Langt på literen og lavt CO2-udslip er en sand religion for bilproducenterne. EU svinger pisk og gulerod over dem for at få dem til at optimere forbruget og skåne klimaet.
Det har fået fabrikkerne til at slagte hellig ko som mellemaccelerationer. I gamle dage skulle vi absolut have at vide, hvor mange sekunder det tog at komme fra 80-120 km/t. i højeste gear. Det gav nogle underligt lavt gearede benzinbiler med dertil hørende ringe brændstofudnyttelse.
LÆS OGSÅ: Dansk strøm på Meriva
Men nu er tiden en anden, og alt muligt trylleri og hokuspokus får højeste prioritet under digterhatten på foranledning af EU.
0,7 liter i timen
De færreste vil vist stå ved, at de så populære Stop/Start-systemer bidrager med noget som helst til brændstoføkonomien. En moderne dieselmotor bruger omkring 0,7 liter diesel i timen på at holde i tomgang, så det må være nogle andre beregninger, der gør, at det flytter noget på det officielle brændstofforbrug.
Opel Meriva ecoFlex har ud over S/S fået nogle flere tænder i gearkassen. Det går ud over præstationerne, og du skal give den et vip mere med speederfoden for at nå næste trin på vej op gennem gearene. Men det er kun et spørgsmål om tilvænning.
LÆS OGSÅ: Opel med selvmordsdøre
Den lille 95-hestes 1,3'er har kræfter – og omdrejninger – nok til at slæbe de lidt tungere gear, selv om den tungere gearing fordelt på fem gear ikke har nogen funktion i sig selv.
En dråbe olie
Det kunne såmænd lige så fint være udgaven med seks gear, der formidlede kræfterne, men igen er vi ude i nogle EU-beregninger, hvor selve gearkassens vægt også bidrager med en dråbe i havet. Og mange bække små gør som bekendt en stor rørledning i det globale regnestykke.
Den lille 1248 cc motor yder 75 eller 95 hk. I svageste opstilling føles den faktisk lidt med momentstærk, selv om de to varianter har nøjagtigt lige stærkt drejningsmoment. Det hænger formentligt sammen med, at effekten kommer senere, og at man derfor er tilbøjelig til at give den lidt flere omdrejninger under acceleration. Og netop derfor ville det med garanti også være en investering i brændstoføkonomien at lægge en seks trins gearkasse i Meriva ecoFlex.
Men uanset, hvordan man anskuer tingene, så kører Meriva ecoFlex til kampagneprisen 244.600 kroner fire km længere på literen end lillebror med samme motor med 75 hk.
Mission accomplished.