Brugttest: Solid tjekke

Fejlene er få og plusserne mange på en Skoda Octavia, der står som et af de bedste brugtkøb

Med et strammere design og kvalitet på VW-niveau lagde Octavia endegyldigt Skoda-vitserne i graven. (Foto: Skoda)
Med et strammere design og kvalitet på VW-niveau lagde Octavia endegyldigt Skoda-vitserne i graven. (Foto: Skoda)

Octavia er ikke en bil, der lokker med et smart og sexet design, og Skoda er ikke et mærke, der bærer rundt på et cool image eller lugter bare lidt af prestige. Skoda er VW-koncernens duks og bejler til den fornuftige bilkøber, der vil have en bil, der leverer varen – hverken mere eller mindre.

Skoda Octavia har mange kvaliteter, der gør den interessant som ny bil, men endnu mere som brugt. Faktum er nemlig, at Skoda Octavia er en af de bedst byggede modeller i hele VW-koncernen, og sammen med bilens øvrige kvaliteter forklarer det måske Skoda-ejernes usædvanlig høje mærke-loyalitet.

Det betyder til gengæld, at en Octavia har en lavere afskrivning end f.eks. Ford Focus eller Opel Astra, og derfor er en brugt Octavia ofte en tand dyrere.

Så go' som Golf
Hvis ikke den sidste Skoda-vits for længst var lagt i graven med første generation af Octavia, blev den det med anden generation, der blev introduceret i 2004.

LÆS OGSÅ: Ny billig Skoda

Designet var strammet op, og interiøret var nu i en kvalitet, der var fuldt ud på højde med VW Golfs. Octavia deler også platform, undervogn og motor/transmission med en Golf, hvilket betyder, at Octavia er en godt motoriseret og yderst velkørende bil, der rammer et godt kompromis mellem dynamik og komfort.

Octavia har gennem årene kunnet fås med en stribe af motorer, men blandt de mange brugte, der står til salg, er 1,6-liters motoren den mest populære blandt benzinmotorerne.

Veludstyret pakæsel
Her bør du gå efter den mere moderne 115 hk 1,6-liters FSI med direkte benzinindsprøjtning, da den er mere villig og brændstoføkonomisk. Ligger kørselsbehovet til diesel er den 105 hk stærke 1,9-liters TDI klart den mest udbredte, og hvis du kan leve med en lidt hård motorgang, får du en slider af en motor med et pænt kraftoverskud og flot brændstoføkonomi.

Octavia findes som fem-dørs hatchback og stationcar, og i begge tilfælde får du en familiebil med et bagagerum, der med sine 560/580 liter er enormt og matcher biler i klassen over Octavia. Om du skal vælge Octavia som hatchback eller stationcar, må afhænge af, hvor ofte du har behov for at læsse op til loftet i bilen. Men vær opmærksom på at stationcar-versionen er 15.000-20.000 kr. dyrere.

LÆS OGSÅ: Topløs Skoda i rally-trim

Hvad angår udstyrsniveau er det værd at gå efter en Elegance, da den er komplet udstyret. her får du to-zoners klimaanlæg, alufælge, el-betjente sideruder bag, regnsensor, el-sidespejle med varme og køl i handskerum. Det er dog værd at tjekke udstyrslisten, da Skoda ofte har kørt med veludstyrede kampagnemodeller.

Tjeklisten

Motor/transmission

1,6-liters motoren er yderst pålidelig, uanset om det er den gamle otte-ventilede eller den nyere 1,6 FSI med 16-ventiler og direkte benzinindsprøjtning. På diesel-versionerne kan koblingen ruske, hvilket kan være et tegn på et defekt svinghjul. Der har været en tilbagekaldelse for at udbedre problemet, så tjek, om det er foretaget på din bil. Derudover har der været eksempler på tilkoksede EGR-ventiler samt indsprøjtningsdyser, der går løs og beskadiger topstykket.

Undervogn

Der er generelt få fejl på undervognen. Har bilen kørt mange kilometer, kan du dog opleve defekte forhjulslejer og slidte gummibøsninger i forhjulsophænget. Rustne bremseskiver på baghjulene er ikke noget uvant syn, så kør en tur og mærk efter, om de rusker.

Interiør

Interiøret i Octavia er solidt og efterlader et overbevisende kvalitetsindtryk, alligevel har enkelte ejere oplevet raslelyde. Der har også været konstateret fejl på fartpiloten, men ellers er det småting. Sprinklervæske-beholderen til bagrudeviskeren er monteret i bagagerummet og kan lække, så tjek den.

Karrosseri

Der er 12 års rustgaranti på en Octavia, og den er generelt godt beskyttet. Den har fået hulrumsbeskyttelse med voks, store dele af vognbunden er beskyttet med plastikpaneler og bunden har et solidt slidlag ved samlingerne, så stenslag ikke slår hul ind til stålet. Men Octavia kører med fugtsugende inderskærme i filt, og det er sket, at vand er sivet ind i kabinen via utætte lister i bunden af dørene, så tjek for fugtige pletter på gulvmåtterne.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere