Køb brugt med Ekstra Bladet: Toyota Avensis

Guide til Avensis: Se bort fra køredynamik og snobberi, så er Toyota'en en perfekt brugt bil

Hvis man vil være sikker på sine udgifter til bilen og ikke går vildt op i køreegenskaberne, er en brugt Toyota Avensis fra efter 2006 en rigtig god idé.
Hvis man vil være sikker på sine udgifter til bilen og ikke går vildt op i køreegenskaberne, er en brugt Toyota Avensis fra efter 2006 en rigtig god idé.

Når solen engang løber tør for brint, er din Avensis også ved at have kørt sin sidste kilometer. Ikke et sekund før. Og så kan det hele jo være lige meget.

Med de kosmetiske ændringer ved faceliftet i 2006 blev den oven i købet også bedre til at holde rusten for døren.

- Avensis kan varmt anbefales. Tilmed er totaløkonomien også i orden, da service og afskrivning ligger på et fornuftigt niveau. Toyota har et utroligt stærkt program, forklarer Kenneth Andersen, direktør i Bilbasen.

Priserne er tilmed faldet en del efter introduktionen af den nye model.

Toyotas nuværende problemer med livsfarlige bremser i USA har heller ikke smittet af på brugtbilerne, da japanerne har så meget goodwill i banken fra mange år med fejlfrie biler.

Bedste køb
Det er en 2,0 D4-D.

Den næstmindste diesel med 126 hk, som kom til ved faceliftet i 2006, giver det bedste kompromis mellem kræfter og økonomi. Der findes også 150- og 177-hestes-dieseler, men de er ’over kill’.

Dieselmotorerne holder tilmed bedre i længden, og så har de en bedre totaløkonomi end benzin-varianterne. Det gør også, at de holder prisen bedre.

Vurdering

Stærke sider: Meget høj kvalitet, tilfredse kunder, god totaløkonomi, lave serviceomkostninger

Svage sider: Slidte bremser, kraftig vindstøj, ikke den mest spændende bil...

Der er god grund til, at Toyota konstant ligger øverst i tilfredshedsundersøgelser med færrest fejl. Der er ikke meget at komme efter.

Interiør

Alt elektrisk fungerer - også efter mange kilometer. På dieselbiler, der har gået over 200.000 kilometer, er det dog en god idé at gå sæderne igennem for smuds og skjolder, selv om de er af høj kvalitet.

Indvendigt er det godt nok kedeligt - som resten af bilen - men der er ikke en finger at sætte på de ærekære japanere. Enkelte biler har dog fået skiftet eller justeret tætningslilsterne i dørene pga. vindstøj.

Motor/gear

Så længe du skifter tandrem efter servicebogen, holder japaneren længere, end du gør. Både motor og gearkasse er af vanlig høj Toyota-standard.

I de første to år var dieseludvalget begrænset til en motor på 116 hestekræfter, og pga. en stor efterspørgsel på netop dieselvarianter er brugtpriserne på denne model i den høje ende.

Sikkerhed

Den første japanske bil, der fik fulde fem stjerner efter Euro NCAP’s nye testmetode med 34 point i alt. Desuden er den bedømt af den svenske forsikringsorganisation Folksam til at være den sikreste bil i Sverige efter en analyse af 105.000 ulykker.

Rustbeskyttelsen er også fin, men det er alligevel klogt at få den efterbehandlet. Før faceliftet i 2006 havde japaneren dog en del problemer med rust, især i skærmkanterne.

Undervogn

Her er meget lidt at komme efter. Hvis ikke Toyota havde måttet skifte hjulkapsler på Avensis’er fra perioden mellem april og november 2006 - de risikerede at falde af - ville det hele være 112 procent i orden.

Helt nede i detaljen - og det skal man for at finde noget gris på en Toyota - kan en stationcar med træk godt have en mere belastet bagaksel end sædvanlig. Men det er helt normalt på alle bilmærker.

Historien
2003 Avensis 2 lanceres som 4-, 5-dørs og stationcar
2004 ESC bliver standard
2005 Nye 2,2-liters dieselmotorer på 150 og 177 hestekræfter
2006 Facelift med ny 2,0-liters diesel med 126 hk. 5-trins automatgear nu muligt

Pris-eksempler
Avensis 1,8 VVT-i Sol 5d, fra 2007, 92.000 km…189.900 kr.
Avensis 1,8 VVT-i Sol 4d fra 2008, 22.000km…239.499 kr.
Avensis 2,0 D-4D 126 Sol 4d, fra 2007,166.000km…179.900 kr.
Avensis 2,0 D-4D 126 Sol st.car, fra 2006, 151.000km.…199.900 kr.

Kilde: Bilbasen

0 kommentarer
Vis kommentarer