Bil nummer 6: Skoda Octavia

Skoda Octavia er den komplette pakke til manden m/k, der vil ha' teknik, der spiller og masser af plads

Hvilken bil?

Med Octavia er Skoda rykket endnu tættere på at være en billig Golf. Kort fortalt er den lige så pænt bygget, og tilbyder de samme smarte features som en Golf. For eksempel en aktiv, radarbaseret fartpilot, vognbaneassistent, bremser, som selv kan bremse, en stor, fed (men også meget dyr) otte tommer touchskærm, som reagerer, når din hånd nærmer sig, et p-system, som selv kører bilen ind i båsen og en nøgleløs betjening. Og hvor VW bruger det danske firma Dynaudio til at få fed lyd ud af højttalerne, bruger Octavia det tyske hifi-mærke Canton i de dyrere modeller - og tro mig: det er lyd i Lexus-liga.

Større end de andre
Skoda Octavia er bygget på VW-gruppens MQB-platform, som tog sin begyndelse med Audi A3 og sidenhen Golf og Seat Leon. Og nu er turen altså kommet til Skoda. Men Skodaen skiller sig ud på to særlige område: Den er markant større, og har flere anderledes indretningsløsninger end de tre andre. Dem kan du høre om i TV-indslaget.

Længere end de andre
Skoda har forlænget den vigtige akselafstand. Med 269 cm mod VW'ens 264 cm har Skodaen væsentligt bedre plads ved bagsædet. Bagagerummet er derimod kun en smule større end hidtil, men med 590 liter er den stadig klassen største. Bagagerum er ikke noget man gider at vise frem til vennerne, når de skal se den nye bil, men denne gang har Skoda lagt sig i selen for at finde på noget nyt heromme.

Hvorfor Årets Bil?
Fordi den har markedets mest komplette pakke hvad angår plads, teknik og pris. Og så er motorer og gearkasser bare bedre end i de andre biler. Du kan endda få en motor til Octavia, som du ikke kan få til Golf - nemlig den fede 1,8 TSI med 180 hk, som VW har valgt ikke at benytte af uforståelige årsager. Octavia er samtidig mekanisk sammenhængende - som du venter det af en VW. Alt det mekaniske spiller perfekt sammen. Desuden er Octavia kæmpestor og faktisk også ret billig. Med en 1,8 TSI-motoren begynder priserne ved 279.000 kr. Det er billigt i afgiftramte Danmark.

Se også: Topfart 3: Vi tester Tesla S

Hvorfor ikke Årets Bil
Skoda Octavia er anonym og har et tarveligt plast-præg i de billigste versioner. Du skal op i Eleganceversionen før at Skoda Octavia - efter min mening - ligner den fine bil, den er.

Elegance-udstyret koster 25.000 ekstra, men giver dig ud over en mere elegant kabine også klimaanlæg, parkeringsfølere, alufælge og en masse andet udstyr.


Specifikationer og priser

Priseksempler

Skoda Octavia 1,2 TSI med 86 hk koster 199.000 kr.

Skoda Octavia 1,8 TSI med 180 hk koster 279.000 kr.

Skoda Octavia 1,6 diesel med 105 hk koster 249.000 kr.

Se også: Bil nummer 5: BMW 4 Coupe



Se også: Citroen C4 Picasso? Hvorfor Årets Bil?



Se også: Mazda 3: hvorfor Årets Bil - og hvorfor ikke?



Se også: En fremragende fransk bil



Se også: VW Golf - hvorfor Årets Bil - og hvorfor ikke?

1 af 2 
2 af 2 
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere