Range Rover Evoque: SUVerænt dyr

Du kommer til at vælte dig i opmærksomhed, men den flotte Range Rover Evoque er en hundedyr SUV

Interiøret er virkelig gennemført og du har nemt ved at finde en god siddestilling bag rattet.
Interiøret er virkelig gennemført og du har nemt ved at finde en god siddestilling bag rattet.

Der er ikke mange biler, der fremkalder så mange modsatrettede følelser som en Range Rover Evoque Coupe. På den ene side kan man ikke andet end at forelske sig i en bil med så pivfrække former. Range Rover har i den grad haft modet med sig, da man satte Evoque i produktion uden at ændre væsentligt på formerne, som fik os og mange andre til at spærre øjnene op ved Paris Motorshow i 2008.

På den anden side står du med et prisskilt i hånden på knap én million. Og så er vi ikke engang begyndt at tale om ekstraudstyr. Og det er vel og mærke prisen for en bil, der ikke tilgodeser hverdagens praktiske formål.

Se billederne af den tredørs model

Upraktisk
Coupe-udgaven med tre døre er selvsagt upraktisk. Lige så smart du føler dig, når du stiger ud fra førersæder, lige så klodset ser du ud, når du skal ud fra bagsædet. Men vælger du modellen med bagdøre, som sjovt nok er billigere, får du med ét en praktisk køretøj.

Selvom Evoque er en luksusbil, kan du glemme alt om motorer med flere end fire cylindre. Der er faktisk kun to motorer at vælge imellem. To udgaver af en 2,2 liters dieselmotorer fra Peugeot med 190 hestekræfter og en firecylindret benziner fra Ford med 240 hk. Dieselen er et klogt valg. Den er er nemlig harmonisk og fuld af overskud, og PSA-motoren gør ikke det store væsen af sig, når du tramper pedalen i bund.



Flere bilanmeldelser: Range Rover Evoque - Suvernt dyrFlere bilanmeldelser: Range Rover Evoque - Suverænt dyr



Sportslig
Range Rover har ramt en passende blanding af sport og komfort. Evoque med standardaffjedring er yderst fast affjedret, men bliver sjældent decideret ukomfortabel. Og på trods af bilens højde og drøjde er Evoque hvad man kan kalde sportsligt velkørende. Vejgrebet er solidt, og styretøjet er overraskende velfungerende og meddelsomt. Men goderne kan ikke skjule det faktum, at du har 1.700 højt anbragte kilogram fordelt på de fire 20 tommer hjul, der skal rangeres styres rundt.

Bilens sportlige karakter kommer også til udtryk i et meget lille rudeareal, som kun giver et tåleligt udsyn bagud og skråt bagud. Det dårlige udsyn gør også Evoque belastende, hvis du skal køre meget i byen, og du er nødt til at forlade dig på bilens parkeringsfølere og enorme sidespejle.

Suveræn i terræn
Som firehjulstrækker er Evoque imponerende - vi kørte den femdørs udgave mens vinteren viste sig fra sin værste side - og kan endnu engang konstatere at Land Rover og dermed Range Rover er regerende verdensmestre i at lave biler, der kan komme frem over alt. Desværre drillede en del af elektronikken under testen - den elektrisk aktiverede p-bremse kunne ikke tåle vand og frost - og den slags er ikke befordrende for lysten til at køre til verdens ende.

Konklusion: I Range Rover Evoque får uden tvivl klassens lækreste og frækkeste bil, både hvad angår udseende, udstyr, ægte firehjulstrækker-evner og oplevet kvalitet. Men med et prisseddel på knap én million kroner er luksus-firehjulstrækkeren simpelthen for dyr. Du kan få rigtig meget Audi Q3 og BMW X3 til de samme penge.



Evoque Coupe og konkurrenterne:
Range Rover Evoque Coupe SD4

Motor: 2,2 liter, R4 diesel

Ydelse: 190 hk / 420 Nm

0-100 km/t: 8,5 sekunder

Topfart: 195 km/t

Forbrug: 15,4 km/l

Pris: 979.000 kroner

Billigste: 684.000 kroner

-

Audi Q3 2.0 TDI quattro 5-dørs S tronic

Motor: 2,0 liter, R4 diesel

Ydelse: 177 hk/380 Nm

0-100 km/t: 8,2 sekunder

Topfart: 212 km/t

Forbrug: 16,9 km/l

Pris: 587.982 kroner

Billigste: 472.976 kroner

-

GLK 220 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY

Motor: 2,1 liter, R4 diesel

Ydelse: 170 hk/400 Nm

0-100 km/t: 8,8 sekunder

Topfart: 205 km/t

Forbrug: 16,4 km/l

Pris: 816.500 kroner

Billigste: 678.600 kroner

1 af 4 Gervælgeren ser mystisk ud, men fungerer ualmindeligt godt og nemt. Når du slår tændingen fra kører drejeknappen ned i midterkonsollen. Cool!
2 af 4 Der er ingen grænser for hvor ekstravagant Range Roveren kan blive, hvis du sætter dig for at krydse alt af i udstyrslisten. Foto: Sebastian Pichard
3 af 4 Range Rover Evoque vækker berettiget opsigt i trafikken, og er heldigvis meget mere end bare en flot bil.
4 af 4 Interiøret er virkelig gennemført og du har nemt ved at finde en god siddestilling bag rattet.
0 kommentarer
Vis kommentarer