Masser af roser og rust

Mazda6 byder på inspirerende køreegenskaber og masser af udstyr, men også irriterende rustproblemer

De stramme, elegante linjer og den skarpe front var nye toner fra Mazda og var med til at gøre Mazda6 til et hit fra begyndelsen.
De stramme, elegante linjer og den skarpe front var nye toner fra Mazda og var med til at gøre Mazda6 til et hit fra begyndelsen.

Mazda6 blev omgående en succes ved introduktionen i 2002. Den havde meget nyt at byde på i forhold til, hvad Mazda-kunder var vant til. Først og fremmest så den godt ud med de stramme, elegante linjer og skarpe front.

Det var ikke kun udenpå, at Mazda6 opløftende. Den nye stil var ført igennem i et interiør, der udstrålede sportsappeal – eller 'zoom-zoom' som Mazda selv kaldte det. Alu-look på midterkonsollen, kromkanter på instrumenterne, store, klassiske ventilationsdyser og et tykt læderrat satte en streg under Mazda6 som en sportslig familiebil.

Samtidig var den funktionel og meget rummelig med god plads på bagsædet, så den anbefaler sig som familiebil.

LÆS OGSÅ: Første test af Mazda6 2.2 diesel

Mazda6 var ikke kun smart design. Ude på landevejen overgås den kun af Alfa Romeo, Audi eller Ford Mondeo på køredynamikken. Den styrer præcist, føles adræt, men prisen er en kontant affjedring. Bilen blev den kritiseret for en påtrængende hjulstøj, men det blev bedre med faceliftet i 2005, hvor der kom bedre støjdæmpning.

Fede motorer
Motormæssigt var Mazda6 veludrustet. Selv basismodellens 1,8-liters motor med 120 hk er frisk og stærk nok til, at du ikke føler, at du er gået på kompromis med køreglæden ved at vælge den mindste motor. 2-liters motoren med 141 hk er dog stadigvæk at foretrække, da den giver Mazda6 kraftoverskuddet til at gi' den som sportssedan med manér. Skal omkostningerne holdes nede, kan du vælge en med 2-liters dieselmotor. Igen er det kraftfulde og slidstærke motorer, men de er ikke helt så kultiverede og raffinerede som de kunne være.

Tjek for rust
Ganske vist har Tysklands svar på FDM, ADAC, kåret Mazda6 som den mest fejlfrie bil i sin klasse, men der hænger en sort sky over bilen: Den er uhyre sårbar overfor rust! Det skyldes gamle konstruktionsmetoder og alt for ringe rustbeskyttelse. Men kan du finde en Mazda6, der er i god stand og har fået supplerende rustbeskyttelse, bør du ikke holde dig tilbage.

LÆS OGSÅ: Test af Mazda6 2,2 DE Sport, 185 hk

Tjeklisten

Motor og gearkasse

Generelt er Mazda6 udstyret med nogle af de mest problemfrie benzinmotorer, du kan finde. De har alle kædetræk på knastakslerne, så du ikke skal tænke på en dyr udskiftning af tandremmen – undtaget hvis du vælger den 2-liters dieselmotor, hvor den skal skiftes ved 120.000 km, så tjek servicebogen. Koblingen kan hugge på dieselmotoren, når den er kold, det kan klares ved at skifte koblingsnavet.

Undervogn

Der har været eksempler på defekte bøsninger i styretøjet og generelt er undervognsbøsningerne ikke de mest holdbare, og en tidlig udgave kan godt have slør på det punkt. Endelig kan bremseskiverne være slidt skæve efter blot 15.000-20.000 kilometers kørsel, hvilket kun rettes via udskiftning eller neddrejning.

Karrosseri

Mazda6 får bundkarakter, når det kommer til rustbeskyttelses. Godt nok er 90% af bilen galvaniseret, men de danske eksemplarer har aldrig fået supplerende behandling fra importørens side, og det er skidt i vores klima. De bagerste inderskærmene er lavet i filt og suger fugt til sig, det giver grobund på for rust. Skærmkanterne er en konstruktion, der samler masser af skidt, hvilket igen danner basis for rust. Bundens beskyttelsesplader er mangelfulde. Det betyder, at sten kan slå hul på overfladen og lade rusten få bid.

Interiør

Du får solide sæder med indtræk i høj kvalitet. Generelt har interiøret flot finish i solide materialer. Lysende kontrollamper er set og tjek i øvrigt, at klima-anlægget fungerer, hvis der er et. Endelig har der været problemer med bagklappens tætninger i stationcarudgaver med sivende vand og vindstøj til følge. Det kan anbefales at gå efter en Touring-version, der har klimaanlæg, fartpilot, læderrat, sædevarme, varme i el-sidespejle og el-betjente sideruder bag.

1 af 3 Alu-look, kromlister og et fedt læderrat understreger, at Mazda6 er en sporty familiebil.
2 af 3 Defekte bøsninger i styretøjet og generelt svage undervognsbøsninger er noget, du skal være opmærksom på, når du køber brugt en Mazda6.
3 af 3 De stramme, elegante linjer og den skarpe front var nye toner fra Mazda og var med til at gøre Mazda6 til et hit fra begyndelsen.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere