Top-SUV til bundpris

Du kan få en brugt BMW X5 til samme pris som en Golf - men tør du?

X5 kombinerer overlegen motorkraft med en acceptabel brændstoføkonomi, i hvert fald med dieselmotor. Den er suverænt rustbehandlet fra fabrikken – faktisk er rustbeskyttelsen så grundig, at BMW i sin tid frarådede folk at give bilen en efterbehandling.
X5 kombinerer overlegen motorkraft med en acceptabel brændstoføkonomi, i hvert fald med dieselmotor. Den er suverænt rustbehandlet fra fabrikken – faktisk er rustbeskyttelsen så grundig, at BMW i sin tid frarådede folk at give bilen en efterbehandling.

Højt tyngdepunkt og høj vægt svinger normalt ikke for et bilmærke, der er kendt for køreglæde af højeste karat. Men i slutningen af 1990'erne havde BMW ikke råd til at ignorere den voksende SUV-klasse.

LÆS OGSÅ: Brugt bil for en 50'er

Helt ny klasse
Med købet af Land Rover-koncernen i 1994 havde BMW med ét fået adgang til den nødvendige knowhow i udviklingen af en potent luksus-offroader.

BMW havde dog ikke i sinde at producere en ægte offroader – det havde de jo Land Rover til – så i stedet opfandt de en 'SAV' eller 'Sports Activity Vehicle'. Den skulle give dig fornemmelsen af SUV uden at gå på kompromis med den køredynamik, BMW stod for. Resultatet var BMW X5, der blev lanceret i 1999 og satte nye standarder for SUV'er, når vi taler køredynamik.

LÆS OGSÅ: Mere besvær ved brugt-import

Tysk kvalitet fra USA
Men hvad med kvaliteten? BMW X5 blev bygget i North Carolina, USA, og ikke af grundige tyskere i München. De første årgange var da også plaget af elektroniske problemer og utætte vindueslister og døre, men disse ting blev hurtigt udbedret, og kvaliteten på X5'ere produceret fra 2002 og frem er på mange punkter bedre.

TJEKLISTEN

Motor/Gear

Den populæreste X5 er uden tvivl den tre-liters dieselmotor, der kombinerer overlegen motorkraft med en acceptabel brændstoføkonomi. Det er generelt en solid motor, men der har dog været eksempler på fejl med indsprøjtningssystemet, luftregulatoren samt motorstyringen. Den treliters benzinmotor er også en fin sag med blid motorgang og god trækkraft, og den skulle ikke byde på fejl, medmindre du har købt en X5 med manuelt gear, hvor du kan opleve en slidt kobling.

Karrosseri

Her er der intet at frygte, da X5 er suverænt rustbehandlet fra fabrikken. Alle hulrum er grundigt voksbehandlet, og bunden har et solidt pvc-slidlag. Noget af bunden på X5 er dækket med plastskjolde, men også under dem har BMW været grundige med rustbeskyttelsen. Faktisk er rustbeskyttelsen så grundig, at BMW i sin tid frarådede folk at give bilen en efterbehandling. De første årgange havde problemer med utætheder ved forruden og fordørene, men det vil nok være udbedret på de fleste X5'ere. Utætte og defekte forlygter er ikke noget særsyn.

Undervogn

Undervognen er sat sportsligt op, og derfor bliver bilerne måske kørt lidt mere frisk. Derfor er slitage i undervognen ikke unormalt, og specielt bærearmenes gummibøsninger for og bag er et svagt punkt. Symptomerne er mislyde og vibrationer i rattet, men BMW udbedrede problemet fra juni 2002 og frem. Tjek også bremserne, der bliver mere slidt end gennemsnittet, men heldigvis er delene ikke skræmmende dyre. Tjek også bilen under bunden for skader, da tidligere ejere kan have bevæget sig ud i terrænet.

Interiør

Interiøret er solidt bygget og slidstærkt nok til at se friskt ud, selv på eksemplarer med høje kilometertal. Men det er vigtigt at tjekke alle el-funktioner, såsom kilometertæller og kørecomputer, specielt på de første årgange. Nogle af disse havde problemer med utætheder ved fordørene, hvor der så trængte vand ind til den kontakt, der styrer både elruder og de el-betjente sidespejle. Vær desuden opmærksom på, at X5 ikke er så rummelig – bagagerummet er f.eks. mindre end i en BMW X3.

Alternativer til en BMW X5 - hvis du skal lade fornuften råde:

[anmeldelse]

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere