Kia gør konkurrenterne til grin

Den nye Kia Picanto byder på udstyr og køreegenskaber, som får konkurrenter til at virke som pispotter

Kia Picanto har altid været en af mine favorit-mini-biler. Da den blev introduceret i 2003, løftede den barren for koreanske biler med et sæt fine køreegenskaber - og især med god langturskomfort for en lille bil at være.

Den helt ny Picanto rykker endnu engang barren op - men denne gang for hele klassen, og det vil sige blandt konkurrenter som Toyota Aygo, Fiat Panda og Chevrolet Spark.

Se alle billederne og mere info om bilen

Den ser mere voksen ud og er sluppet af med sine Korea-særpræg med småtarvelige designløsninger. Men samtidig forsøger den ikke at gøre sig større end den er - i modsætning til f.eks. Chevrolet Spark, som forfra giver indtryk af at gemme på et brøl af en V8'er under hjelmen.

Fuld sikkerhed
Sikkerhedsudstyret er helt i top med syv airbags, selealarmer overalt og et aktivt styretøj, som er med til at rette bilen op, hvis du skulle komme i uføre. En bakkeholder gør, at du ikke triller baglæns, når du holder på en skråning og bremselyset blinker, når du tramper bremsepedalen hårdt ned - for at advare de bagvedkørende.

I forhold til forgængeren er Picanto blevet seks cm længere, og der er især blevet bedre plads ved bagsædet - og så har den plads til tre personer i bagsædet i modsætning til den populære trio fra Toyota, Citroën og Peugeot.

God plads
Fem døre er også standard, og bagagerummet er vokset fra ubrugeligt til brugbart med 200 liter under hattehylden. Her slår den alle konkurrenterne.

Men det er på vejen, at Picanto flytter grænser for alvor. Bilen er komfortabel, støjsvag og yderst retningsstabil. Konkurrenterne virker som små pispotter i direkte sammenligning på køreegenskaber.

En halv Porsche?
Motoren vi kørte var en 1,0'er med 69 heste - en trecylindret sag med en dejlig sund lyd, men ikke en motor, der rykker fra land. Diesel bliver desværre ikke en mulighed, men du får flere kræfter i en firecylindret 1,2'er, der koster 8.000 kr. mere end den trecylindrede. Jeg ville vælge den lille motor, fordi den er stærk nok til dagligdagen og har en fed lyd . som en halv Porsche.

Du kan købe Picanto i fire versioner - Motion, Motion Plus, Active og Exclusive. Vi kørte Active-modellen, der ligesom Exclusive har syv airbags (et plus på en airbag til førerens højre knæ) og aktive nakkestøtter. Det har de mindre modeller desværre ikke.

Lækkert ekstraudstyr
Picanto er flot skruet sammen, kabinen er lækker og voksen i materialevalget i forhold til konkurrenterne, der alle som en virker pappede i forhold til Picanto. Den bil, der kommer tættest på er Ford Ka, men den er på forhånd afskrevet af familier, fordi den kun har tre døre.

Du kan i øvrigt - meget uvant fra koreanske bilfabrikker - købe udstyrspakker i løs vægt. F.eks. en lyspakke med LED-lys for og bag til 6.000 kr.

Og til sidst er det absolut værd at nævne at Kia endnu engang disker op med syv års garanti og 12 år på gennemtæring indefra. Men - og det er det sædvanlige men - Picanto skal rustbeskyttes.

Seneste nyt

Det er ikke B.T. og Ekstra Bladet, der er de beskidte

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.