Så rykker Suzuki

220.000 kr. for en japansk GTI med stram undervogn og masser af udstyr - sig go'da' til Suzuki Swift Sport

Suzuki er ofte blevet undervurderet som sportsligt alternativ, men en Swift Sport kan umiddelbart fornøje de fleste. Og prisen gør dig endnu gladere. (Foto: Suzuki)
Suzuki er ofte blevet undervurderet som sportsligt alternativ, men en Swift Sport kan umiddelbart fornøje de fleste. Og prisen gør dig endnu gladere. (Foto: Suzuki)

Mange tænker stadig 'små, billige firhjulede pissepotter', når de hører ordet Suzuki. Men så har de da lige overset Suzuki Swift! Den gemmer på en underholdningsværdi, der er højere, end man forventer af en bil, der skriger discountøkonomi. Så meget mere nu, hvor den nye Swift Sport er på vej.

Den kunne nu lige så godt hedde GTI, for med 8,7 sek. fra 0-100 km/t. – takket være en tunet, 1,6-liters benzinmotor – er det som at køre en VW Golf GTI fra 1976. Den er ikke lynende hurtig, til gengæld er den let, og det gør forskellen. Blot 1115 kg vejer den. Og det mærker du, når du kaster den ind i svingene. Og får du lyst til, når du ser den. Frontpartiet er peppet op med luftindtag og mørktonede forlygter. Der er skørter langs siderne, og bagtil er der monteret en hækvinge over bagruden samt en motorsportsagtig kofanger med udstødninger i hver side. Wow!

LÆS OGSÅ: Suzuki Swift årgang 2011

Skarp undervogn
I disse turbo-tider er det en fryd at opleve en gammeldags motor, der selv trækker vejret. Den kræver nemlig omdrejninger for at levere varen, men både lyd og trækkraft er i topklasse i den lille Swift Sport – når bare du sørger for at holde nålen så tæt på det røde felt som muligt. Hvilket er en fornøjelse, når du har en velsmurt, seks-trins gearkasse ved hånden.

De 136 hk skræmmer ikke livet af nogen, men Swift Sport er en bil, der ikke kræver Nürburgring for at vise sine bedste sider. Selv ved humane hastigheder mærker du tydeligt den lavere, strammere undervogn, 17-tommer-hjulene og de kraftigere bremser.

Desværre er styretøjet ikke helt oppe at ringe. Reaktionen fejler ikke noget, og den bider effektivt med forhjulene, men du mangler noget respons til hænderne, og specielt omkring midterstillingen føles den lidt død. Men det er til at leve med.

LÆS OGSÅ: Bling for alle pengene

Buler af udstyr
Især, når du tager et kig på prisen. Omkring 220.000 kroner vil den danske importør kræve for Swift Sport, når den kommer på gaden i begyndelsen af det nye år. Det er et direkte røverkøb, når du ser på udstyrslisten: Xenon-lygter, klimaanlæg, fartpilot, hi-fi med iPod-indgang og Bluetooth, el-ruder og -spejle, alu-pedaler, dybe sportssæder og et tykt læderrat med røde syninger og knapper til betjening af radioen.

Du nægter sikkert at tro det, men du er lige blevet fristet af en Suzuki ...

1 af 2 Tykt læderrat og masser af udstyr, inklusive klimaanlæg, Ipod-kompatibel radio, fartpilot og meget andet. (Foto: Suzuki)
2 af 2 Suzuki er ofte blevet undervurderet som sportsligt alternativ, men en Swift Sport kan umiddelbart fornøje de fleste. Og prisen gør dig endnu gladere. (Foto: Suzuki)