Brugttest: Power for alle pengene

Golf GTI kombinerer power og hverdagsbil – men er den stadig en drømmebil som brugt

200 turbo-hk yder den slidstærke 2-liters motor. (Foto: Mads Dreier)
200 turbo-hk yder den slidstærke 2-liters motor. (Foto: Mads Dreier)

VW Golf er en af de mest eftertragtede biler på brugtmarkedet. Og står der GTI på bagklappen, er der ikke blot tale om en praktisk og velkørende familiebil – så spænder den musklerne og bliver en ret hurtig bil. Sådan har det været, siden første Golf GTI ramte vejene i 1976.

Sportsvogn er ikke en overdrivelse – slet ikke når vi taler femte generation fra 2004, som byder på 200 turboheste, en 0-100-tid på 7,2 sekunder og 235 på toppen. Og så er det jo stadigvæk en Golf med det store bagagerum, rummelige bagsæde og de fem store døre. Den berømte ulv i fåreklæder,

En ægte gør det selv-bil
Trods det sportslige appeal er det stadig det praktiske femdørs-karrosseri, der er mest populær som GTI. Der er også blevet produceret specialversioner som Pirelli-udgaven og en særlig 30-års-version, men i Danmark har importøren holdt sig til den almindelige model.

LÆS OGSÅ: Golf GTI som cabriolet

Den har du kunnet få med enten en 6-trins manuel gearkasse eller en DSG-gearkasse koblet til den 2-liters turbomotor, men eftersom sidstnævnte lagde yderligere på prisen, er de fleste danske Golf GTI-modeller udstyret med den manuelle gearkasse. Det gør nu ikke så meget, for har du et stort kørehjerte, foretrækker du sikkert også selv at 'gøre arbejdet'.

De høje nypriser dengang kommer dig til gode som brugtkøber. De første ejere har typisk tilhørt det modne publikum, som har været omhyggelige med at passe og pleje bilen efter forskrifterne. Originale fælge, velholdt kabine og et karrosseri uden skrammer og skader er tegn på, at bilen har været i trygge hænder.

Drop drengerøvs-øserne
Undgå derimod eksemplarer med uoriginale hjul i bizarre størrelser, skamsænket undervogn, eftermonteret udstødning og den slags lir. Originalitet er væsentligt for biler i denne klasse – og tjek desuden, at den ikke har været udsat for en større skade.

LÆS OGSÅ: Første tur i VW Golf GTI

Alt i alt får du en hurtig, skarp og underholdende køremaskine, der, trods alderen, stadig leverer et imponerende miks af rå power og hverdags-duelighed. Denne påstand underbygges af det faktum, at selv den allernyeste Golf GTI (460.000 kroner) faktisk blot er en videreudviklet udgave af femte generation.

Jo, der findes alternativer. De hedder Ford Focus ST, Honda Civic Type R og Mazda 3 MPS. Men ingen af disse er tilnærmelsesvist så udbredte som Golf GTI – hvilket jo egentlig siger det hele.

Tjeklisten

Motor/transmission

En brugt GTI kan have levet et hårdt liv. Men er div. service blevet overholdt, bør den 2-liters turbomotor ikke give problemer. Tandremmen skal skiftes ved 120.000 km – tjek om det er sket! Gearkassen bør heller ikke volde bøvl, men koblingen kan være slidt. Defekte DSG-gearkasser er set – et skidt tegn er markante ryk i gearskiftet. Og hold dig nu væk fra chiptunede eksemplarer.

Undervogn

Undervognen er GTI's hemmelighed. Den er solidt skruet sammen, men efter fem-seks års kørsel kan bøsninger, støddæmpere og stabilisatorforbindelser godt trænge til en udskiftning. Og naturligvis bør også dæk og især bremser tjekkes for slid. Pas i øvrigt på uoriginale sænkningssæt.

Interiør

Tjek for skrammer på sædet – især på de høje sidestøtter. Interiørkvaliteten kunne være bedre visse steder, f.eks. kan plastikoverfladen på dørgreb mv. være flosset. Øvrige tjekpunkter? Klimaanlæg, fartpilot og visker/vasker på bagruden.

Karrosseri

Femte generation Golf er som udgangspunkt godt rustbeskyttet ab fabrik med et tykt lag voks i hulrum og solide plastikskjolde i undervognen. Gå dog alligevel karrosseriet efter – forlygteglassene kan være ridsede, fronten hærget af stenslag og fælgene medtagede efter kantstene og GTI-agtige 'lyn-parkeringer' ...

1 af 2 Interiørkvaliteten kunne være bedre, f.eks. kan plastikoverfladen på dørsiderne være flosset. Tjek i øvrigt klimaanlæg, fartpilot og visker/vasker på bagruden. (Foto: Mads Dreier)
2 af 2 200 turbo-hk yder den slidstærke 2-liters motor. (Foto: Mads Dreier)
0 kommentarer
Vis kommentarer