Et lille mirakel fra Renault

Renaults lille mirakel trækker som en bryggerhest og støjer som en elmotor

Renault Grand Scenic bliver med den nye 1,6 dCi den første MPV i energiklasse A. Og så stiger den ikke en gang i pris. (Foto: Thomas André Petersen)
Renault Grand Scenic bliver med den nye 1,6 dCi den første MPV i energiklasse A. Og så stiger den ikke en gang i pris. (Foto: Thomas André Petersen)

PARIS (Ekstra Bladet): Man skal vare sig med at sammenligne talent med de etablerede stjerner. Men et øjeblik kommer man til at tænke på BMW's toliters diesel. Der er langt fra 130 til 187 hk, litereffekten ligger stadig pænt under, og speederresponsen er mere til Valby Langgade end langside. Men den overbevisende måde at afgive effekten og det lave forbrug i forhold til de imponerende kræfter er slående.

Renault har lavet en 1,6 dCi, der skal afløse den gamle 1,9'er. På papiret yder de det samme, men pludseligt virker 1,9'eren grov og tørstig.

LÆS OGSÅ: Renault sænker priserne

Ved blandt andet at gøre slaget kortere og skrue antallet af ventiler op fra otte til 16 er det lykkedes Frankrigs største bilproducent at sænke forbruget med 20 procent og CO2-udledningen med 30.

Kvantespring
På sigt skal vi nok regne med, at den ud over 1,9 dCi også afløser 1,5 dCi. Der er ganske enkelt ikke noget logisk argument for at fortsætte med to så ens motorer. Til gengæld er der logistisk en væsentlig grund til at lade 1,6'eren trække hele slæbet. Og så er den både stærkere, mere økonomisk og mere komfortabel end resten af Renaults dieselarsenal.

1,6 dCi er den første diesel i den nye serie af forbrændingsmotorer fra Renault. De små, effektive turbobenzinere så dagens lys sidste år. Og effektiviteten vil tilsyneladende ingen ende tage. Vi kørte et par hundrede kilometer med den nye diesel , og det første indtryk er vildt imponerende.

De har taget et kvantespring for dieselmotorer ved at flå 130 hk og svimlende 320 Nm ud af en 1,6'er og samtidigt få den til at nøjes med et rekordlavt brændstofforbrug.

LÆS OGSÅ: Test: Renault Grand Scenic 1,5 dci

Den nye motor tumlede den store Grand Scenic med en fantastisk lethed, og kun i tomgang hører man dieselmotorens skramlen. Under kørslen er det nærmest umuligt at høre den lille ny. Kræfterne kommer roligt og uimodståeligt spankulerende ind fra højre ved cirka 1500 omdrejninger. Ikke noget med et jublende brøl af brutalt turbomoment; bare masser af elastisk power i stil med den, der vælter nordafrikanske regimer. Bred, folkelig overarm.

115 gram CO2 per kilometer ifølge EU-snittet gør Grand Scenic 1,6 dCi til den første syv-personers MPV i energiklasse A. Oven i købet giver det et forbrugsfradrag på 26.800 kroner mod 8800 kroner på den gamle 1,9'er. Det betyder, at den med dansk afgift får samme listepris som forgængeren, mens den i for eksempel Sverige vil stige anseligt i pris.

Hurra for den grønne afgift – eller det.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere