilmodeller.

Fords sene ankomst kan undre lidt, når man ved, at den Køln-baserede bilfabrik i mange år har været trendsætter på motorområdet med en række fine turbomotorer i den større afdeling.

Mere Ford: Smart plastskinne beskytter dørene!

Klassen bedste
Men måske er det netop derfor at den nye 1.0 Ecoboost er så enestående vellykket!

Kort fortalt er der tale om en helt nyudviklet sag på 1,0 liter, som har kræfter som en ... ja faktisk er det svært at finde en sammenlignelig motor af den klassiske slags uden turbo.

Ford-motoren fås i to hk-varianter - 100 og 125 hk. Det vigtige drejningsmoment er identisk for de to motorer. 170 Nm kontinuerligt og 200 Nm kortvarigt, når du f.eks. begynder en overhaling. Men størrelsen på drejningsmomentet fortæller ikke hele historien. En tolitermotor uden turbo har nemlig et tilsvarende moment.

Det vigtige er, hvornår det indfinder sig. Og her har motoren sit maksimale moment allerede fra 1400 omdrejninger. Og det er dét, der gør oplevelsen så stor.

Se også: Opel Corsa til lavpris

Støjsvage
Motoren - eller motorerne om du vil - udmærker sig desuden ved at være støjsvage. Trods sine blot tre cylindre var det vores indtryk på den korte præsentation, at bilen støjer en del mindre en hvad vi er vant til i den klasse og prisklasse - og når får brug for ekstra kræfter og træder speederen i bund, snerrer den lille trecylinder dejligt sportsligt. Den slags er sikkert ikke noget værd for alle, men er du glad for biler, vil du helt sikkert sætte pris på den lille feature.

Men du har faktisk sjældent behov for alle kræfterne, netop fordi du har så mange kræfter ved få omdrejninger. Testruten udenfor Barcelona bød på en masse lange stigninger, som normalt ville kræve både godt med omdrejninger og flittige gearskift, men stort set alt blev klaret i de højeste gear - dvs. femte og sjette.

På samme måde ender du sjældent i en gear, som er for højt, når du skal ud af et sving.

Avanceret teknik
Teknisk set er Fords nye motor banebrydende på mange områder. F.eks. har Ford fundet en løsning, som gør at man kan undvære de balanceaksler, som en trecylinder-motor normalt kræver. Tandremmen er oliesmurt og skal ikke skiftes i motorens levetid, den vandkølede turbo tåler hele 1050 grader C, omkring 200 grader mere end normalt, hvilket gør den mere effektiv, og motorens indsprøjtningssystem har fået en særlig støjdæmpning, som gør kål på de sædvanlige tikkelyde. (L æs og se mere om teknikken her).

Herhjemme bliver den trecylindrede motor introduceret i løbet af foråret til en startpris på 251.000 kr. for den billigste Trendmodel med den 100 hestes udgave af motoren. 125 hk udgaven er 13.000 kr. dyrere. Den populære stationcar skal du betale 10.000 ekstra for.

For dyr
I en periode vil det stadig være muligt at købe Ford Focus med den klassiske 1,6'er og 85 hk til 229.000 kr. Men har du besluttet dig for den, skal du takke pænt nej, når Ford-sælgeren tilbyder dig en tur med den nye 1,0'er - for så bliver du aldrig rigtig glad for din nye Ford Focus 1,6.

I direkte sammenligning med to oplagte konkurrenter, VW Golf og Opel Astra, har Forden det svært. Den billigste VW Golf med turbomotor og 86 hk og en tilsvarende oplevelse bag rattet står i blot 225.000 kr.

Tager du et kig på hvad ærkekonkurrenten Opel har at tilbyde til den samme pris som Focus 1,0 Ecoboost, får du en Astra med en 1,4 liters turbomotor og hele 140 hk. Til gengæld er hverken Opel eller VW lige så dygtige til at spare på brændstoffet.

0 kommentarer
Vis kommentarer