Test: Helt ny Mazda3

Helt ny Mazda3 ligner en krympet 6'er, har klassens lækreste kabine, men er mere kedelig at køre end forgængeren

Den ser ganske vellykket ud den nye Mazda3. Akselafstanden er gjort større, så udhænget for og bag er gjort kortere, og pladsen indenbords er vokset Motorprogrammet omfatter flere nyheder, nemlig en 1,5-liters benziner på 100 hk og en 2,0-liters benziner på 120 hk.
Den ser ganske vellykket ud den nye Mazda3. Akselafstanden er gjort større, så udhænget for og bag er gjort kortere, og pladsen indenbords er vokset Motorprogrammet omfatter flere nyheder, nemlig en 1,5-liters benziner på 100 hk og en 2,0-liters benziner på 120 hk.

Hvad er det for en bil?
Mazda3 er en konkurrent til Ford Focus og VW Golf - altså i meget seriøs konkurrence. Heldigvis er Mazda3 en nyhed, som er meget alvorlig ment. 3'eren har undergået en total fornyelse, som følger op på de to succeser CX5'ere og 6. Modellen, der i sidste aftapning har været på banen siden 2009, er lanceret i det nye Kodo-designsprog og med hvad Mazda kalder Skyactive teknologi. Alt er nyt og til pressemødet får vi et helt klart indtryk af, at bilen er tænkt meget nøje igennem - af ingeniører i højere grad end designere. Ikke at bilen ikke er flot og tiltaler øjet, for det gør den, men enhver fornyelse er nøje udregnet og planlagt ud fra ergonomiske hensyn. Det vender vi tilbage til ...

 

Er den vokset?
Det er nemlig det den er: Den er vokset med en centimeter i længden, men har fået seks centimeter mere mellem hjulene. Den længere akselafstand er nu 270 cm, hvilket er klassens længste - til gavn for særligt bagsædepassagerne. Under pressemødet i Frankfurt, fortæller Mazda os, at 3'eren er vokset i bagsædet. Og jo, pladsen er blevet bedre, men et smut ind på bagsædet af en Octavia får Mazda'en til at fremstå gennemsnitlig heromme.

Er der nye motorer?
Ja, basismotoren er ny, men Mazda er en forholdsvis lille bilfabrik, som ikke har råd til at udvikle et væld af motorer som VW-koncernen gør det. Her er hverken downsizing eller turbo på programmet på benzinsiden. Den mindste 1,5'er er en videreudvikling af 2,0'eren og har ligesom den et meget højt kompressionsforhold, som får den til at føles stærkere end tallene på papiret lægge op til. Men trods et pænt moment for motorstørrelsen er turboløse hestekræfter altså ikke noget at skrive hjem om i dag. 1,5'eren føles - trods en lavere egenvægt end tidligere - svag i forhold til VW's 1,2'er med 86 hk eller Fords 1,0 Ecoboost-motor. Og du skal virkelig være vild med at skifte gear for at kunne nyde den. Men den bringer dig frem.

De to øvrige benzinmotorer har hhv. 120 og 165 hk på en toliters motor. Den 120 hestes er en nyudviklet neddroslet udgave af den store. Vi har ikke prøvet nogle af dem, men de har samme pæne moment på 210 Nm, gætter på, at den 120 hestes version må være den model, de fleste danskere kommer til at gå efter.

3'eren vil kunne fås med en dieselvariant, en 2,2'er på 150 hk og 380 Nm. Den har vi prøvet, og den er fed, bomstærk og yderst civiliseret men formentlig også temmelig dyr i Danmark.

Hvordan føles den?
Let og meget letkørt frem for alt. Styretøjet, som er af den fuldelektriske type i modsætning til forgængerens hydrauliske styring, er meget letgående. Og samspillet mellem speeder-bremse-kobling og styretøj gør Mazda3 særdeles letkørt. En typisk japaner-koreaner-dyd, som nogen vil sætte pris på, og andre finde kedelig. Selv siger Mazda, at der aldrig har været et tættere kontakt mellem fører og bil. Det er jeg uenig i.

På pressemødet fik Mazda på ægte ingeniør-facon (og det er der ikke noget galt i) forklaret, at den nye 3'er kører mere på skinner end den gamle. Bagenden følger forhjulene som på en togvogn, og kan i modsætning til forgængeren ikke styres på speederen - og det tager toppen af køreglæden sammen med et styretøj, som i bedste fald gør hvad det skal - drejer forhjulene. Og selvom vi kørte i forseriemodeller, tvivler jeg på, at det når at blive bedre inden bilen sendes på markedet. Men vi har lov at håbe.

Hvad med komforten?
Mazda3 har altid været for støjende, og det heldigvis blevet rettet op. Motorstøjen i den 100 hestes 1,4, som vi kørte mest i, er godt undertrykt, men samlet set virker det ikke som om at Mazda3 er hævet over resten af klassen på det punkt. Affjedringen er i den komfortable end, og selv de store hjul, som pressebilerne var udstyret med, kunne ikke ødelægge indtrykket af en velaffjedret bil.

Kombinationen af god komfort og sikre forudsigelige køregenskaber gør Mazda3 udfra en kørebetragtning nok vil virke mest appellerende på de, som er lidt ligeglade med om bilen er underholdende at køre - og det vil formentlig sige hovedparten af køberne.

Er førerpladsen forbedret?
I den grad. Den nuværende 3'er har et interiør, som er meget japansk med digital-ure og displays som ligesom virkede som om der havde været flere designere på, som ikke rigtig kunne blive enige. Men den fungerede rigtig godt. Mazda-ingeniørerne gør meget ud at fortælle om det såkaldte MMI-interface - altså hvordan knapper, ure og skærme betjenes på den mest hensigtmæssige måde. Du kan derfor vælge at betjene infosystemer og multimedia enten via drejehjul eller på den berøringsfølsomme skærm.

En stor centralt placeret skærm betjenes af enstor drejeknap mellem sæderne ligesom i Audi, BMW og Mercedes. Det og flotte materiale og lækkert udseende instrumenter gør, at den nye 3'er nærmest er vokset ud af klassen med et interiør, som er virker mindst lige eksklusivt som en Golf og på nippet til at kunne matche en Audi så længe Audien ikke er for veludstyret. Vi havde ikke mulighed for at prøve basismodellerne, men udelukkende det mellemste og øverste niveau, så vi ved ikke hvordan den gør sig. Men konklusionen er, at nye Mazda3 har klassens lækreste interiør.

Hvad med priserne?
Vi kender dem ikke. Billigste model bliver en 1,5'er med 100 hk, som bør koste i nærheden af 190.000 kr. Men vi ved, at Mazda ikke ligger under for det pres, som konkurrencen giver - så intet er givet.

 

1 af 9 Mazda3 forventes at lande herhjemme, så den kan nå at komme med i kampen om Årets bil.
2 af 9 
3 af 9 Sedan-modellen har en meget lav vindmodstandskoeficient på 0.25
4 af 9 
5 af 9 Indendørs er interiøret er delt op i to zoner, hvor en skærm dominerer i midten, mens de centrale instrumenter er gjort større.
6 af 9 Instrumenterne varierer alt efter udstyrsniveu. I den dyreste udgave har Mazda anbragt en omdrejningstæller i midten
7 af 9 
8 af 9 Med klassens største afstand mellem akslerne er basis for god plads i kabinen. Men den opleves dog ikke som specielt rummelig
9 af 9 Den ser ganske vellykket ud den nye Mazda3. Akselafstanden er gjort større, så udhænget for og bag er gjort kortere, og pladsen indenbords er vokset Motorprogrammet omfatter flere nyheder, nemlig en 1,5-liters benziner på 100 hk og en 2,0-liters benziner på 120 hk.
kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen