Test af Skoda Fabia 1,2 TSI

Mindre motorer og et større og mere støjsvagt karosseri gør Skoda Fabia bedst. Men der er minusser til bagsædet

Der er masser af gammel Fabia Combi intakt i den nye, men mens kroppen er blevet lidt gumpet, dufter fronten dejligt hen ad Octavia og Superb.
Der er masser af gammel Fabia Combi intakt i den nye, men mens kroppen er blevet lidt gumpet, dufter fronten dejligt hen ad Octavia og Superb.

En gryderet med lidt af det hele smager bare bedre dagen efter. Den har fået lov at sætte sig i løbet af en nat i køleskabet, kødet er blevet mere mørt, og har taget smag af sovsen, og måske har kokken lige givet den et ekstra pift fra krydderihylden.

Lidt på samme måde er det med biler. Selv efter millioner af testkilometer, 12 år i vindtunnel og forbrugertest i lange baner skal de første generationer af en ny model først i gang med den afgørende tilpasning, når de kommer ud blandt brugerne.

Så langt er Fabia Combi nu kommet. Den har aldrig været bedre, aldrig kørt længere på literen og aldrig været mere komfortabel.

Og hvis Skoda ikke formår at overbevise kunderne om de samme visioner, de selv har for Fabia Combi, så kan den køre direkte på museum. For den holder side om side med deres egen Roomster i butiksvinduet. Side om side med fremtiden.

Minus som børnebil
Fabia Combi gør ikke ret meget forkert, men i forsøget på at få bilen til at se solid ud, har Skoda hævet vinduernes underkant så meget, at selv en 11-12 årig ikke kan se ud af bilen uden at sidde på en siddepude. Det er altså et alvorligt minus til en børnebil.

Fabia er dog desværre langtfra alene med det problem. Men alternativt kunne hedde Skoda Roomster, som netop udmærker sig ved fin indretning i bagsædet.

Desuden er bagsædets ryglæn generende stejlt.

Men så kommer vi til Skodas lille genistreg. De har øget hovedhøjden, så du slipper for lillebilens forkrampethed til fordel for lidt luft om ørene i næsten MPV-stil.

Bagagerummet er banket lidt ud, så der er plads til næsten en halv kubikmeter, selv om hjulkasserne stadig fylder uforholdsmæssigt meget

Sammen med en mere støjsvag kabine og VW’s nye serie af små, effektive turbomotorer har den fået lige det krydderipift, der gør gårsdagens gryderet lige så fristende som en frisk fransk buffet.

I Danmark er vi ellers med på den vesteuropæiske tendens til at vælge den stationcar, hvor andre egne af Europa vælger fire- eller femdørs, men om den kan vride armen om på børnefamilierne som alternativ til de efterhånden etablerede mini-MPV’er vil tiden vise.

Bedre, bedre og bedre
De 86 hk i det nye indgangstrin passer sit arbejde med langt større logik end den usle 1,2 med 60 hk, der tidligere slæbte i økonomiudgaven og langt mere smidigt end den 1,4, som den reelt afløser.

Den er bestemt ikke nogen hurtigløber, men den klarer sig bedre på både præstationer og brændstoføkonomi end forgængeren, 1,4 MPI. Meget bedre.

Skoda Fabia 1,2 TSI Combi er i det hele taget et kæmpe skridt frem for den tjekkiske producent, der ellers har høstet mest omtale for megakrydseren Superb på det sidste.

Og med en brændstoføkonomi på 19,2 km på literen ifølge EU-normen kan den konkurrere med selv moderne dieselmotorer.

Alternativerne:
Fabia Combi virker som en naturlig og harmonisk stationcar, men faktisk er det småt med konkurrencen i dette segment.

Konkurrenterne dropper de små stationcars til fordel for de mere tidssvarende små MPV’er.

Den nærmeste rival hedder Peugeot 207 SW til 170.000 kroner, som må strække våben på benzinsiden i forhold til Fabias 1,2 TSI, der udmanøvrerer franskmanden på både brændstoføkonomi og præstationer.

Ellers er det alternative rum-biler, som Fiat Qubo, Opel Meriva og Skodas egen Roomster, der skal friste småbørnsfamilier med tilsvarende behov.

1 af 5 Hjulkasserne er unødvendigt store. De tager plads fra bagagerummet. Skoda skulle udvikle lidt på ophæng og støddæmpning, så de ikke fylder så meget.
2 af 5 Ungerne må slås om en enkelt kopholder på ferieturen, men ellers er pladsforholdene helt fine ved bagsædet, så længe der ikke kommer voksne knæ derom, men ...
3 af 5 Skoda har desværre hævet vinduernes underkant så meget, at selv en 11-12 årig ikke kan se ud af bilen uden at sidde på hug eller på en siddepude. Det er altså et alvorligt minus til en børnebil
4 af 5 Rattet er nyt, og instrumenterne har dæmpet ambitionerne lidt med et enklere look, mens klimaanlægget har fået elektronisk display. Resten er stort set uforandret.
5 af 5 Der er masser af gammel Fabia Combi intakt i den nye, men mens kroppen er blevet lidt gumpet, dufter fronten dejligt hen ad Octavia og Superb.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere