Super Suzuki

Swift er Mini til lavpris, og som brugt er den et forbavsende solidt køb

Suzuki Swift er mest udbredt med enten den 92-hestes 1,3-benziner eller den 102-hestes 1,5'er. Ingen af motorerne har ry for at gå i stykker, og hvis bare du husker at køre til service for hver 15.000 km, skulle der ikke være nogen problemer
Suzuki Swift er mest udbredt med enten den 92-hestes 1,3-benziner eller den 102-hestes 1,5'er. Ingen af motorerne har ry for at gå i stykker, og hvis bare du husker at køre til service for hver 15.000 km, skulle der ikke være nogen problemer

– Vi finder generelt ikke ret mange fejl på en Swift fra 2005 og frem, fortæller driftsleder Michael Meinecke fra Applus i København.

– Det er en ret solid lille bil, og den er ret godt rustbeskyttet. Den har dog et problem med bøsningerne i undervognen, som revner i vulkaniseringen. Vi ser det typisk på biler, som har kørt omkring 100.000 km, og det gælder både forhjulsophæng og bagbro. Det bør man lige få tjekket, inden man køber bilen, men ellers er der ikke de store fejl at komme efter, siger Michael Meinecke.

Og på bilbasen.dk's forum er Suzuki Swift-ejerne generelt tilfredse. Langt de fleste har ikke haft nogen som helst problemer, og den hyppigste årsag til at man sælger sin Swift er, at den er for lille!

I skrivende stund er der over 450 brugte Swift til salg på bilbasen.dk, så der er nok at vælge imellem. Priserne starter ved ca. 70.000 kroner, og rigtig mange eksemplarer har lave kilometertal.

LÆS: Test af den nye Suzuki Swift

TJEKLISTEN

Motor/gear
Suzuki Swift er mest udbredt med enten den 92-hestes 1,3-benziner eller den 102-hestes 1,5'er. Ingen af motorerne har ry for at gå i stykker, og hvis bare du husker at køre til service for hver 15.000 km, skulle der ikke være nogen problemer.

Der har været problemer med pibende koblinger, men problem det er løst. Dieselmotoren – introduceret i 2008 – synes også at køre upåklageligt.

Den 125-hestes Swift Sport kan til gengæld godt være kørt hårdt, så tjek lige kobling og gearkasse efter. Kvaliteten fejler ikke noget, men alt kan gå i stykker, hvis det mishandles.

Undervogn
For biler, som har kørt omkring de 100.000 km, kan der være slidte bøsninger både for og bag. Det skyldes, at vulkaniseringen flækker, hvilket kan spores med en lommelygte på en lift. Du opdager det ved *klonk' eller knirken under kørsel, og det koster et omsyn. Tjek også bremserne, som kan være rustne. Det gælder primært bagtil.

Interiør
Kabinen står ikke tilbage for de dyrere konkurrenter, både hvad angår design og udstyr. Materialekvalitet afslører dog, at Swift hører til i den billige ende, og flere ejere klager over skrøbelige plastflader, hvor ridser og skrammer tydeligt ses, samt knirken fra instrumentbordet. Ellers er Swift-kabinen ganske solid, og de fleste er veludstyrede med aircondition, ratbetjent radio og lignende.

Se videoen her

Karrosseri
Swift har 12 års garanti mod gennemtæring, og en del Swift-ejere har oveni investeret i en supplerende behandling.

Udstødningen kan dog være tæret, især hvis bilen fortrinsvis har været brugt til småture, hvor kondensvand ikke når at fordampe. Suzuki Swift har seks airbags. Bemærk dog, at ESC-system først blev standard i 2008.

1 af 4 Vær opmærksom på skrøbelige plastflader, hvor ridser og skrammer tydeligt ses, samt knirken fra instrumentbordet. (Foto: Das Büro)
2 af 4 For biler, som har kørt omkring de 100.000 km, kan der være slidte bøsninger både for og bag
3 af 4 Swift er ikke helt fri for fejl, det er i småtingsafdelingen. Undervognen bør tjekkes, ellers er den et solidt, driftsikkert og frem for alt billigt alternativ til en Mini. (Foto: Das Büro)
4 af 4 Suzuki Swift er mest udbredt med enten den 92-hestes 1,3-benziner eller den 102-hestes 1,5'er. Ingen af motorerne har ry for at gå i stykker, og hvis bare du husker at køre til service for hver 15.000 km, skulle der ikke være nogen problemer
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere