Brugttest: Ford Mondeo med format

Firmafolket elsker den. Politiet elsker den. Familier elsker den. Mondeo er populær, men kan du elske den som brugt

Dynamisk design, god plads og en udstyrsliste på længde med Storebæltsbroen sikrede Ford Mondeo status som politiets, firmafolkets og familiernes førstevalg – i sær som stationcar.
Dynamisk design, god plads og en udstyrsliste på længde med Storebæltsbroen sikrede Ford Mondeo status som politiets, firmafolkets og familiernes førstevalg – i sær som stationcar.

Firmabilsklassen har været under pres de seneste år fra nye bilklasser, f.eks. MPV'ere og crossoverbiler, samtidig har mainstreammærkerne tabt kunder til prestigemærker som Audi og BMW.

Men det tog ikke modet fra Ford, der introducerede fjerde generation Mondeo i 2007. Ford ville have kunderne tilbage i folden, og midlet var en Mondeo, der i design, kvalitet, udstyr og komfort kunne matche eller overmatche, hvad prestigemærkerne havde at byde på.

Markante løft overalt
Designet var mere dynamisk, udstrålede mere klasse, og det snerpede hen af det, folk normalt valgte en Audi eller BMW for. Det var ikke kun designet, der havde fået et løft, det gjaldt også størrelsen, Mondeo voksede markant og var nu en af klassens største biler. Det betød fyrstelig plads i kabinen, specielt på bagsædet, hvor man nemt kunne sidde med korslagte ben.

LÆS OGSÅ: Facelift til Ford Mondeo

Interiøret fik ligeledes et markant løft, selv om der stadig var et stykke op til Audi-niveau. F.eks. virker instrumentbordet umiddelbart solidt bygget, men ved nærmere bekendtskab skuffer plastickvaliteten.

Fords høje ambitioner med Mondeo afspejles også i udstyrsniveauet og et omfattende udvalg af ekstraudstyr, der byder på f.eks. på drejbare Xenon-forlygter, nøglefri adgang og start, varme i bagsædet og aktiv fartpilot.

Diesel-duks
Mondeo blev lanceret med en bred vifte af motorer fra en 1,6-liters med 110 hk (Glem den) til en tørstig 2,5-liters turbomotor med 220 hk (glem også den ...).

De to klart populæreste motorvarianter er henholdsvis en 2-liters benzinmotor med 145 hk og en 2-liters dieselmotor med 140 hk. Benzinmotoren leverer i princippet tilpas med motorkraft, men desværre er den udstyret med en fem-trins manuel gearkasse, hvor en høj gearing lægger en dæmper på motorens udfoldelser. Den bliver ganske enkelt sat af i forhold til en VW Passat 1,8TSI med 160 hk turbomotor.

LÆS OGSÅ: Test af Ford Mondeo Econetic: Forslugent bagagerum og motor

Diesel-versionen er at foretrække, hvis dit kørselsbehov kan retfærdiggøre det, idet den er momentstærk og har en bedre sekstrins manuel gearkasse.

Fælles for alle Mondeo'er er de suveræne køreegenskaber, der er overraskende dynamiske bilens størrelse taget i betragtning. Samtidig får du en imponerende god komfort, der gør Mondeo til førstevalg på de lange stræk.

Tjeklisten

Motor/transmission

De største problemer har 1,8-liters dieselmotoren. Der har været eksempler på, at motoren skyder indsprøjtningsyderne ud, og hvis den raller lidt i tomgang, kan det være svinghjulet, der trænger til at blive skiftet. Det kan anbefales at gå efter 2-liters dieselmotoren, der trækker godt og er udstyret med en seks-trins manuel gearkasse med præcise skift. Der har ikke været rapporteret om generelle fejl på benzinmotorerne.

Undervogn

Mondeos undervogn er solidt bygget, men du skal naturligvis stadig lytte og mærke efter, når du kører i bilen. Mondeo kan have problemer med bagbremserne, hvilket oftest gælder, hvis bilen har stået stille i perioder, og bremserne ikke er brugt nok. Køreegenskaberne kommer bedst til deres ret med 18 tommer hjul – større hjul ødelægger bilens fine komfort.

Interiør

Mondeos instrumentbord virker gennemført og solidt, men flere har oplevet raslelyde eller dele, der går løs. Desuden er flere af plasticpanelerne ømtålelige overfor ridser, specielt området omkring gearstangen. Sæderne er generelt slidstærke og holder deres form.

Hvad angår udstyrsniveau kunne Mondeo fås som Ambiente, Trend, Ghia og Titanium, men Ghia udgik i 2008. Glem den skrabede Ambiente, da prisforskellen mellem den og en Trend blot var 16.000 kr. fra ny. Trend er veludstyret med læderrat, 2-zone klimaanlæg, el-betjent højdejustering af førersæde og el-betjente sideruder for og bag.

Karrosseri

Ford har sloges en del med rust i Mondeo Mk.3, men indtil videre har den nuværende Mondeo ikke vist svaghedstegn i den retning. Generelt er den godt beskyttet med hulrumsbehandling af døre og motorklap, dog er bagklappen ikke behandlet. Bageste inderskærme er udført i filt for at reducere dækstøj, men de suger fugt til sig, og det nederste af bagdørene og kanterne på bagskærmene er ikke godt nok beskyttet mod stenslag. Som altid er det en god idé med supplerende rustbeskyttelse.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere