En Panda skal skal give lige så meget mening som en skovl. Den skal være billig, praktisk og gøre det den ligner.
Sådan var det med urpandaen fra 1980. Den var firkantet, mere simpelt bygget end en cykel, og rummede en siciliansk familie med husdyr.
Og med en lav pris var succesen hurtigt i hus. Ligesom Fiat 500 og 126 blev Panda 1 stort set kun solgt på hjemmemarkedet. I 2003, da Panda 2 kom på markedet, fik Fiat den ganske glimrende ide at gøre mere ud af eksporten - og i dag er der solgt 6,4 mio. Pandaer på verdensplan.
Hvad skal Panda koste? Er du ikke nationen-medlem kan du gå ind på vores Facebooksite og fortæl hvad Panda skal koste.
Helt ny
Panda årgang 2012 er en helt igennem ny bil, som er udviklet i Italien. Men hvor den nuværende Panda bygges i Polen, skal den nye Panda bygges på Fiat/Alfa Romeos fabrik i Napoli, Pomigliano d'Arco Plan - fabrikken, hvor man oprindelig byggede den berømte Alfasud og senest har bygget den nu udgåede Alfa 159.
At Panda er praktisk, er heldigvis ikke det samme som at Fiat ikke har tænkt på designet - tværtimod er Panda usædvanligt gennemført designet fra yderst til inderst. Og i kabinen er Panda befriende anderledes og frisk end stor set alle konkurrenterne - VW UP inklusive.
Tal på Panda
Bilen er 11 cm længere, syv cm bredere og tre cm lavere end forgængeren, og måler 365x165x155 cm (den nuværende: 354x158x158 cm)
Panda fås både med fire og fem sæder, men i Danmark har Fiat desværre valgt kun at importere den fempersoners udgave, som er udstyret med et 60/40 delbart sæde bagi. Det havde bare været lidt sjovere med de to separate og forskydelige bagsæder a la Peugeot 1007 og Renault Twingo.
Bag rattet sidder du højt og super udsyn fra alle pladser, For en gangs skyld er en bilfabrik ikke faldet for designernes tidstypiske ide om at hæve vindueskanten til fordel for et mere "dynamisk" design på bekostning af rudernes størrelse. På en måde ligner Panda en slags mini-Multipla - det vil børnene helt sikkert takke Fiat for.
Bagagerummet tangerer klassen største med 260 liter.
2CV-sjov
De fleste småbiler følges af et par eller maksimalt tre dødsyge motorer - dieselmotorne er stort set ved at forsvinde fra klassen - simpelthen fordi de er for dyre at udvikle og sælge pga. nye miljøkrav.
For at holde prisen nede og ydelsen oppe har Fiat valgt at genbruge sin fine, 900 kubikcentimeter store (eller lille) Twinair motor, som du kan få enten med eller uden turbo og 65 eller 85 hk. Vi har prøvet turboudgaven med 85 hk, og den er vi vilde med. Sjov 2CV-agtig motorlyd, masser af moment og effekt.
Ud med den gamle
Fiat producerer også den gammelkendte 1,2'er på 60 hk, men den markedsføres ikke i Danmark. Det gør den ligeså velkendte diesel på 1,3 liter og 75 hk til gengæld. Den er nu ikke særlig økonomisk med 25,6 km på literen. I øvrigt samme tal som den 65 hestes benziner.
Fiat største succes lige nu er Fiat 500, der går som varmt brød og i år runder 2500 solgte biler. Panda 3 er en langt bedre bil end Fiat 500, så hvis ellers Fiat kan handle gode priser hjem, er der god grund til at juble rundt om hos de danske Fiat-forhandlere.