TEST: Seat Ibiza ST 1,2 TSI Style

Seat Ibiza ST bliver endnu bedre sammen med VW-gruppens lille super-motor

Med ganske få undtagelser er en 1,2'er ikke moderne biler værdige. Mest af alt fordi de savner bundtræk, og tvinger dig til at piske rundt i høje omdrejninger og skifte gear en i en uendelighed. Men VW-gruppens 1,2 er altså forsynet med turbo, og det giver så vellykket en motor, at du nærmest får tårer i øjnene.
Med ganske få undtagelser er en 1,2'er ikke moderne biler værdige. Mest af alt fordi de savner bundtræk, og tvinger dig til at piske rundt i høje omdrejninger og skifte gear en i en uendelighed. Men VW-gruppens 1,2 er altså forsynet med turbo, og det giver så vellykket en motor, at du nærmest får tårer i øjnene.

Seat Ibiza ST var i forvejen en fin bil, hvor det er lykkedes Seat at få det praktiske til at gå hånd i hånd med et ganske elegant design. Et praktisk og rummeligt bagagerum, fine pladsforhold og en god førerplads gjorde Ibiza til en af de mest attraktive biler i Poloklassen. Men der var noget med motorerne ...

Med koncernens lille, fine 1.2 liters benzin-motor med turbo, bliver det hele bare bedre.

Det eneste vi kunne ønske os, er en anden gearing med en højere udveksling i højeste gear. Et sjette gear eller bare et højere femte gear, ville fuldende billedet af en dejlig bil.

Karosseri og plads
Gode pladsforhold i for- og bagsædet og lidt under gennemsnitlig plads i bagagerummet. Som chauffør har du det godt bag læderrattet i det letforståelige førermiljø. Instrumentbordet er lækrere i den testede Style-version end i de billigere Basic- og Referencemodeller.

LÆS også: Kanonkugle fra Seat

LÆS også: Verdens hurtigste Seat

Motor/gearing
1,2 motoren gør et formiddabelt stykke arbejde - den er støjsvag og trækker bedre end mange turbo-løse benzinmotorer på 2 liter. Den femtrins gearkasse ødelægger desværre en del af fornøjelsen ved at være for lavt gearet i femte gear.

Køreegenskaber/komfort
ST-modellen er generelt dygtig til at holde støjen ude, og i forhold til den trecylindrede dieselmotor gør 1,2'eren underværker for støjen. Vindstøjen er godt dæmpet. Affjedringen er passende for en familiebil, og sluger de fleste bump på behagelig facon. Ibiza kører både mere komfortabelt og sportsligt end søstermodellen fra Skoda.

Sikkerhed/miljø:
Med 19,6 km på literen og halvårlig ejerafgift på 510 kroner er Ibizaen billig at holde kørende til daglig. Men de gode forbrugstal bliver svære at holde i virkelighedens verden. Regn med 14-15 km på literen. Sikkerheden er i orden med dæktryksovervågning, ESC, 6 airbags og 5 stjerner i EuroNCAP.

Udstyr:
Ibiza Style er godt udstyret med ægte automatisk klimaanlæg, fartpilot, dæktrykovervågning og læder på rat og gearknob. Vi savner varme i forsæderne til 6.200 kr.

Garantierne:
Bilen har 12 års garanti mod gennemtæring, 2 års generel garanti uden km-begrænsning og fem års mobilitetsgaranti.

Hvad med konkurrenterne:
Hvad koster Seat Ibiza ST mod de nærmeste konkurrenter, hvis de er udstyret med klimaanlæg, sædevarme, fire elruder, sædevarme, metallak og læderrat?

Seat Ibiza ST 1,2 turbo Style 1,2 turbo 105 hk: 221.000

Skoda Fabia Combi Sport, 105 hk, turbo:215.500 kr.

Peugeot 207 SW Sportium 1,6, uden turbo, 120 hk 205.000 kr.

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere