Diesel med ekstra skub

Med den nye 1,6-liters Energy-dieselmotor med 130 hk kommer Renault foran konkurrenterne

Fed motor!
Fed motor!

Renault har styr på det med motorerne, og laver nogle af de bedste små dieselmotorer.

Men de større 1,9- og 2,0-liters maskiner har savnet den lille 1,5’ers raffinement, og derfor plejer vi på uden blusel at anbefale den lille motor, uanset om du er til Megane, Laguna eller Scenic.

Men idet jeg bag rattet af netop en helt ny Scenic giver gas og passerer det gigantiske kompleks Musée Vivant du Cheval (det levende hestemuseum) uden for Paris, står det klart, at valget ikke længere er så firkantet.

Læs også: Renault Megane RS banker VW Scirocco

Enestående mange kræfter
Renault har udviklet en 1,6-liters turbodiesel med en litereffekt på hele 80 hk. Den nye, såkaldte Energy-motor med 130 hk erstatter den hidtidige 1,9 dCi i første omgang i Scenic og Grand Scenic og i løbet af 2012 også i Megane-serien.

Motoren hører til i Renault’s såkaldte ECO²-familie og monteret i Scenic leverer den et forbrug på 22,7 km/l, hvilket er MPV-klassens laveste. Udslippet ligger samtidig på 115 g/km CO².

De flotte tal er opnået ved en række nyskabelser i forhold til 1,9’eren.

Selve downsizingen er gennemført ved at forkorte slaglængden, og så er der skruet op for turbotrykket og monteret 16-ventilet topstykke for at kompensere for tabet af volumen. Hertil kommer start/stop-system med en udbygget starter­motor/generator, der også opsamler bremseenergien.

Motor hurtigere driftsvarm
Et alment problem med dieselmotorer er, at de bruger lang tid på at varme op og derfor er for tørstige på de korte ture. Renault har derfor indført intelligent køling, hvor kølemidlet omkring cylindrene står stille, indtil motoren når sin driftstemperatur, og først da lukkes op for hele systemet.

Hertil kommer en ny oliepumpe med variabel volumen samt variabel indsugningsstyring.

Resultatet i Scenic er overbevisende.

Gangkultur og støjniveau er klasser over 1,9’eren og med 320 Nm over et bredt felt fra 1.750 o/min (260 Nm fra 1.500 o/min) er der masser af muskler i galophesten. Helt nede i bunden, under 1.000 o/min, er der imidlertid intet at komme efter, hvilket ikke er en usædvanlig konsekvens af konfigurationen med lav volumen og højt tryk.

Til gengæld spinner motoren uanstrengt op til det røde felt ved 5.200 o/min, så i karakter er der lidt benzin’er over den.

I det hele taget minder den på mange måder om Mitsubishi’s nye 1,8-liters dieselmotor, men med ekstra plusser for støjniveau og gangkultur. Renault-kunder, der vil have kraftoverskuddet fra en stor motor, behøver ikke længere gå på kompromis med støj og raffinement.

Fed motor!

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere